Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro +wifi = Problem

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av någon konstig anledning så tappar min Macbook pro internetanslutningen så fort man stänger ner locket eller datorn. Den säger att den är ansluten till nätverket men det går inte att gå ut på internet. Jag gick ut på youtube för att få lösning på mitt problem och hittade den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=LjbKXYOGW3c . Som går ut på att man tar bort sin wifi i Open network preference och skapar en ny som man ansluter till, vilket fungerar. Men problem är att det här problemet uppstår hela tiden och nu av någon anledning så kan inga av mina övriga teknikprylar någon anslutning. Varken min Samsung telefon, min Nexus 7 surfplatta eller min stationära och laptop.

Resetta modem/router

Ursprungligen av barbapappa_86:

Resetta modem/router

Felet är att det spelar ingen roll om jag är hemma, hos en vän eller på skolan.

Ursprungligen av TheQuo:

Felet är att det spelar ingen roll om jag är hemma, hos en vän eller på skolan.

Och det är en sanning oavsett vilken enhet du testar i ett annat närverk? Försök att isolera problemet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och det är en sanning oavsett vilken enhet du testar i ett annat närverk? Försök att isolera problemet.

Jag har testat ett flertal gånger att koppla ur min router utan resultat. Om jag använder till exempel min mobil på skolan så kommer jag ut på det nätverket men inte hemma. Det har aldrig varit några problem med internet anslutningen tills jag köpte min macbook pro, så har det börjat krångla med uppkopplingen. som min telefon ex (Samsung galaxy SII) säger att den är ansluten till nätverket hemma men den får ändå ingen kontakt med nätet.
Jag vet inte om det är de ändringar jag gör i Open Network Preferences på min mac påverkar anslutningen till alla andra saker?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-13 13:02

Det kan nog vara så att nätverket hemma hos dej är felkonfigurerat från början. Så länge du har en eller ett fåtal enheter kan det fungera, när det blir fler kan det bli problem. Så din MacBook kan ha varit droppen...
Hur ser ditt nätverk ut, vilken leverantör har du, hur är det kopplat, vad har du för router, vilka IPadresser får du på de olika enheterna?

I inlägg #3 skrev du att det inte spelar någon roll om du är hemma eller hos en vän, på skolan... sedan har du skrivit att din telefon funkar på skolan men inte hemma. Lite svårt att veta när inte infon är konsekvent

Ursprungligen av kenjon:

Det kan nog vara så att nätverket hemma hos dej är felkonfigurerat från början. Så länge du har en eller ett fåtal enheter kan det fungera, när det blir fler kan det bli problem. Så din MacBook kan ha varit droppen...
Hur ser ditt nätverk ut, vilken leverantör har du, hur är det kopplat, vad har du för router, vilka IPadresser får du på de olika enheterna?

I inlägg #3 skrev du att det inte spelar någon roll om du är hemma eller hos en vän, på skolan... sedan har du skrivit att din telefon funkar på skolan men inte hemma. Lite svårt att veta när inte infon är konsekvent

Okej om vi tittar på första problemet varför förlorar min macbook pro hela tiden internet? Den är ansluten men det går inte att gå¨ut på internet, jag kan lösa det hela genom att gå in på Open Network Preference och ta bort Wi-fi (till höger) och skapa ett nytt med ny IP-adress. Men nåt måste ju vara fel när jag hela tiden måste göra det när jag stänger locket eller när datorn ska anslutas till ett annat nätverk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-13 17:11

Det är inte säkert att det är ett isolerat problem, utan det kan vara beroende av andra saker (hur nätverket är konfigurerat).
Open Network Preference är inget jag har, så det kan jag inte svara på...
Du säger att du är ansluten men kan inte gå ut på Internet... har du fått en IPadress (vilken, varifrån?), nätmask, gatewayadress, DNS...?
Kan du pinga något, på ditt eget nätverk, ut mot Internet?

