Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Manual avslöjar funktioner hos Sonys kommande trådlösa kameralinser

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sony släpper kameralinser som via Bluetooth använder Iphone-skärmen som sökare. Nu kommer detaljer om funktionerna från en manual som läckt ut före lanseringen.

Läs hela artikeln här

Det här är rätt så häftigt måste jag säga.

Ursprungligen av Redaktionen:

Sony släpper kameralinser som via Bluetooth använder Iphone-skärmen som sökare. Nu kommer detaljer om funktionerna från en manual som läckt ut före lanseringen.

Läs hela artikeln här

Jag håller helt med! Det verkar väldigt smutt att man ska kunna ta av och på objektivet också. Men jag läste att de två kameralinserna kommer vara kompatibla både till Android och iOS-telefoner. Vore väldigt trevligt om det stämmer...

Senast redigerat 2013-08-19 19:14

Det är helt jävla brilliant! Det är sådär en riktigt bra idé ser ut, självklar när man får se den, men ingen har tänkt på det tidigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-19 21:08

Påminner om Ricoh GXR från 2009 där man kunde byta modul med sensor och lins. Fast här har man ersatt "baskameran" med en smartphone.

http://www.dpreview.com/news/2009/11/10/ricoh...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-08-20 10:06

Det jag gillar med mobilkameran är att den är väldigt anonym men jag gillar ändå idén här. Det öppnar upp för att utnyttja intressanta fotoappar till telefonen.

Det vore smutt om Sony verkligen körde vidare på det här och tar upp konkurrensen mot Nokia 808 Pureview och Nokia Lumia 1020. Håller med dig @joakimo - jag skulle gärna också se en speciellt framtagen kamera-app till det här tillbehöret

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-08-20 23:20

Om jag förstått rätt så använder den inte mobilens kamera utan den innehåller allt utom en sökare och det är det den använder telefonen till.
Det skulle ju isåfall betyda att den inte ens behöver sitta fast på mobilen utan man kan ha mobilen i ena handen och linsen i andra och kunna fotta i lägen som annars inte var möjliga!

Ursprungligen av Creops:

Om jag förstått rätt så använder den inte mobilens kamera utan den innehåller allt utom en sökare och det är det den använder telefonen till.
Det skulle ju isåfall betyda att den inte ens behöver sitta fast på mobilen utan man kan ha mobilen i ena handen och linsen i andra och kunna fotta i lägen som annars inte var möjliga!

Ja precis, det är själva grejen. Man använder bara mobilen som sökare, trådlöst.

Ursprungligen av keptang:

Ja precis, det är själva grejen. Man använder bara mobilen som sökare, trådlöst.

Det känns som att den kommer att bli väldigt populär bland pervon...

Ursprungligen av Papperskatt:

Det känns som att den kommer att bli väldigt populär bland pervon...

Är det så man tänker så javisst. Pervon drar sig tydligen till allt.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-08-21 21:44
Ursprungligen av Creops:

Om jag förstått rätt så använder den inte mobilens kamera utan den innehåller allt utom en sökare och det är det den använder telefonen till.
Det skulle ju isåfall betyda att den inte ens behöver sitta fast på mobilen utan man kan ha mobilen i ena handen och linsen i andra och kunna fotta i lägen som annars inte var möjliga!

?Nu hittade jag inte appen, men den fungerade på liknande sätt där iPhonen var kameran och iPaden var den styrande skärmen via bluetooth.

Kompaktkameraindustrin går på knäna, detta är helt klart framtiden. Men alla funktioner ska givetvis läggas i telefonen så du bara kopplar dit betydligt bättre hårdvara i form av lins och sensor. Då får du allt, i form av redigering, uppkoppling, sociala medier osv. Jag jobbar delvis så här redan nu, men då blir det sladdöverföring från kompaktkamera.
Canon, Nikon, Samsung, Panasonic kommer alla att presentera liknande lösningar, jag lovar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-08-22 22:26

Ja man vill ju att bilderna ska hamna i mobilen, inte på ett minneskort i linsen..

Ursprungligen av Fitinghoff:

Kompaktkameraindustrin går på knäna, detta är helt klart framtiden. Men alla funktioner ska givetvis läggas i telefonen så du bara kopplar dit betydligt bättre hårdvara i form av lins och sensor. Då får du allt, i form av redigering, uppkoppling, sociala medier osv. Jag jobbar delvis så här redan nu, men då blir det sladdöverföring från kompaktkamera.
Canon, Nikon, Samsung, Panasonic kommer alla att presentera liknande lösningar, jag lovar.

Jag håller med dig i princip, och naturligtvis är detta egentligen en självklar idé. Men helt oproblematisk är den inte. Problemet är att WiFi är för slött - både vad gäller bandbredd och latens. Har använt en kamera med full WiFi-funktionalitet ett tag (Samsung NX1000, en APS-C spegelfri liten sak) och trots god integration med telefon så finns det två problem.

#1 - latens. Att använda telefon eller surfplatta som EVF går inte för rörliga motiv. Fördröjningen är uppemot en sekund.
#2 - bandbredd. Om man plåtar RAW tar det åratal att överföra en fil (i mitt fall c:a 30 MB). En hel radda filer är bara att glömma.

