Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att skapa ifyllbara pdf-formulär utan att bli ruinerad?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni något tips på något vettigt program eller liknande för att skapa ifyllbara pdf-formulär?

Hittills har jag använt en gammal version av Adobe där jag skapat formuläret från en Excelfil men det är tungjobbat och jag skulle därför vilja hitta något bättre och modernare som inte kostar skjortan.

När jag Googlar så finns det en mängd men det verkar som de flesta länkarna är hyfsat gamla så därför frågar jag här istället.

Toppen vore om programmet finns både till Mac och PC!

Ursprungligen av kjellebelle:

...Hittills har jag använt en gammal version av Adobe där jag...

Adobe är ett företag, inte ett program. Du menar nog Acrobat.

Ursprungligen av kjellebelle:

...vilja hitta något bättre och modernare som inte kostar skjortan...

Bättre och modernare än vadå? Kan vara bra att berätta vilken version av Acrobat det handlar om, så att vi vet vad vi ska jämföra med.

Senast redigerat 2014-02-10 08:16

Det enda som jag känner till är Scribus. Fri programvara som inte kostar något att införskaffa eller använda, inklusive källkod om du vill göra ändringar.

Acrobat är ju bästa alternativet, och många gånger kan du använda automatisk form-igenkänning

http://www.youtube.com/watch?v=tYC4CTPBxgI

Har du InDesign kan du alltid göra jobbet där http://www.youtube.com/watch?v=30SRB099LN0

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Adobe är ett företag, inte ett program. Du menar nog Acrobat.

Ja, naturligvis menar jag det, sorry!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bättre och modernare än vadå? Kan vara bra att berätta vilken version av Acrobat det handlar om, så att vi vet vad vi ska jämföra med.

Jag insåg precis att jag inte längre har Acrobat alls efter en ominstalltion! Den jag tidigare använde var från innan 2010.

Senast redigerat 2014-02-10 10:28

Ett förtydligande: Det jag upplevde jobbigt med Acrobat var att jag först fick skapa formuläret i ett annat program för att därefter skapa själva de ifyllningsbara rutorna i Acrobat. Detta är inget problem om man skapar ett dokument som sedan aldrig mer skall ändras men i mitt fall handlar det om ett levande dokument som ständigt förändras och då fick man (åtminstone i min gamla version) göra om hela jobbet igen.

Det jag nu är ute efter är ett program (eller webbtjänst) där man kan skapa det färdiga formuläret direkt utan att gå omvägen via ett annat program först.

Dessutom är jag av nuturen en riktig snåljåp och vill därför betala så lite som möjligt och hela Adobes programsvit är ju svindyr. Dock är jag inte snålare än att jag kan tänka mig att betala lite grann för fulkopior är inte aktuellt.

Om du tittar på länken jag postade ovanför så ser du att InDesign numera kan göra ifyllbara formulär.

Sen kan du faktiskt göra något liknande i Acrobat också, eftersom de grafiska objekten ligger på ett "lager" och dina formulärfält ligger på ett annat. (det är inte lager i teknisk mening, men för pedagogikens skulle kan man tänka sig som det)

Det gör att du kan byta ut hela den grafiska bakgrunden, men behålla dina formulärobjekt. Mycket enkelt om du bara har gjort smärre grafiska förändringar, men har du totalt ritat om utseendet, lagt till/tagit bort fält etc. så är det naturligtvis en annan femma

Ursprungligen av kjellebelle:

Det jag nu är ute efter är ett program (eller webbtjänst) där man kan skapa det färdiga formuläret direkt utan att gå omvägen via ett annat program först.

Det är precis det du kan göra i Scribus.

Ursprungligen av kjellebelle:

Dessutom är jag av nuturen en riktig snåljåp och vill därför betala så lite som möjligt och hela Adobes programsvit är ju svindyr. Dock är jag inte snålare än att jag kan tänka mig att betala lite grann för fulkopior är inte aktuellt.

Vad bra att Scribus inte kostar något då, samt är öppet så du slipper Adobes inlåsningseffekt. Du kan inte förlora något på att prova.

Scribus är säkert bra men jag fattade ingenting när jag öppnade deras sida, förmodar att det passar datagurus bättre än noviser som själv?

Jag öppnade plånboken och köpte ett årsabonnemang med Adobe Formcentral istället, lättjobbat och superproffsigt utseende.

1
Bevaka tråden