Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera ditt bibliotek med Itunes Match

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med Itunes Match får användaren hela sitt musikbibliotek tillgängligt i molnet. Med några enkla grepp går det dessutom att uppdatera befintliga låtar på datorn till bättre versioner från Itunes Store.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-08 19:51

Bra guide
Har redan gjort men för er som inte är det bara att "tvätta" musiken

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-08 20:07

Jag valde ett annat angreppssätt. All min musik i itunes var redan AAC 256kbps, medan jag haft övrig musik skild från itunes.
Har sakta börjat lägga in ett album i taget för att se om det matchas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-02-09 08:02

Tackar, man kan tycka att detta borde ske direkt vid aktivering av Match

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-09 09:47
Ursprungligen av thomk:

Tackar, man kan tycka att detta borde ske direkt vid aktivering av Match

Att dina filer tas bort från biblioteket och sen laddas ner automatiskt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-02-09 09:56
Ursprungligen av lappen71:

Att dina filer tas bort från biblioteket och sen laddas ner automatiskt?

Ja det tycker jag. En fråga först och sedan en lista med låtar som skulle ersättas om man svarar ja.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-09 10:08
Ursprungligen av thomk:

Ja det tycker jag. En fråga först och sedan en lista med låtar som skulle ersättas om man svarar ja.

Hur lat är du egentligen?
Nu spånar jag men jag tror varken Apple eller skivindustrin vill vara för uppenbara med att man kan "tvätta" sin fulladdade musik.
iTunes Match är inte perfekt så för mig får dom gärna fixa dom buggar som finns istället för att lägga till funktioner man kan göra manuellt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-02-09 10:19
Ursprungligen av lappen71:

Hur lat är du egentligen?
Nu spånar jag men jag tror varken Apple eller skivindustrin vill vara för uppenbara med att man kan "tvätta" sin fulladdade musik.
iTunes Match är inte perfekt så för mig får dom gärna fixa dom buggar som finns istället för att lägga till funktioner man kan göra manuellt.

Vet inte om det bara är lathet. Eftersom jag betalar för just den här möjligheten tycker jag att det är en snyggare lösning att fixa direkt vid aktivering av tjänsten än att jag skall skapa smarta album, radera låtar osv. Vore det helt gratis kan jag hålla med om att det vore att ställa höga krav, men nu får ju industrin och apple in pengar på tjänsten.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-09 17:55
Ursprungligen av thomk:

Vet inte om det bara är lathet. Eftersom jag betalar för just den här möjligheten tycker jag att det är en snyggare lösning att fixa direkt vid aktivering av tjänsten än att jag skall skapa smarta album, radera låtar osv. Vore det helt gratis kan jag hålla med om att det vore att ställa höga krav, men nu får ju industrin och apple in pengar på tjänsten.

Du betalar faktiskt inte för att få "tvätta" din musik utan du betalar för att komma åt din musik i molnet.
Funktionen att "tvätta" musiken följer med inofficiellt och inget Apple eller skivindustrin vill skylta med.

Ursprungligen av Redaktionen:

Med Itunes Match får användaren hela sitt musikbibliotek tillgängligt i molnet. Med några enkla grepp går det dessutom att uppdatera befintliga låtar på datorn till bättre versioner från Itunes Store.

Läs hela artikeln här

Bra guide.

En invändning jag har är beskrivningen av Itunes+ (AAC 256 VBR) som ett högkvalitativt ljudformat. Det är helt okej, och framför allt smidigt, men förstörande på samma sätt som MP3-formatet är.

I dag när lagringsutrymme inte är något problem, kan man ha sin musik i både "lossless" och högre kvalitet än CD-formatet (t.ex. 24-bit i 96 kHz). I praktiken innebär då Itunes Match en kvalitetsförsämring.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-02-09 22:55
Ursprungligen av lappen71:

Du betalar faktiskt inte för att få "tvätta" din musik utan du betalar för att komma åt din musik i molnet.
Funktionen att "tvätta" musiken följer med inofficiellt och inget Apple eller skivindustrin vill skylta med.

Eftersom Apple skriver om uppgradering av musik i sin FAQ för iTunes match tycker jag nog att det är ett av säljargumenten som används för tjänsten och jag tycker således att implementeringen av det kunde vara snyggare än den nuvarande.

Angående match så har jag flera album som jag köpt via iTunes store som inte matchas, är det buggar eller finns det musik i deras katalog som inte kan användas i match?