I praktiken har jag alltså bara använt surfplatte-EVF för makron - oerhört bekvämt att ställa upp själva kameran på en gorillapod och sedan i lugn och ro titta på surfplattan medan man finjusterar inställningarna istället för att krypa på marken. Och jag antar att den som använder jpg:ar antagligen har ett mindre problem med överföringen - bättre än mobilkamera blir det ju under alla omständigheter och vad som helst duger ju för instagram/facebook och dylikt. Men WiFi måste bli mycket bättre på både latens och bandbredd innan man kan ersätta inbyggda sökare eller lagra bilderna i kameran/surfplattan per default för allmänfotografering.

Ja, just det - WiFi tuggar batterier så det står härliga till också. Ta med en extra uppsättning ut.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-09-01 14:02

Dom ska ju även klara NFC vilket kör upp till 300Mbit/s? Får väl se när det kommer till iPhone.
Men när det gäller WIFi är väl även frågan om linsen själv ska skapa det nätverket eller om dom har tänkt att man ska använda befintligt, som kanske inte ens har stöd för icke inloggade enheter..
Vilket även ställer lite frågor i WiFi täta miljöer där det även kan vara förbjudet att sätta upp egna nät då dom stör det befintliga.

Ursprungligen av Creops:

Dom ska ju även klara NFC vilket kör upp till 300Mbit/s? Får väl se när det kommer till iPhone.

Jag avänder NFC idag på min S4 - bl.a. som nyckel till jobbet isf. en sån där plastdong - och avståndet mellan NFC-enheter är max några cm. Man kan glömma det där med att använda kameran i en hand för smidig positionering och telefonen i den andra som sökare med NFC. Men visst, själva överförningen blir nog snabbare. För Sonys lösning här där kameraenheten sitter dikt an mot telefonen funkar det kanske.

Citat:

Men när det gäller WIFi är väl även frågan om linsen själv ska skapa det nätverket eller om dom har tänkt att man ska använda befintligt, som kanske inte ens har stöd för icke inloggade enheter..
Vilket även ställer lite frågor i WiFi täta miljöer där det även kan vara förbjudet att sätta upp egna nät då dom stör det befintliga.

Alla lösningar som jag sett låter antingen kameran eller telefon/surfplatta sätta upp ett ad hoc WiFi-nätverk, så man behöver inga externa. Men visst, i miljöer där separata nätverk är förbjudna blir det problem.

Sådär, nu är det bara vänta på att det dyker upp i någon butik.
http://techcrunch.com/2013/09/04/meet-the-son...

Ursprungligen av keptang:

Sådär, nu är det bara vänta på att det dyker upp i någon butik.
http://techcrunch.com/2013/09/04/meet-the-son...

Är man riktigt sugen kan man förhandsboka en på Sonys sida

http://www.sony.se/product/dsc-qx-series

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-05 07:41

Väldigt intressant men zoom funktionen på skärmen skulle kunna vara mer lättmanövrerad.

Ursprungligen av memnon:

Är man riktigt sugen kan man förhandsboka en på Sonys sida

http://www.sony.se/product/dsc-qx-series

Trevligt, köpt!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-09-05 13:26

Gillar verkligen idén...nyskapande...
Fast själv kommer jag inte att köpa någon...jag är så gammalmodig att jag vill att en kamera ska ha en sökare, inte en bildskärm...

Ursprungligen av lasselu:

Gillar verkligen idén...nyskapande...
Fast själv kommer jag inte att köpa någon...jag är så gammalmodig att jag vill att en kamera ska ha en sökare, inte en bildskärm...

Kul grej, måste prova.

Leverans inom ~40h.

Hade varit kul att höra dina intryck av objektivet då jag själv har funderat lite själv kring ett sådant

Ursprungligen av memnon:

Hade varit kul att höra dina intryck av objektivet då jag själv har funderat lite själv kring ett sådant

Har inte hunnit testa så mycket än men åker till Prag på lördag och stannar ett par dagar, hoppas kunna utnyttja det mycket där, återkommer med resultat hoppas jag.

Ursprungligen av Creops:

Ja man vill ju att bilderna ska hamna i mobilen, inte på ett minneskort i linsen..

Man kan välja själv, spara på minneskort eller överföra direkt till telefon/tablet, samt både och. Eller i efterhand föra över från minneskortet via appen.

Ursprungligen av Creops:

Dom ska ju även klara NFC vilket kör upp till 300Mbit/s? Får väl se när det kommer till iPhone.
Men när det gäller WIFi är väl även frågan om linsen själv ska skapa det nätverket eller om dom har tänkt att man ska använda befintligt, som kanske inte ens har stöd för icke inloggade enheter..
Vilket även ställer lite frågor i WiFi täta miljöer där det även kan vara förbjudet att sätta upp egna nät då dom stör det befintliga.

Linsen skapar ett wifinät som man kopplar upp sig mot precis som vilken annan accesspunkt som helst.
Väldigt smidigt med NFC, bara svepa linsen (även när den är avstängd) mot mobilen så startar den igång och lins/telefon är redo att fota.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-09 13:16

?Läste precis Råd&Rön:s (nr1/2014) kameratest med Sony DSC-QX100 objektiv kopplat till Sony Experia Z. I långa listan är det främst två punkter där objektivet halkar efter de övriga testobjekten. Uppstart foto tar 4,1s och uppstart video tar 25,4s. Videon tar nästan 1/2 minut innan inspelningen startar! Testades mot 4 kompaktkameror och iPhone 5s. För er som inte kan eller orkar leta så fick vinnaren 71p, Sony objektivet 61p (näst sist) och iPhone 55p.

1
Bevaka tråden