Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safirglas till Iphone-skärmar

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nästa Iphone skulle kunna få skärmen skyddad av safirglas enligt en ny rapport från 9to5mac. Apples fabrik i Arizona sägs kunna producera över 100 miljoner skärmar per år.

Läs hela artikeln här

GT Advanced säljer tekniken. Enligt rykten kommer nästa iPhone vara på 5", med GT Advanced-glas. Kan väl inte vara möjligt då 3,5" (och numera 4") är perfekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-07 19:48
Ursprungligen av keptang:

GT Advanced säljer tekniken. Enligt rykten kommer nästa iPhone vara på 5", med GT Advanced-glas. Kan väl inte vara möjligt då 3,5" (och numera 4") är perfekt.

<precis ingen kommer att köpa en iPhone med större skärm än 4 tum, i alla fall inte här på forumet det finns dokumenterat och fastställt i lag

Hur ska en 5 tums iPhone få plats i handen, i fickan, i telefon-hållaren i bilen ? Hur ska man kunna styra 5 tums iphone med enbart en hand ? Detta är frågor som svävar olösta i det fördolda och gnager i hjärnbalken hos alla småfingriga iphone användare

Vem sitter på svaren ? Finns det ett liv med en större iPhone än 4 tum jag bara frågar ödmjukt ?

Senast redigerat 2014-02-07 20:05
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 19:50
Ursprungligen av cubeis:

<precis ingen kommer att köpa en iPhone med större skärm än 4 tum, i alla fall inte här på forumet det finns dokumenterat och fastlagt i lag

Hur ska 5 tums telefon få plats i handen, i fickan, i telefon-hållaren i bilen ? Hur ska man kunna styra 5 tums iphone med en hand enbart ? Detta är frågor som svävar olösta i det fördolda och gnager i hjärnbalken hos alla småfingriga iphone användare

Vem sitter på svaren ? Finns det ett liv med en större iPhone än 4 tum jag bara frågar ödmjukt ?

När ska du sluta med ditt tjat och trollförsök?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-07 19:54
Ursprungligen av lappen71:

När ska du sluta med ditt tjat och trollförsök?

Inga lapp troll här . Vi sätter punkt här och skiljs som 4 tums vänner . Jag ser fram emot en iPhone med en större skärm och safir glas.

Har haft safir glas på mina klockor så hållbart på lång sikt. So nice att slippa repor överhuvudtaget. mineralglaset levererar inte på klockor.

Klockren Apple väg med safir glaset säger jag

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 19:57
Ursprungligen av cubeis:

Inga lapp troll här . Vi sätter punkt här och skiljs som vänner 4 tums vänner . Jag ser fram emot en iPhone med en större skärm och safir glas.

Har haft safir glas på mina klockor. So nice att slippa repor. mineralglaset levererar inte på klockor.

Det är inte första gången du drar igång ett "krig" om storleken på skärmen.
Jag skiter vilket vilken storlek det blir bara jag slipper android.

Ursprungligen av cubeis:

Hur ska en 5 tums iPhone få plats i handen, i fickan, i telefon-hållaren i bilen ? Hur ska man kunna styra 5 tums iphone med en hand enbart ? Detta är frågor som svävar olösta i det fördolda och gnager i hjärnbalken hos alla småfingriga iphone användare

Vem sitter på svaren ? Finns det ett liv med en större iPhone än 4 tum jag bara frågar ödmjukt ?

Svaren kommer om ca. 7 månader (eller 4-5 månader till läckorna) när nästa iPhone-generation lanseras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-07 20:14
Ursprungligen av keptang:

Svaren kommer om ca. 7 månader (eller 4-5 månader till läckorna) när nästa iPhone-generation lanseras.

Batteritiden hoppas jag på hos alla telefon utvecklare. Hoppas Apple kan använda en ny generation effektivare batterier eller nått i nya iPhonen . Visst nice med ett safir superglas men batterikapaciteten/driften väger också tungt som kriterium när jag ska välja min nästa telefon.