  • Medlem
  • 2014-02-09 23:03

Någon vänlig själ som kan förklara detta med ID3 tags för mig? Jag fattar att den samlar in info om artist, album, låtnamn osv. Men hur gör man för att få det att lira med iTunes Match?
Jag har stora mängder egenrippade CD-skivor i mitt bibliotek. Men det är inget som iTunes känner igen. Om jag markerar en ett album och väljer konvertera ID3-taggar så händer nada. Men om jag kikar under "info" i albumet så framgår artist, låt, år osv mycket tydligt. Någon som har lust att förklara hur detta funkar och var informationen hämtas ifrån? Och vilken version ska man köra på taggen, den senaste 2,4 rakt av bara? Vad har jag missat?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 07:33
Ursprungligen av thomk:

Eftersom Apple skriver om uppgradering av musik i sin FAQ för iTunes match tycker jag nog att det är ett av säljargumenten som används för tjänsten och jag tycker således att implementeringen av det kunde vara snyggare än den nuvarande.

Angående match så har jag flera album som jag köpt via iTunes store som inte matchas, är det buggar eller finns det musik i deras katalog som inte kan användas i match?

Att det står i iTunes Match FAQ är absolut inget säljargument utan om det stod på deras första sida för iTunes Match skulle jag tycka att det är ett säljargument.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 07:36
Ursprungligen av Dalle:

Någon vänlig själ som kan förklara detta med ID3 tags för mig? Jag fattar att den samlar in info om artist, album, låtnamn osv. Men hur gör man för att få det att lira med iTunes Match?
Jag har stora mängder egenrippade CD-skivor i mitt bibliotek. Men det är inget som iTunes känner igen. Om jag markerar en ett album och väljer konvertera ID3-taggar så händer nada. Men om jag kikar under "info" i albumet så framgår artist, låt, år osv mycket tydligt. Någon som har lust att förklara hur detta funkar och var informationen hämtas ifrån? Och vilken version ska man köra på taggen, den senaste 2,4 rakt av bara? Vad har jag missat?

Vilket program har du använt för att rippa skivorna och taggat dom?
Jag använde iTunes och inga av mina skivor kändes inte igen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-02-10 07:49
Ursprungligen av lappen71:

Att det står i iTunes Match FAQ är absolut inget säljargument utan om det stod på deras första sida för iTunes Match skulle jag tycka att det är ett säljargument.

Inte för detta på ngt vis för diskussionen framåt, men det står på deras FAQ som är en del av första sidan:

http://www.apple.com/itunes/itunes-match/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 07:51
Ursprungligen av thomk:

Inte för detta på ngt vis för diskussionen framåt, men det står på deras FAQ som är en del av första sidan:

http://www.apple.com/itunes/itunes-match/

Det står inte att man kan "tvätta" sin musik utan det står om man slutar använda iTunes Match om man förlorar sin uppgraderade låtar.

Citat:

What happens if I don’t resubscribe after the first year? Will I lose any upgraded songs?
No. Any songs you’ve upgraded or downloaded again are completely safe. The only thing you lose is the central storage — iCloud will no longer stream or download matched or uploaded songs to your devices.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-02-10 08:30
Ursprungligen av lappen71:

Det står inte att man kan "tvätta" sin musik utan det står om man slutar använda iTunes Match om man förlorar sin uppgraderade låtar.

Förstår inte riktigt vad du menar. Apple använder inte ordet tvätta utan använder uppgradera och den musik man uppgraderat genom att köpa deras match-tjänst får om jag förstått saken rätt behållas även om man avslutar sin prenumeration.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 08:36
Ursprungligen av thomk:

Förstår inte riktigt vad du menar. Apple använder inte ordet tvätta utan använder uppgradera och den musik man uppgraderat genom att köpa deras match-tjänst får om jag förstått saken rätt behållas även om man avslutar sin prenumeration.

Jag menar att Apple annonserar inte iTunes Match som en tjänst för att "tvätta" sin musik utan en tjänst att komma åt sin musik i molnet.
Att en bieffekt blir att man kan "tvätta" sin musik är något som musik industrin accepterar eftersom dom indirekt får betalt för den.
När iTunes Match lanserades i USA så blev det mycket snack om just detta när det upptäcktes att man kunde "tvätta" sin fulladdade musik.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-02-10 08:42
Ursprungligen av lappen71:

Jag menar att Apple annonserar inte iTunes Match som en tjänst för att "tvätta" sin musik utan en tjänst att komma åt sin musik i molnet.
Att en bieffekt blir att man kan "tvätta" sin musik är något som musik industrin accepterar eftersom dom indirekt får betalt för den.
När iTunes Match lanserades i USA så blev det mycket snack om just detta när det upptäcktes att man kunde "tvätta" sin fulladdade musik.

