Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda adresser från en kastad flik i Safari

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-02-10 14:38

Hej. Har på min jobbdator råkat slänga en flik i bokmärkesraden med en massa bra adresser. Skulle gärna vilja ha tillbaka den. Har icloud synkning så jag undrar om jag på något sätt kan få det ogjort genom min hemdator som inte är startad än och således ej synkat ändringen.
Tips?
//a

Har du kollat browserhistoriken? Såvida du inte ställt in att historiken ska rensas när programmet stängs ner så borde du kunna få fram alla öppnade adresser ganska långt bak i tiden

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-02-10 15:13
Ursprungligen av Dalle:

Stäng av att Safari ska synka via iCloud på din jobbdator så ska din hemdator klara sig.

Men den har redan synkat min padda och iPhone och tagit bort fliken. Tänkte att om jag drar ut internetsladden på hem datorn innan jag startar så synkas ju inte den. Men om jag vill ha tillbaka hur den ser ut i Safari ut till alla andra enheter, hur gör jag då?

  • Medlem
  • 2014-02-10 15:36
Ursprungligen av andersn:

Men den har redan synkat min padda och iPhone och tagit bort fliken. Tänkte att om jag drar ut internetsladden på hem datorn innan jag startar så synkas ju inte den. Men om jag vill ha tillbaka hur den ser ut i Safari ut till alla andra enheter, hur gör jag då?

Jag insåg att svaret inte var helt hundra. Därför tog jag bort det direkt. Dock hann du läsa och citera det.
Jag har gjort såhär tidigare när jag haft samma problem.
1. Se till att datorn hemma inte får kontakt med internet under uppstarten. Kanske rycka ut hela routern för att vara säker på att den inte synka via wifi?
2. Stäng av synkningen mellan Safari och iCloud i Systeminställningarna. Välj att du vill spara dina bokmärken på datorn när frågan kommer upp.
3. För att vara extra säker. Välj Safari -> Arkiv -> Exportera bokmärken. Spara dina bokmärken på lämplig plats, tex skrivbordet.
Om något går åt helsike så har du en schysst backup.
4. Anslut datorn till internet igen, slå på Safari-synken med iCloud. Nu ska dina bokmärken synkas från den "hela" datorn till iCloud.

Så här har jag gjort med framgång när jag har råkat ut för samma problem.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-02-10 15:39
Ursprungligen av Dalle:

Jag insåg att svaret inte var helt hundra. Därför tog jag bort det direkt. Dock hann du läsa och citera det.
Jag har gjort såhär tidigare när jag haft samma problem.
1. Se till att datorn hemma inte får kontakt med internet under uppstarten. Kanske rycka ut hela routern för att vara säker på att den inte synka via wifi?
2. Stäng av synkningen mellan Safari och iCloud i Systeminställningarna. Välj att du vill spara dina bokmärken på datorn när frågan kommer upp.
3. För att vara extra säker. Välj Safari -> Arkiv -> Exportera bokmärken. Spara dina bokmärken på lämplig plats, tex skrivbordet.
Om något går åt helsike så har du en schysst backup.
4. Anslut datorn till internet igen, slå på Safari-synken med iCloud. Nu ska dina bokmärken synkas från den "hela" datorn till iCloud.

Så här har jag gjort med framgång när jag har råkat ut för samma problem.

Tack Dalles. Det låter som om det kan fungera. Skall testa.
//a

  • Medlem
  • 2014-02-10 15:47

Jag tror att datorn frågar när du aktiverar synkningen igen om du vill ersätta de befintliga bokmärkena med de som finns i iCloud eller om du vill "slå ihop". Du ska välja det sistnämnda.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-10 15:48

Det är nog inga problem att återställa från din Time Machine backup om du har någon... om inte så bör du skaffa en genast

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-02-10 17:29
Ursprungligen av andas:

Det är nog inga problem att återställa från din Time Machine backup om du har någon... om inte så bör du skaffa en genast

Hehe, visst har jag en TM backup som jag, som tur är, aldrig behövt använda mig av. Kan bara välja att återställa en så liten sak som en safariflik utan att återställa en massa annat?
//a

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-11 09:12

Javisst. Öppna ditt ~/Library/Safari så ser du filen Bookmarks.plist vilket borde vara rätt fil...
Starta sedan TM och den går till rätt mapp, välj datum, klicka på filen och Återskapa.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-02-11 17:02

Möjligen gör Safari/History/Reopen All Windows from Last Session saken biff!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-11 20:01
Ursprungligen av jas:

Möjligen gör Safari/History/Reopen All Windows from Last Session saken biff!

Det hjälper inte mycket för bokmärken.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-02-11 20:46
Ursprungligen av Dalle:

Jag insåg att svaret inte var helt hundra. Därför tog jag bort det direkt. Dock hann du läsa och citera det.
Jag har gjort såhär tidigare när jag haft samma problem.
1. Se till att datorn hemma inte får kontakt med internet under uppstarten. Kanske rycka ut hela routern för att vara säker på att den inte synka via wifi?
2. Stäng av synkningen mellan Safari och iCloud i Systeminställningarna. Välj att du vill spara dina bokmärken på datorn när frågan kommer upp.
3. För att vara extra säker. Välj Safari -> Arkiv -> Exportera bokmärken. Spara dina bokmärken på lämplig plats, tex skrivbordet.
Om något går åt helsike så har du en schysst backup.
4. Anslut datorn till internet igen, slå på Safari-synken med iCloud. Nu ska dina bokmärken synkas från den "hela" datorn till iCloud.

Så här har jag gjort med framgång när jag har råkat ut för samma problem.

Tack för tipset. Det fungerade utmärkt.

  • Medlem
  • 2014-02-11 23:23
Ursprungligen av andersn:

Tack för tipset. Det fungerade utmärkt.

Gött mos.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-02-11 23:54
Ursprungligen av jas:

Möjligen gör Safari/History/Reopen All Windows from Last Session saken biff!

Sorry, läste fel. Trodde du råkat stänga ett fönster med många flikar. Han man haft dem öppna länge kan det vara bökigt hitta vilka ur History.

Väl det löste sig med en rätt elaborativ metod.

ångra-knappen?

1
Bevaka tråden