Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Indesign CS2 med OS X 10.4?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-24 13:37

InDesign CS2.
Fråga: kan man köra den versionen mot system 10.4 ?

Senast redigerat 2014-01-24 15:16
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-24 14:00

Måste lägga till att det inte finns någon Classicmapp i den datorn som jag vill köra Indesign i.

Piratkopiering diskuteras inte på 99mac.

Ändrar ursprungliga inlägget och öppnar tråden igen.

Senast redigerat 2014-01-24 15:17

Ja, det ska fungera att köra CS2 i Tiger.

"...Adobe and Apple have worked closely together through the development of Mac OS X 10.4 (Tiger) and Adobe Creative Suite 2 to ensure that our software is fully compatible with Tiger..."

http://www.adobe.com/products/adobesupportsOS...

För bästa funktion, se till att alla tillgängliga uppdateringar är installerade, både i CS2 och Tiger.

Senast redigerat 2014-01-24 16:31

Kombon iBook G4 - 10.4.11 - InDesign CS2 (ja hela Creative Suite) körde jag länge innan jag kunde uppgradera till CS4. Som också funkade bra på samma maskin. Innan dess rullade CS och CS2 finemang, ehuru något långsammare, på en gammal PM G4.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-25 10:44
Ursprungligen av keptang:

Piratkopiering diskuteras inte på 99mac.

Ändrar ursprungliga inlägget och öppnar tråden igen.

Det var inte meningen. Jag fattade inte att det var en piratsida jag hänvisade till.
Ber därför om ursäkt.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-08 15:54

Nu ger jag upp att köra på mina PPCG5.
Har ju en engelsk version som visserligen går i G5an, men den är omöjlig för mig att ställa in. Jag vet att man ändrat funktioner från Pagemaker när det blev Indesign och själv förstår jag inte tillräckligt mycket.
Jag skall ju producera böcker på maskinen.
Nu gör jag så här: Tar min stationära G4 som har Tiger OCH Classic.
Det var den jag körde på förra gången jag gjorde en bok.
Nu rensar jag bort allt onödigt så att det blir plats på disken och kör med Pagemaker 7 som jag kan och har ordentliga anvisningar till.
Så får jag väl göra som förra gången dvs sitta tre fyra dagar och korrigera boken när de fört över den i sitt Indesign.
När jag får råd köper jag väl en CS licens.

Om jag var du så skulle jag seriöst överväga att börja köra GNU/Linux och Scribus, Gimp m.fl. Om du får ihop det med Pagemaker 7 så är det förstås jättebra, men det låter på dig som om det inte kommer att fungera i längden om du ska ha något som helst utbyte med moderna programvaror.

Det är väl värt den lilla tid det tar att lära sig InDesign - det är inte speciellt svårt. Har själv jobbat med PM sen version 2 eller nåt. Mest i 4.2 skulle jag tro. Men fr.o.m. InDesign 2.5 (före CS-designationen) skulle jag aldrig tänka mig att gå tillbaka.

Vad gäller "omöjlig för mig att ställa in" - menar du att grundinställningarna inte koms ihåg vid start av nytt dokument?
Öppna InD _utan_ att några dokument är öppna. Ställ in alla enheter, pappersformat, uppslag/inga uppslag mm mm. Först då blir de default.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-09 11:22

Tack John A för tips om vad jag borde köpa, men sanningen är den att min ekonomi inte tillåter att jag handlar annat än begagnat.
Jag har under årens lopp bara varit frilans oc därför blir min pension låg.
Hur man kan leva med minimala inkomster har jag beskrivit i boken “Konsten att leva billigt och må bra” som finns på alla bibliotek i bokhandeln och direkt från förlaget www.mosterbeda.com om någon vill köpa den.
10,917:- är min pension varje månad från detta går hyra och annat, det innebär att jag har i stort sett 2000:- att köpa mat för och betala bensin .
Jag klagar inte, det finns de som har det värre. Min lösning är att inte se på TV, inte ha några tidningar, vara vegetarian och odla min mat själv. Samtidigt håller jag på med att försöka ge ut böcker och det är därför jag behöver effektivare dator. Jag skriver detta för att ni som har jobb skall förstå hur viktigt det är att betala in till pension i god tid.
Nu har jag i vilket fall kommit fram till att jag kan använda min gamla PPCVG4 med Tiger + Pagemaker 7. Tömmde datorn på allt onödigt så att det blir plats på hårddisken. För säkerhets skull kopierade jag över till min separata backupdisk så att jag kan komma åt det lätt. Tanken med att kopiera till DVD har jag släppt, det skulle gått åt 37 skivor. Men jag har ju också filer på en PPC G5 så jag skall väl vara garderad.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-09 11:38
Ursprungligen av johan_tanying:

Det är väl värt den lilla tid det tar att lära sig InDesign - det är inte speciellt svårt. Har själv jobbat med PM sen version 2 eller nåt. Mest i 4.2 skulle jag tro. Men fr.o.m. InDesign 2.5 (före CS-designationen) skulle jag aldrig tänka mig att gå tillbaka.

Vad gäller "omöjlig för mig att ställa in" - menar du att grundinställningarna inte koms ihåg vid start av nytt dokument?
Öppna InD _utan_ att några dokument är öppna. Ställ in alla enheter, pappersformat, uppslag/inga uppslag mm mm. Först då blir de default.

Tar för lång tid att lära. Den version #, som jag har är på engelska. Har visserligen version 1 (tror jag) med licens och originalskiva. Men även den måste köras i Tiger och Classick. Kör därför hellre PM /.

Ursprungligen av torin:

Tack John A för tips om vad jag borde köpa, men sanningen är den att min ekonomi inte tillåter att jag handlar annat än begagnat...

Du kunde ju åtminstone titta lite på tipsen du får, innan du drar felaktiga slutsatser och avskriver dem.

För det som John A rekommenderade är faktiskt GRATIS!

1
Bevaka tråden