Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thomson TG787

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att min förra router gick sönder så har jag inte köpt någon ny. Sitter på Fiber ifrån Tele2. Men så fick jag ett ryck nu och grävde fram en Thomson TG787 för att köra igång. Ethernet funkar kanon, men jag får inte fram WiFi´n. Varken mobilen eller datorn hittar routern.
Och jag kan inte komma åt webbgränssnittet heller. Vad kan man göra.

Och ja, jag ska köpa nytt, men nu tänkte jag mera på utildningsyfte och en snabb lösning.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 22:14
Ursprungligen av lappen71:

Ja, jag tycker mig ha skummat igenom den rätt bra. Men det kan ju ha varit något jag har missat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 22:32

Står på sidan 15 hur du kommer åt webbgränssnittet.

Ursprungligen av lappen71:

Står på sidan 15 hur du kommer åt webbgränssnittet.

Ja, men den Ip-adressen fungerar inte av någon anledning. Den kan inte öppna den sidan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-08 09:09
Ursprungligen av TobbeOlsson83:

Ja, men den Ip-adressen fungerar inte av någon anledning. Den kan inte öppna den sidan.

Vad får du för felmeddelande?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-08 09:29

Har du återställt den för det kan ligga gamla inställningar kvar.

Ursprungligen av frazze:

Vad får du för felmeddelande?

Safari kan inte öppna sidan 192.168.1.254. Servern som sidan finns på svarar inte.

Ursprungligen av lappen71:

Har du återställt den för det kan ligga gamla inställningar kvar.

Återställning är gjord igår kväll. Då jag även gör lite utav detta för att lära mig MAC bättre, så var jag inne och tog bort massa nätverk som fanns i Listan "på datorn" utifall dom ligger och stör. Men inget händer. Hittar inte nätverket på datorn, men på iphonen. Men jag kan inte logga in på nätverket. Konstigt nog.

Nu ska jag till jobbet, så jag kommer inte tillbaka förens ikväll. Hoppas att ni smarta människor här kanske kan komma fram till något. Då jag verkar ha kört fast..

/tobbe

Ursprungligen av TobbeOlsson83:

...Ethernet funkar kanon...

Ursprungligen av TobbeOlsson83:

...Varken mobilen eller datorn hittar routern...

Ursprungligen av TobbeOlsson83:

...Hittar inte nätverket på datorn, men på iphonen...

Vad är det egentligen som funkar och inte funkar? Du ger lite olika information.

Ursprungligen av TobbeOlsson83:

...Safari kan inte öppna sidan 192.168.1.254. Servern som sidan finns på svarar inte...

Får du det meddelandet när du ansluter från datorn via Ethernet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-08 10:40

MAC "En MAC-adress eller Media Access Control address är en unik identifierare för nätverkskort" -Wikipedia
Mac: "Mac, en kortform av Macintosh, ett varumärke för datorer tillverkade av Apple." -Wikipedia

I det här sammanhanget är det bra att hålla isär MAC/Mac.
Nej, att ta bort nätverk ur listan i Systeminställningar -> Nätverk ->WiFi -> Avancerat… gör ingen skillnad huruvida de stör eller inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-08 12:55
Ursprungligen av TobbeOlsson83:

Efter att min förra router gick sönder så har jag inte köpt någon ny. Sitter på Fiber ifrån Tele2. Men så fick jag ett ryck nu och grävde fram en Thomson TG787 för att köra igång. Ethernet funkar kanon, men jag får inte fram WiFi´n. Varken mobilen eller datorn hittar routern.

I vilken port på TG787 ansluter du ethernet från Tele2?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det egentligen som funkar och inte funkar? Du ger lite olika information.

Får du det meddelandet när du ansluter från datorn via Ethernet?

Sorry.. Iphonen hittar men kan inte ansluta. Och JA, jag får det meddelandet när jag försöker ansluta via Ethernet. Jag kan surfa och använda datorn.

Kopplingen ser ut som följande.

Från uttaget, så går kabeln in i PORT 1 på Thomsonen. I port 2 går kabeln som går in i datorn. Det funkar och jag kan surfa m.m. Men jag kan inte ansluta via WiFi. Datorn hittar inte Routern/nätverket.

Ursprungligen av TobbeOlsson83:

Sorry.. Iphonen hittar men kan inte ansluta. Och JA, jag får det meddelandet när jag försöker ansluta via Ethernet. Jag kan surfa och använda datorn.

Kopplingen ser ut som följande.

Från uttaget, så går kabeln in i PORT 1 på Thomsonen. I port 2 går kabeln som går in i datorn. Det funkar och jag kan surfa m.m. Men jag kan inte ansluta via WiFi. Datorn hittar inte Routern/nätverket.

Du har kopplat fel.

Om jag inte minns fel så finns det en röd WAN-port där sladden från ditt Fiber-Interner skall in.

De gula LAN-portarna är till för att koppla in datorer i hemmet enbart.

Får du inte tillgång till Internet efter att ha kopplat rätt så får du ringa Tele2 och be dem släppa MAC-adresser.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-08 18:09

En liten iaktagelse. Eller kanske snarare - ett par stycken:

  • TG787 är en ADSL-router - går inte att ansluta mot Tele2 som det är tänkt.

  • Säkert på att den är återställd? Ska svara på 192.168.1.254 och dlsdevice.lan

  • Port 1-4 är alla på inre/LAN-sidan om routern. Där kan du inte ansluta Tele2.

