Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två versioner av Kaspersky - går det?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2014-02-11 16:43

Jag har nyss köpt Parallels programpaket (ver 9 plus 6 fria program) och i det ingår Kaspersky internet security. Jag har sen tidigare Kaspersky antivirus.
Jag har inte hittat någon information om Kaspersky IS också skyddar macen inte bara min gamla Windows-version när Parallels är aktiverat.
Vet någon?

TJ

I de tidigare versionerna har det bara varit för Windows-installationen.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2014-02-13 12:37

Efter mycket strul och post till support (obesvarad) fick jag Kaspersky internet security installerad och dess databas snällt uppdaterad.
Det nya strulet är att kaspersky verkar ha löst problemet med hot från internet på ett radikalt sätt. Den stoppar alla websidor från att öppnas. Varje gång jag jag klickar upp en hemsida måste jag första stänga av Kaspersky.
Antagligen är det nånting löjligt enkelt jag förbisett i Kasperskys eller i imacens inställningar.
Någon med erfarenhet av Kaspersky som kan lösa gåtan? Tack!

TJ

Ingen erfarenhet av Kapersky. Men förstår inte varför du behöver köra tredjepartsprogram för dylikt, avinstallera det.

I Windows räcker det med Microsofts egna Security Essentials om du vill använda något öht.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2014-02-13 14:32
Ursprungligen av keptang:

Ingen erfarenhet av Kapersky. Men förstår inte varför du behöver köra tredjepartsprogram för dylikt, avinstallera det.

I Windows räcker det med Microsofts egna Security Essentials om du vill använda något öht.

I Windows ja

Ursprungligen av torjo:

I Windows ja

Om du inte surfar in på obskyra ryska sidor för fultankad programvara och spännande aktiviteter i avklätt tillstånd är antivirus totalt onödigt i OS X. Avinstallera det, surfa förnuftigt och klicka inte på den där länken i mailet från Skatteverket som säger att du har 150 miljoner i skatteåterbäring att hämta, bara du lämnar dina bankkoder.

  • Medlem
  • 2014-02-13 18:33

Jag skulle hellre vara utan antivirusprogram än att använda ett ryskt "anti"-virusprogram, som med stor sannolikhet är mer av ett virusprogam än just antivirus.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2014-02-13 19:04

OK, nu är det borta

Ursprungligen av pmarriott:

Om du inte surfar in på obskyra ryska sidor för fultankad programvara och spännande aktiviteter i avklätt tillstånd är antivirus totalt onödigt i OS X. Avinstallera det, surfa förnuftigt och klicka inte på den där länken i mailet från Skatteverket som säger att du har 150 miljoner i skatteåterbäring att hämta, bara du lämnar dina bankkoder.

Jag ger mig
Jag är inte så naiv att jag tror mac OS skulle vara förskonad från virusangrepp, även om det inte sker i samma omfattning som i Windows. Men Kaspersky IS verkar vara en katastrof. Det är svårinstallerat och när det väl går i gång blockerar Kaspersky IS all åtkomst till webben. Bara när det är avstängt funkar webläsarna. Jag har letat efter lösningar på webben (med Kaspersky avstängt) hela dagen. Ingen vet hur, gissningarna är många.
Så nu är Kaspersky avinstallerat, ske pris! Tur att det var gratis (ingick i ett programpaket från Parallels)
Får lita till macens brandvägg i fortsättningen.

TJ

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-13 20:08
Ursprungligen av torjo:

Jag ger mig
Jag är inte så naiv att jag tror mac OS skulle vara förskonad från virusangrepp, även om det inte sker i samma omfattning som i Windows. Men Kaspersky IS verkar vara en katastrof. Det är svårinstallerat och när det väl går i gång blockerar Kaspersky IS all åtkomst till webben. Bara när det är avstängt funkar webläsarna. Jag har letat efter lösningar på webben (med Kaspersky avstängt) hela dagen. Ingen vet hur, gissningarna är många.
Så nu är Kaspersky avinstallerat, ske pris! Tur att det var gratis (ingick i ett programpaket från Parallels)
Får lita till macens brandvägg i fortsättningen.

TJ

Finns inga virus till OS X så oroa dig inte.

Ursprungligen av lappen71:

Finns inga virus till OS X så oroa dig inte.

Finns inga virus, men det finns malware och handhavandefel.

Ursprungligen av lappen71:

Finns inga virus till OS X så oroa dig inte.

Dock finns det annan skadlig programvara som kan vara nog så illa. Antivirus skyddar trots sitt namn inte enbart mot virus. Trojaner är det typiska exemplet. Det dök upp en ny så sent som i förra veckan.

Och så behöver vi inte tjafsa om malwares/virus vara eller icke vara på OS X här också.

Tack.

1
Bevaka tråden