Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur levereras Apples produkter?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har gjort två beställningar, en MacBook Air och en väska till densamma. MBA kom med UPS till dörren och krävde signatur. Väskan skulle komma med vanlig post så jag antog att jag skulle få en avi i brevlådan. Det var fel. Brevbäraren ringde på och gav mig en låda som var lång och bred som lådan till MBA, men hög som fem lådor.
Vad jag har förstått så kommer värdefulla produkter, datorer, telefoner, ipads mm, med dörrknackningsleverans och mindre värdefulla med reguljär post.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-06 08:28
Ursprungligen av Weedberg:

Jag har gjort två beställningar, en MacBook Air och en väska till densamma. MBA kom med UPS till dörren och krävde signatur. Väskan skulle komma med vanlig post så jag antog att jag skulle få en avi i brevlådan. Det var fel. Brevbäraren ringde på och gav mig en låda som var lång och bred som lådan till MBA, men hög som fem lådor.
Vad jag har förstått så kommer värdefulla produkter, datorer, telefoner, ipads mm, med dörrknackningsleverans och mindre värdefulla med reguljär post.

Det jag beställde var en mus, ett tangentbord och ett MBP-ställ (Ghost Stand). Alltså verken stora eller särskilt värdefulla grejer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-06 14:05

Jag tror de måste kunna skickas som brev (max 5 cm tjockt tror jag) för att det ska levereras som vanlig post.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-06 14:10

Det man kan komma fram till är väl att dom inte lagt stor vikt vid att göra det lätt för privatpersoner att beställa grejer. Det GÅR ju, men dom anstränger sig inte för att underlätta. Synd.

Ursprungligen av Hallon:

Senast jag köpte något direkt från apple.com/se var i mitten av 2010 när jag köpte min MBP15. Då kom datorn hemlevererad till mig. Det var ett jäkla mek att synka så jag var hemma vid samma tid som dom kom och levererade. Dom kunde inte säga exakt när och det slutade med att vi råkade stråla samman när jag var hemma och vabbade min son. Hade ingen aning om att dom skulle komma just då (ens den dagen), så det var ren tur.
Nu har jag precis beställt tangentbord, mus och ett MBP-ställ. Kommer den levereras på samma vis? Jag hittar ingen info om det. Jag valde "utskick med Postleverans", men har för mig att jag valde det sist också.. Dock inte helt säker på det.

Detta är det sämsta med att köpa sig Mac så som man vill ha den. Trist att de har så dålig kundservice på den biten.

Tänk om det vore så enkelt att man specar och betalar den på nätet och sedan få ett sms att nu är den bara att hämta på utlämningstället där man bor. Då skulle det vara kul hela vägen att skaffa sig nya Mac prylar.

Senast redigerat 2014-02-12 14:35
Ursprungligen av Rael:

När jag fick min 5s så fick jag ett sms från DHL där jag kunde välja om jag ville att leveransen skulle komma hem eller till utlämningsställe.

Väntar på leverans med DHL (inte Apple-relaterat). Fick SMS om leveranstid, självklart på dagtid när man jobbar. Går in på nätet och skall byta. Finns bara mellan 9-14 vardagar att välja på. Samt terminalen i Rosersberg. Ringer och ber att få levererat till Service Point som ligger på promenadavstånd från där jag bor. Fullkomligt omöjligt, helt emot deras regelverk. Så nu blir det till att åka 5 mil till deras terminal. Undrar om dieseln som jag gör av med för att ta mig till och från Rosersberg finns med i deras "Emissionsrapport per sändning" som man kan se på deras Trace-sida?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-05-03 06:35

Inte bara fraktbolag som gör så här. Sotarn meddelar att han kommer mellan 07-12. Tre ggr per år. Då måste jag vara hemma och ta emot. Dessutom omöjligt att boka en tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-04 07:40

Det går att köpa BTO-datorer via Apple-återförsäljare, så för min del finns det ingen anledning att köpa på Apple Store. Samma pris, och jag tyckte det var bättre att en lokal handlare fick några kronor. Allt (?) annat finns hos handlare med fraktalternativ som passar mig bättre.