Bla så. Har inte själv provat med en liknande utrustning vad som händer om man sätter sin ISP på insidan av routern. Vilken IP-adress får din utrustning som fungerar? Fungerar fler än en (1) enhet? Vilket SSID har routern? Samma som på etiketten på undersidan (enligt manualen)? Dock underligt att iPhone ser det trådlösa men inte din dator.

Ja, mycket frågor - men du (som Jesper säger) hoppar mellan massa olika information och ibland är tom motsägelsefulla? En liten kraftsamlig som red ut vad som fungerar (och via vilken sorts anslutning). Lista det gärna i punktform så får både du och vi andra bättre överblick.

Lycka till!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-08 18:16

Eller i den grå längst till vänster.

Ursprungligen av frazze:

TG787 är en ADSL-router - går inte att ansluta mot Tele2 som det är tänkt.

Det är både ADSL-router och har WAN-port

Därför Tele2, Telia och Bredbandsbolaget använder dessa i båda typer av nät

EDIT: Jag har nog fel. Förväxlar 787 och 789

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-08 23:59
Ursprungligen av reboot81:

Eller i den grå längst till vänster.

Enligt bilden på sid 22 så står det DSL, PSTN, Phone 1, Phone 2, Ethernet 1-4. Men inget WAN (i den bemärkelsen Ethernet). I detta fallet är DSL samma sak som WAN.

Jag vet att mycket är motsägelsefullt, men det är för att den var varit det.

Direkt när jag flyttade in i denna lgh så testade jag med denna och det fungerade. Visst jag var tvungen att starta om routern varje morgon för att datorn skulle hitta den. Men det funkade.

Nu har jag en ny router så allt är frid och fröjd. Men jag kliar mig fortfarande i huvudet över problemet med att den gammal TH787 inte vill fungera helt plötsligt.
På den nya så kommer jag in med rätt ip-adress 192.168.1.254, men med samma adress så kommer jag inte in i den gammal. (för inställningarna web gränssnittet) Och detta är för mig konstigt.
GAMMLA= Jag har återställt den (reset) lilla håller på baksidan. Jag kan surfa igenom den (Ethernet) Men inte via WiFi.
Mobilen hittar det trådlösa nätverket, men kan inte ansluta med lösenordet.
Datorn hittar inte ens nätverket, så jag kan ansluta. Fast den gjorde det för någon månad sedan, och även innan jag gick in och lekte i avancerad inställningar för nätverk. Jag tog inte bort den därifrån.

Hmm, blir inte riktigt klok på detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-10 11:50

Är du säker på att den gamla har ipadressen 192.168.1.254? Lekte i avancerade inställningar, låter inte så bra, om man inte har full koll

Ursprungligen av kenjon:

Är du säker på att den gamla har ipadressen 192.168.1.254? Lekte i avancerade inställningar, låter inte så bra, om man inte har full koll

Efter all information som jag har fått så är det den. Och den har fungerat tidigare också.. Får fortsätta försöka..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-11 09:28

Testa genom att pinga. Det finns massor av program också, t ex Lanscan.

Det är en ADSL-router.

Kopplar in fibern i LAN1 och dator i LAN2 kommer man få en skarp IP-adress och hur skall du då kunna komma åt en 192.168.x.x-adress?

Ursprungligen av kenjon:

Testa genom att pinga. Det finns massor av program också, t ex Lanscan.

Kolla på det och testa. tack för tipset.

Ursprungligen av Borttaget:

Det är en ADSL-router.

Kopplar in fibern i LAN1 och dator i LAN2 kommer man få en skarp IP-adress och hur skall du då kunna komma åt en 192.168.x.x-adress?

Ok, jag testade det förut och det funkade. Men för några dagar sedan så funkade det inte alls. Tyckte bara att det är konstigt att det funkade ena gången men inte den andra gången.

Senast redigerat 2018-07-23 10:07
Ursprungligen av TobbeOlsson83:

Ok, jag testade det förut och det funkade. Men för några dagar sedan så funkade det inte alls. Tyckte bara att det är konstigt att det funkade ena gången men inte den andra gången.

beror på vilken enhet som svarar snabbast när du kopplade in datorn.

Första gången när det fungerade svarade din router. Andra gången var Internetleverantörens DHCP-server snabbast med att din dator IP.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-12 18:47
Ursprungligen av Borttaget:

beror på vilken enhet som svarar snabbast när du kopplade in datorn.

Första gången när det fungerade svarade din router. Andra gången var Internetleverantörens DHCP-server snabbast med att din dator IP.

Det där är ju en fråga om jag har försökt att få TS att svara på. Vilken IP-adress får hans dator när det fungerar respektive när det inte fungerar?

Senast redigerat 2018-07-23 10:07
Ursprungligen av frazze:

Det där är ju en fråga om jag har försökt att få TS att svara på. Vilken IP-adress får hans dator när det fungerar respektive när det inte fungerar?

Exakt hur får jag fram vilken den får vid respektive tillfälle?! är det via whats my ip.. eller finns det någon bättre lösning?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-13 10:45
Ursprungligen av TobbeOlsson83:

Exakt hur får jag fram vilken den får vid respektive tillfälle?! är det via whats my ip.. eller finns det någon bättre lösning?

Den får du genom att gå in i inställning för nätverk och klicka på ethernet-ikonen i vänster-kolumnen med tillgängliga gränssnitt.

1
Bevaka tråden