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte säkert att det är ett isolerat problem, utan det kan vara beroende av andra saker (hur nätverket är konfigurerat).
Open Network Preference är inget jag har, så det kan jag inte svara på...
Du säger att du är ansluten men kan inte gå ut på Internet... har du fått en IPadress (vilken, varifrån?), nätmask, gatewayadress, DNS...?
Kan du pinga något, på ditt eget nätverk, ut mot Internet?

Vad menar du med pinga, nätmask, gatewayadress, DNS?
När jag går in på min dator (har Mavericks om det kan vara till hjälp) så får jag upp när jag går in på mitt Wi-fi
Wi-Fi is connected to Mats_Moviemaker and has the IP address 46.236.89.11.

Ursprungligen av TheQuo:

Vad menar du med pinga, nätmask, gatewayadress, DNS?

Vid sådana här tillfällen så är det lämpligt att googla:

Hur du pingar på en Mac:
http://www.bredbandsbolaget.se/published_imag...

Hur du hittar nätmask:
http://wku.sarpat.com/hur-att-hitta-din-natma...

Hitta gatewayadress:
http://dator.wingwit.com/Natverk/other-comput...

Ursprungligen av TheQuo:

Vad menar du med pinga, nätmask, gatewayadress, DNS?
När jag går in på min dator (har Mavericks om det kan vara till hjälp) så får jag upp när jag går in på mitt Wi-fi
Wi-Fi is connected to Mats_Moviemaker and has the IP address 46.236.89.11.

En sådan IP-adress är en publik-IP ("riktig internetadress" om man säger så). När du öppnar upp din Macbook igen försöker den ansluta med den senaste IP-adressen den hade. Eftersom de IP-adresserna delas ut av din operatör kan det vara som så att någon annan har fått den IP-adressen. Tyvärr tar det lite tid innan den fiskar fram en ny adress då och så som du gör när du plockar bort och lägger till den gör att den tvingas hämta en ny konfiguration.

Kan du inte konfigurera om din router till att dela ut en publik IP-adress (ett NAT-nätverk) istället för hur den är nu (brygga)?

Ursprungligen av suddgummi:

En sådan IP-adress är en publik-IP ("riktig internetadress" om man säger så). När du öppnar upp din Macbook igen försöker den ansluta med den senaste IP-adressen den hade. Eftersom de IP-adresserna delas ut av din operatör kan det vara som så att någon annan har fått den IP-adressen. Tyvärr tar det lite tid innan den fiskar fram en ny adress då och så som du gör när du plockar bort och lägger till den gör att den tvingas hämta en ny konfiguration.

Kan du inte konfigurera om din router till att dela ut en publik IP-adress (ett NAT-nätverk) istället för hur den är nu (brygga)?

Vet inte minns att jag resterade min router för något år sedan och fick då problem att ansluta, fick lämna in den på en datorfirma för att kunna ansluta igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-14 22:55

Har du ingen kompis som kan lite mer om nätverk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-14 23:58

Precis som @suddgummi skriver så borde inte din router dela ut en publik ip-adress som 46.236.89.11 till din MacBookPro. Routern borde istället använda NAT och dela ut privata ip-adresser som 192.168.x.x eller 10.0.x.x till dina enheter. Nu vet vi inte vilken bredbandsleverantör, typ av bredbandsteknik eller modell på routern du har. Antingen kan det här bero på att routern är inställd i brygg-läge, eller så skulle det också kunna bli så här om du får bredband direkt från ett ethernetuttag och kopplat det till ett av LAN-uttagen på routern när det istället ska vara i det enda WAN-uttaget (och dessutom har Macen kopplad med sladd i LAN-uttag, då fungerar din router bara som en enkel switch)

Det enklaste är nog att du ringer supporten för ditt bredband och förklarar att din dator via routern får en adress som börjar på 43.236.osv.osv så kan de hjälpa med korrekt inkoppling och inställningar

1
Bevaka tråden