Ursprungligen av Sir N.:

Väntar på leverans med DHL (inte Apple-relaterat). Fick SMS om leveranstid, självklart på dagtid när man jobbar. Går in på nätet och skall byta. Finns bara mellan 9-14 vardagar att välja på. Samt terminalen i Rosersberg. Ringer och ber att få levererat till Service Point som ligger på promenadavstånd från där jag bor. Fullkomligt omöjligt, helt emot deras regelverk. Så nu blir det till att åka 5 mil till deras terminal. Undrar om dieseln som jag gör av med för att ta mig till och från Rosersberg finns med i deras "Emissionsrapport per sändning" som man kan se på deras Trace-sida?

inte DHL:s fel, det är avsändarens instruktioner om jag förstått saken rätt. På samma sätt som Apple instruerat UPS att alla adressändringar måste gå via Apple (om de inte ändrat sen sist jag hade med Apple/UPS att göra)
Jag köper ibland saker som kommer med DHL, men kan då välja (genom att svara på sms:et) om de skall köra ut eller lämna på utlämningsställe. Sen får jag ett nytt sms när jag kan hämta, brukar funka smidigt även om det bara är vissa DHL-ombud som kan hantera utlands/expresspaket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-04 09:21

Det här problemet tycker jag är relaterat till extremt dåligt logistiskt tänkande hos logistikföretagen. Man skulle kunna tänka sig att logistikföretagen verkamhetsutvecklade/produktutvecklade sig i takt med att det blir allt vanligare med hemleveranser till privatkund. Jag hamnar ofta i situationen att jag kommer hem och hittar en lapp i lådan där något logistikföretag meddelar att de försökt leverera men att jag inte var hemma.

Därefter har de lite olika varianter. En del provar dagen därpå, en del har en variant där man kan ställa om adressen medan andra kör till en postterminal. Här kan vi verkligen prata om slöseri med resurser, både i form av deras tid, min tid och vår gemensamma miljö. Det borde vara enkelt att bygga ett logistiksystem som innehåller ett steg där de hör av sig till kund när de får en avisering och efterfrågar/erbjuder vissa alternativ istället för att köra till olika adresser på måfå.

Ursprungligen av xms67:

Det här problemet tycker jag är relaterat till extremt dåligt logistiskt tänkande hos logistikföretagen. Man skulle kunna tänka sig att logistikföretagen verkamhetsutvecklade/produktutvecklade sig i takt med att det blir allt vanligare med hemleveranser till privatkund. Jag hamnar ofta i situationen att jag kommer hem och hittar en lapp i lådan där något logistikföretag meddelar att de försökt leverera men att jag inte var hemma.

Därefter har de lite olika varianter. En del provar dagen därpå, en del har en variant där man kan ställa om adressen medan andra kör till en postterminal. Här kan vi verkligen prata om slöseri med resurser, både i form av deras tid, min tid och vår gemensamma miljö. Det borde vara enkelt att bygga ett logistiksystem som innehåller ett steg där de hör av sig till kund när de får en avisering och efterfrågar/erbjuder vissa alternativ istället för att köra till olika adresser på måfå.

Hade Apple haft fler leveransalternativ så hade det inte varit något problem. Det är Apples val, inte logistikföretagens.

T.ex. Posten Hempaket (levereras 17-21), och aviserar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-04 10:28
Ursprungligen av keptang:

Hade Apple haft fler leveransalternativ så hade det inte varit något problem. Det är Apples val, inte logistikföretagens.

T.ex. Posten Hempaket (levereras 17-21), och aviserar.

Jag har dock "aldrig" fått något alternativ när jag haft hemleveranser. Skulle tror att jag mottagit 20 st på tre år. En gång kunde jag välja på 07.00-16.00 och 16.00-21.00. En annan gång kunde jag med vädjande och charm(?) få en firma att lova att starta rutten hos mig. Så ska vi säga 18-2? Tre eller fyra Appleleveranser bland dessa. Några (kanske tre) har haft systemet att de ringer en stund (ofta 30 min) innan.

Oftast gör det förhandlingar globalt och då är inte Posten ett alternativ.

Ursprungligen av the_eagle:

Oftast gör det förhandlingar globalt och då är inte Posten ett alternativ.

Jag struntar väl i hur de skriver sina avtal. Kan de inte leverera till mig på mina villkor så får de inte heller mig som kund. Jag köper mina prylar någon annanstans.

Har ni förresten sett UPS omdömen på Rejta? Skrämmande. Se t ex vad Anställd UPS skriver 2014-01-31 om hur de fuskar för att få arbetsdagen att gå ihop:

http://www.rejta.se/omdome/1456101/ups,+unite...

Ursprungligen av Sir N.:

Jag struntar väl i hur de skriver sina avtal. Kan de inte leverera till mig på mina villkor så får de inte heller mig som kund. Jag köper mina prylar någon annanstans.

Har ni förresten sett UPS omdömen på Rejta? Skrämmande. Se t ex vad Anställd UPS skriver 2014-01-31 om hur de fuskar för att få arbetsdagen att gå ihop:

http://www.rejta.se/omdome/1456101/ups,+unite...

