Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med skivverktyg

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !
Har hållt på i flera timmar , för att försöka formatera om min macbook genom skivverktyg .
Jag har råkat "radera" bort Macintosh HD , den syns inte längre , så har bara disken Toshiba kvar , när jag försöker partionera den , så står det en text : att skivan kan inte flytttas från skrivbordet eller något liknande .
Har tagit bilder ,så skickar dem gärna eller lägger upp dem för hjälp .
snälla hjälp , blir tokig snart !!

Ursprungligen av BrownEyedGirl:

...Har tagit bilder ,så skickar dem gärna eller lägger upp dem för hjälp...

Ja, lägg gärna in bilderna i ett inlägg här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-11 09:45

I Finder - Inställningar, fliken Allmänt, har du kryssat i alla rutorna där?

Ursprungligen av kenjon:

I Finder - Inställningar, fliken Allmänt, har du kryssat i alla rutorna där?

Det handlar inte om att visa saker på Skrivbordet. Det är inne i Skivverktyg som volymen inte längre syns (om jag har tolkat frågan rätt).

Förhoppningsvis får vi klarhet när vi får se bilderna.

Hoppas att ni kan se bilderna
För när jag stänger av och sätter på min dator igen , så kommer jag direkt till OS X verktyg , där jag går in på skivverktyg , så behöver verkligen hjälp nu :/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det handlar inte om att visa saker på Skrivbordet. Det är inne i Skivverktyg som volymen inte längre syns (om jag har tolkat frågan rätt).

Förhoppningsvis får vi klarhet när vi får se bilderna.

Har "raderat" Macintosh HD , och har bara dessa kvar nu , och min dator när jag stänger av och sätter på den igen , så snurrar allt som vanligt och sen kommer jag in till OS X Skivverktygs programmen , så att starta den normalt så att det funkar som vanligt verkar inte fungera längre :/

Håll ner Cmd+R när du startar datorn. Då hamnar du i recovery-partitionen. Därifrån borde du kunna installera om systemet.

Läs mer här:
http://www.apple.com/osx/recovery/

Men om du installerar om, så förlorar du allt du har på disken. Å andra sidan så har du nog redan förlorat allt när du lyckades radera partitionen. Om du har data på disken som du vill komma åt, så pratar vi om helt andra åtgärder.

Gjorde som du sa och höll nere cmd + R , kom då till OS X -verktygsprogram - som vanligt :/

Ok, och varför försöker du partitionera? Gör en återställning av OS X från recovery-disken i stället.

Du kan ju inte partitionera den disk som du har bootat/startat från. Skivverktyget körs ju från den disken. Den kan ju inte radera och partitionera sig själv. Om du vill partitionera så måste du boota/starta från en helt annan disk.

Min dator har för tillfället ingen startskiva , då jag raderade bort den av misstag , hur skapar jag en ny ?

Ursprungligen av BrownEyedGirl:

...hur skapar jag en ny?

Klicka på länken om Recovery. Läs där.

När du startar om, välj inte "Disk Utility", utan välj i stället "Reinstall OS X".

Om detta inte fungerar så har du nog lyckats förstöra recovery-partitionen också. I så fall måste du installera från någon annan skiva - en installations-DVD, eller ett USB-minne, eller en extern hårddisk.

Senast redigerat 2014-02-11 12:22

det kommer inte upp två diskar utan automatiskt går den in på os x verktygprogram . då trycker jag på att installera om os x , då kommer det fram recovery hd , men när jg trycker på den så är den låst :/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-11 12:45

Låst?

Har du provat vad Jesper har tipsat om? Vilka steg fungerar och fungerar inte för dig?

Recovery HD som finns på disk låser möjligheten att partitionera.
Om du lyckas via en annan dator skapa en recovery disk på USB så kommer du inte få detta problem.

Ursprungligen av BrownEyedGirl:

det kommer inte upp två diskar utan automatiskt går den in på os x verktygprogram . då trycker jag på att installera om os x , då kommer det fram recovery hd , men när jg trycker på den så är den låst :/

I Skivverktyg väljer du fliken "Radera". Du markerar disk0s2, du ger den ett namn, och du väljer att formatera den som Mac OS Extended.

Sen kan du välja att återinstallera OS X på den disken.

1
Bevaka tråden