Är det Sonys telefoner som har bäst batteritid i nuläget ?

Min Samsung galaxy och htc finns ju lite att önska när det gäller batteritid, men då använder jag wifi hotspot också hehehehe så jag får väl ligga lågt i mina önskemål.

Just 4G suger batteripower så det visslar om det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-02-07 22:20

Hur påverkar detta skyddet för potentiella sprickor? Idag känns det som att en stor andel råkar få sina glas förstörda och det finns åtskilliga företag som försörjer sig på att laga dessa. Repor känns som ett ganska obetydligt problem i jämförelse.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 22:38

Tim Cook om större telefoner.

Citat:

What we’ve said is that until the technology is ready, we don’t want to cross that line. That doesn’t say we’ll never do it. We want to give our customers what’s right in all respects – not just the size but in the resolution, in the clarity, in the contrast, in the reliability. There are many different parameters to measure a display and we care about all those, because we know that’s the window to the software.

http://www.idownloadblog.com/2014/02/07/tim-c...

Ursprungligen av ducedo:

Hur påverkar detta skyddet för potentiella sprickor? Idag känns det som att en stor andel råkar få sina glas förstörda och det finns åtskilliga företag som försörjer sig på att laga dessa. Repor känns som ett ganska obetydligt problem i jämförelse.

Jag gissar att det kommer att innebära att betydligt färre spruckna skärmar. Men sen kan man ju fråga sig om någon annan än Apple kommer kunna ersätta en skärm om den ändå skulle gå sönder.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag gissar att det kommer att innebära att betydligt färre spruckna skärmar. Men sen kan man ju fråga sig om någon annan än Apple kommer kunna ersätta en skärm om den ändå skulle gå sönder.

Safirglas har aldrig använts i mobilskärmar tidigare just för att det spricker så lätt. Generellt sett finns det ingen magi där, man får välja mellan hårt/reptåligt/skört/lättsprucket och mjukare/repkänsligare/flexibelt/svårsprucket - allt på en glidande skala naturligtvis.

Hoppas verkligen att Apple kommit på nåt nytt, för annars kommer det att bli långt fler spruckna skärmar än idag...

Safirglas är toppenbra. Hoppas verkligen Apple kör detta på nästkommande generationer iPhones.

Ursprungligen av peterhjalmarsson:

Hoppas verkligen att Apple kommit på nåt nytt, för annars kommer det att bli långt fler spruckna skärmar än idag...

Nu var iofs min poäng att om Apple har löst alla de problem som idag finns med Safirglas så lär vi få se betydligt färre spruckna skärmar. Men vi lär också få se hela skärmmarknaden för trasiga skärma försvinna på grund av att ingen annan kan tillverka safirskärmarna, så även om iPhone med Safirglas kanske mer än halverar antalet spruckna skärmar så kommer de som ändå spricker bli svåra att byta för andra än Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-09 23:19
Ursprungligen av keptang:

GT Advanced säljer tekniken. Enligt rykten kommer nästa iPhone vara på 5", med GT Advanced-glas. Kan väl inte vara möjligt då 3,5" (och numera 4") är perfekt.

Och alla vet vi att alla rykten är sanna

Ursprungligen av cubeis:

<precis ingen kommer att köpa en iPhone med större skärm än 4 tum, i alla fall inte här på forumet det finns dokumenterat och fastställt i lag

Hur ska en 5 tums iPhone få plats i handen, i fickan, i telefon-hållaren i bilen ? Hur ska man kunna styra 5 tums iphone med enbart en hand ? Detta är frågor som svävar olösta i det fördolda och gnager i hjärnbalken hos alla småfingriga iphone användare

Vem sitter på svaren ? Finns det ett liv med en större iPhone än 4 tum jag bara frågar ödmjukt ?

Småfingriga?
Testade en Galaxy Note här om dagen och det var omöjligt att nå alla hörn med en hand.