Då fattar jag. Det mesta av min musik som uppgraderats är cd-skivar rippade för länge sedan i låg kvalité och då var match en bekväm och snabb metod för att få dessa i högre kvalité, streaming var mer en bonus utöver det för min del.

Liten varning

Ursprungligen av Redaktionen:

Med Itunes Match får användaren hela sitt musikbibliotek tillgängligt i molnet. Med några enkla grepp går det dessutom att uppdatera befintliga låtar på datorn till bättre versioner från Itunes Store.

Läs hela artikeln här

Matchningen är inte perfekt. Jag har haft flera album t.ex. remaster versioner av Depeche Mode Black Celebration och Music for the Masses där iTunes match har blandat remaster versioner med originalversioner vilket man hör genom att volym i olika låtar på samma skiva skiljer sig väsentligt. Så tips är att spara originalfilerna tills man provlyssnat den matchade versionen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 09:25
Ursprungligen av lindman:

Matchningen är inte perfekt. Jag har haft flera album t.ex. remaster versioner av Depeche Mode Black Celebration och Music for the Masses där iTunes match har blandat remaster versioner med originalversioner vilket man hör genom att volym i olika låtar på samma skiva skiljer sig väsentligt. Så tips är att spara originalfilerna tills man provlyssnat den matchade versionen.

Itunes Match är absolut inte perfekt och många album man har och som finns i iTunes Store matchas inte.
Finns en del knep som kan göra att dom matchas men det är en tidsödande procedur.

  • Medlem
  • 2014-02-10 09:29
Ursprungligen av lappen71:

Vilket program har du använt för att rippa skivorna och taggat dom?
Jag använde iTunes och inga av mina skivor kändes inte igen.

Minns inte exakt. Det här är många år sedan, runt 2005 som jag rippade skivorna. Tror det var innan jag kastade ut min PC. Så jag tror att det är Winamp eller motsvarande. Minns inte ens vilka program man använde ihop med PC.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 09:33
Ursprungligen av Dalle:

Minns inte exakt. Det här är många år sedan, runt 2005 som jag rippade skivorna. Tror det var innan jag kastade ut min PC. Så jag tror att det är Winamp eller motsvarande. Minns inte ens vilka program man använde ihop med PC.

Du får nog tagga om din musik med ett nyare och bättre program.
Sök i forumet så kommer du få flera träffar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-10 10:24
Ursprungligen av lindman:

Matchningen är inte perfekt. Jag har haft flera album t.ex. remaster versioner av Depeche Mode Black Celebration och Music for the Masses där iTunes match har blandat remaster versioner med originalversioner vilket man hör genom att volym i olika låtar på samma skiva skiljer sig väsentligt. Så tips är att spara originalfilerna tills man provlyssnat den matchade versionen.

Jag har dessutom problem med att vissa album bara fått några låtar. De andra är inte ens uppladdade i originalformat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 10:30
Ursprungligen av Json_81:

Jag har dessutom problem med att vissa album bara fått några låtar. De andra är inte ens uppladdade i originalformat.

Är det inte så att dom låtar som inte laddats/matchas har indikerats som dubletter?
Håll in Alt - Innehåll - Visa exakta dubblettobjekt
Hanteringen av dubletter är väldigt dålig och skulle behövas ses över.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-10 12:42
Ursprungligen av lappen71:

Är det inte så att dom låtar som inte laddats/matchas har indikerats som dubletter?
Håll in Alt - Innehåll - Visa exakta dubblettobjekt
Hanteringen av dubletter är väldigt dålig och skulle behövas ses över.

Jag tror inte det men ska testa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 13:08
Ursprungligen av Json_81:

Jag tror inte det men ska testa.

Men vad har du för moln symbol på dom låtar som inte matchas?
http://support.apple.com/kb/TS4124?viewlocale...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-10 13:44
Ursprungligen av lappen71:

Men vad har du för moln symbol på dom låtar som inte matchas?
http://support.apple.com/kb/TS4124?viewlocale...

Bra fråga, upptäckte det i telefonen och där var låtarna helt enkelt inte listade.
Har inte kikat i datorn än.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-30 20:33

Om de inte matchas står det överförd.

1
Bevaka tråden