Som signaturen skriver, det funkar bra till företag. Har i företaget bara bra erfarenheter av UPS. Tyvärr är det väl så att alla företag inte kan vara bäst i alla länder. Om Apple valde DHL kanske det börjar funka skitbra i Sverige men går käpprätt åt skogen i Norge.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-09 09:28

Jag har precis motsatt erfarenhet. UPS har funkat mycket bra hos mej, men nästan alltid strul med DHL.
Kanske beror på var i landet man bor...

Sist kom det en avi med posten att jag kunde hämta ut min iPhone hos ICA-handlaren. Men det var inget jag kunde välja eller ens visste att så skulle ske. Det var nog TNT som valde den vägen själva.

Ursprungligen av pmarriott:

Ärligt talat, vilken arbetsgivare skulle se det som ett problem om du fick något enstaka paket till jobbet? Om du får 20 paket om dagen och de får ha en speciell lastkaj bara för dina leveranser kan jag se ett problem men något eller några paket om året tycker jag att endast en extremt tjurig arbetsgivare skulle ha synpunkter på.

20 paket om dagen. Många minuters förlorad arbetstid blir det. Jag tror knappast folk tar emot ett paket utan av vara nyfikna på om allt stämmer. Time is money...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-02 16:10

Är det någon som vet vilket nummer man skall ringa om man fått ett paket levererat som inte innehöll det man beställt?

Beställde en väska och ett iPhone 6 Plus skal, enligt min order så är båda levererade men i paketet låg bara väskan.

Ursprungligen av aeus:

Är det någon som vet vilket nummer man skall ringa om man fått ett paket levererat som inte innehöll det man beställt?

Beställde en väska och ett iPhone 6 Plus skal, enligt min order så är båda levererade men i paketet låg bara väskan.

Brukar aldrig komma i samma paket (har aldrig gjort för mig iallafall), kolla med speditionsbolaget först, kanske man missat. Bör finnas en följesedel med som innehåller information antal kollin etc.
Informationen brukar även finnas på ditt konto på Apples hemsida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-02 17:17
Ursprungligen av keptang:

Brukar aldrig komma i samma paket (har aldrig gjort för mig iallafall), kolla med speditionsbolaget först, kanske man missat. Bör finnas en följesedel med som innehåller information antal kollin etc.
Informationen brukar även finnas på ditt konto på Apples hemsida.

Hmm ok, enligt min packing list står det att både väskan och skalet skall ha levererats.
Får försöka hitta rätt nummer och kontakta dem.

EDIT: Det visade sig vara två separata paket iallafall, fick precis hem den andra idag.
Märkligt att dom skrev "två artiklar" på den första frakt specen.

Senast redigerat 2014-12-03 13:02
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-03 14:16

Det händer att jag ringer till budfirman och säger att de kan hålla paketet i depån och jag hämtar upp det. Visserligen brukar dessa depåer ligga på något industriområde dit det bara går industribussar men har man bil är det inte hela världen. UPS i Mölndal som servar Göteborgsområdet har öppet till 20 har jag för mig. DHL på Backa industriområde har också funkat OK i detta avseende. Jag har annars ofta kunnat anpassa det så jag varit hemma vid leveranser och här har UPS varit bättre/mer pålitliga än DHL.

UPS funkar bäst för mig då dom alltid ringer ett par timmar innan leverans så jag kan styra om till jobbet om jag inte hinner hem. Funkat kalas.
DHL lämnar sina paket till Poståkeriet som nästan aldrig levererar, kan stå att jag inte varit hemma trots att jag varit det, dom har alltså inte bemödat sig att ta sig till dörren, dom lämnar sällan en lapp i brevlådan dom gånger jag inte varit hemma, troligen av samma anledning. Tror jag har hämtat mina paket själv hos dom i minst 95% av leveranserna då jag efter kontakt med DHL fått dom att spåra leveransen till just Poståkeriet. Så inge fel på DHL utan dom andra mupparna.

I USA har man hemmafruar - att vi inte har det i Europa etc är för Apple en ickefråga. Om deras egna försäljning skulle dippa och detta berodde på problemet att ingen är hemma; då kanske man skulle fixa till problemet.
Ni ser ju t.ex. amerikanska deckare; detektiverna åker hem till någon som vet något - bara så där mitt på dagen spontant - och personen eller frugan är alltid hemma. Alltid! Dom kör flera mil och ringer inte ens och kollar om någon är hemma! :-D. Hus i USA är aldrig tomma - alltid någon där; fru, husa, bror, barn, farfar....
Nå - nu baserar jag inte verkligheten på TV-serier, men skulle det vara lika tomt hemma hos Svensson i USA på vardagarna som det är i t.ex. Sverige - så skulle dom inte ha detta dörr-till-dörr-system - eller så skulle dom köra ut endast på kvällar.

