Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 - antenner??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-03 11:27

Enligt den här bilden verkar G5an ha två intressanta utportar:

En airport högst upp, en bluetooth under.

Jag visste att macarna brukar ha airport vajjrar i sig (i handtagen på en G4a, n'est pas?), men vad är då dessa portar? Extern airport-antenn? Och duger inte en USB-Bluetooth-tumme?

Anledningen till antennuttagen är G5:ans nya konstruktion i metall som skulle ge försämrad trådlös mottagning om de var inbyggda. Jämför det med PB-titan som har rätt dålig mottagning jämfört med en ibook. Apple ville antagligen inte får kritik för dålig räckvidd igen.

EDIT: USB-bluetooth tumme fungerar nog alldeles utmärkt, men eftersom bluetooth finns inbyggt i den modellen blir det lite kaka på kaka.

  • Medlem
  • 2003-08-03 12:41

Meningen är att man skall ansluta en liten antenn precis bakom datorn. Både för Airport och BT.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-03 13:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Anledningen till antennuttagen är G5:ans nya konstruktion i metall som skulle ge försämrad trådlös mottagning om de var inbyggda. Jämför det med PB-titan som har rätt dålig mottagning jämfört med en ibook. Apple ville antagligen inte får kritik för dålig räckvidd igen.

Följer en antenn med airportkortet man köper på AppleStore?

Citat:

EDIT: USB-bluetooth tumme fungerar nog alldeles utmärkt, men eftersom bluetooth finns inbyggt i den modellen blir det lite kaka på kaka.

Varför kan man då välja till en BT-modul när man köper G5an på AppleStore?

Antenner följer med. Det är nog bara 2 Ghz som har inbyggt bluetooth "out of the box" och finns som tillval på resterande modeller.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Det är nog bara 2 Ghz som har inbyggt bluetooth "out of the box" och finns som tillval på resterande modeller.

Det står på AppleStore att Bluetooth är tillval till samtliga modeller. 520 SEK extra.

Crap! jag är förd bakom ljuset!! Jag var helt övertygad om att bluetooth var med i värstingen......Men du har helt rätt.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 13:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Det står på AppleStore att Bluetooth är tillval till samtliga modeller. 520 SEK extra.

Så, vad får man om man köper tillvalet? En BT-tumme eller någon attrapp att köra in i lådan?

....

hehehe....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 14:52

Har sett en bild på det, kommer inte ihåg om det var här eller hos Apple. Det är två vita plastbitar (antenner) som sticker ut. Svag känsla av att ena var lite t-formad dessutom.

Om man väljer BT som tillval sitter själva chipet i främre delen av datorn. Detta är krångligt att sätta i själv därför måste man bestämma sig när man köper datorn. Sedan kan man då förbättra räckvidden för Airport och BT med antenner baktill. Vill man inte ha BT från fabriken så kan man köra USB-adapter. Den fungerar ju då som sin egen antenn.

(Enligt visningen på InLife)

Jag kan inte tänka mig att man inte skulle få antenerna med i köpet om man har BT och AirPort installerat.

Skulle tro att man bör sätta i BT när man beställer ny. Det är nog bättre för andrahandsvärdet.

1
Bevaka tråden