Själv använder jag Macoteket. Dom gånger jag beställer från Apple (iPhone direkt efter släpp, Mac-konfiguration som inte finns hos återförsäljare, etc) så är det min arbetsgivares adress som gäller. Jag förstår dock att alla inte kan göra så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-09 21:15
Ursprungligen av Hallon:

Jag fick nu sms från DHL att dom varit hemma och knackat på.. inget samtal eller sms tidigare om att dom är på väg. Jag fick två sms. Ett med info att en av mina tre försändelser går att hämta ut i Björknäs?! Jag bor i Växjö! Och det andra sms:et handlade om hur jag kunde boka om till en ny tid. Jag valde då att det skall levereras hit till mitt jobb.. Varför kan dom inte bara leverera som alla andra företag... Åtminstone ge mig valmöjligheten.

Klassisk DHL, de gör samma sak nästa dag och sedan får man hämta grejorna i något industriområde där de ha sitt central-lager.
Det innebär i praktiken att de får paketet på två dagar till rätt område och sedan åker det runt på en av deras bilar i två dygn och sedan kan man få chansen att hämta det på deras lager.
Askorkat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-09 21:17
Ursprungligen av Sir N.:

Ja, man kan välja få det levererat till sin arbetsplats men det är inte säkert att min arbetsgivare blir glad åt att jag använder företagets gods- och postavdelning för privata ändamål.

Problemet är ju att dessa stora globala budjättar inte är anpassade för privatleveranser. Det bästa vore ju om dessa budfirmor kunde samarbeta med sådana som har en mer privatpersonsinriktning för att på bästa sätt tillfredställa Apples globala behov samtidigt som mitt behov av krångelfri leverans uppfylls. Det kan ju inte vara effektivt för budfirmorna heller att köra ut grejer till folk som inte är hemma och göra fler försök och hålla på. Det måste bli dyrt för dem också.

Problemet är att de är anpassade efter 50-tal när det fanns en hemmafru som tog emot grejorna.
Moderna företag klarar av att leverera till ett ombud i närheten eller på kvällstid.

Beställde en produkt i fredags och förväntas vara hos mig (eller hos ombudet) den 18:e sep. Leverans sker med expressfart stod det på hemsidan, 4-5 dagar för mig är inte expressfart

Brukar ta 2-3 vardagar för mig utan express och varan finns inne.

Ursprungligen av Cancerman:

Beställde en produkt i fredags och förväntas vara hos mig (eller hos ombudet) den 18:e sep. Leverans sker med expressfart stod det på hemsidan, 4-5 dagar för mig är inte expressfart

Det beror väl på avståndet...

Och produkt... Jag har beställt en ny bil som skeppas från Japan, jag hade varit väldigt glad över 4-5 dagar...

Men när det gäller Apple och deras leveranser så känns det mest som att de levererar på ett väldigt jobbigt sätt för oss. Trackingen är suverän (oftast) men strulet brukar uppstå på sista deldistansen hem till oss (eftersom vi sällan är hemma på dagtid)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det beror väl på avståndet...

Och produkt... Jag har beställt en ny bil som skeppas från Japan, jag hade varit väldigt glad över 4-5 dagar...

Men när det gäller Apple och deras leveranser så känns det mest som att de levererar på ett väldigt jobbigt sätt för oss. Trackingen är suverän (oftast) men strulet brukar uppstå på sista deldistansen hem till oss (eftersom vi sällan är hemma på dagtid)

Haha skojare där

Nu har jag ingen aning om vart ifrån apple skickar ut sina varor, men min vara, dvs en apple watch ska skickas till Östersund. Så om det tar en dag extra för att det ska skickas norr om Sundsvall godtar jag

Aha! Ber till gudarna att man går ett sms/samtal innan dom beger sig ut för jag liksom många andra jobbar ju vardagar :-/

Ursprungligen av Cancerman:

Nu har jag ingen aning om vart ifrån apple skickar ut sina varor, men min vara, dvs en apple watch ska skickas till Östersund. Så om det tar en dag extra för att det ska skickas norr om Sundsvall godtar jag

Aha! Ber till gudarna att man går ett sms/samtal innan dom beger sig ut för jag liksom många andra jobbar ju vardagar :-/

Det mesta brukar komma från Nederländerna har jag för mig.
Beror på vilket bud som kör ut, DHL ringer aldrig, UPS ringer för det mesta.

Bevaka tråden