Men det är klart, ingen vill ju ha mindre telefoner. Det är därför Samsung skapar Mini- och Sony skapar Compact-varianter.

Hoppas då att det blir en tyckkänsligare skärm. Min 5:a kräver hårdare tryck än min gamla 4:a. Det gillar jag inte. Ibland får jag sitta och picka flera gånger för att den ska reagera. Hände aldrig med min gamla 4:a.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 11:17
Ursprungligen av Giljan:

Hoppas då att det blir en tyckkänsligare skärm. Min 5:a kräver hårdare tryck än min gamla 4:a. Det gillar jag inte. Ibland får jag sitta och picka flera gånger för att den ska reagera. Hände aldrig med min gamla 4:a.

Tryck!! En iPhone skärm reagerar inte på tryck.

Ursprungligen av lappen71:

Tryck!! En iPhone skärm reagerar inte på tryck.

Nä men Giljan önskar den funktionen.

Och det gör jag med, en tryckkänslig skärm vore nice.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nä men Giljan önskar den funktionen.

Och det gör jag med, en tryckkänslig skärm vore nice.

En tryckkänslig skärm vore att backa 10 år. De tryckkänsliga skärmarna var rena dyngan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 13:29
Ursprungligen av Chaosstar:

Nä men Giljan önskar den funktionen.

Och det gör jag med, en tryckkänslig skärm vore nice.

Han skriver faktiskt tryckkänsligare och att hans iPhone 4 var mer tryckkänslig.
Det om något tolkar jag som att han tror att den har en funktions som den inte har.

Ursprungligen av pmarriott:

En tryckkänslig skärm vore att backa 10 år. De tryckkänsliga skärmarna var rena dyngan.

Nu tänkte iofs jag en skärm som kan känna av hur hårt en trycker. Så det kan användas i spel och dylikt. Men det kanske är svårt att få det att fungera bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-10 15:42

Knepigt det här. Stor risk att man löser ett litet problem(repor) och skapar ett stort problem(sprickor). Safirglas spricker lätt och fingeravtryck fastnar extremt lätt.

Ursprungligen av lappen71:

Tryck!! En iPhone skärm reagerar inte på tryck.

Kalla det vad du vill. Man måste i varjefall trycka på skärmen för att det ska hända något. Vad kallar du det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 16:57
Ursprungligen av Giljan:

Kalla det vad du vill. Man måste i varjefall trycka på skärmen för att det ska hända något. Vad kallar du det?

Ja det är ingen skärm med trycksensor den saken är klar.
http://electronics.howstuffworks.com/iphone1....
http://matterchatter.wordpress.com/2012/06/16...

Ursprungligen av lappen71:

iPhone har en touch screen. Touch betyder bl a trycka. Oavsett tekniken som registrerar när man trycker på skärmen, så fungerar min 4:a betydligt bättre än min 5:a. På fyran räcker det med att snudda med fingertoppen för att telefonen skall reagera medan femman kräver ett mer tryck med fingret. Bara rent faktum.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 19:35
Ursprungligen av Giljan:

iPhone har en touch screen. Touch betyder bl a trycka. Oavsett tekniken som registrerar när man trycker på skärmen, så fungerar min 4:a betydligt bättre än min 5:a. På fyran räcker det med att snudda med fingertoppen för att telefonen skall reagera medan femman kräver ett mer tryck med fingret. Bara rent faktum.

Jag trodde touch betyder röra och än hur mycket du vrider och vänder på det reagerar inte skärmen på hur högt tryck du applicerar.
Att känsligheten ändrats är det ingen som argumenterar emot och det beror till stor del på iOS

Att skärmen inte reagerar på tryck = N/m². Det är jag helt med på. Men med ett ökat tryck med fingret ökar ytan från fingret på skärmen, vilket i sin tur skulle ge större differens i kapacitansen. Det här trodde jag var anledningen till att femman reagerade sämre, alltså att den hade en sämre hårdvara än fyran. Men nu säger du att det beror på iOS och i så fall är det en annan förklaring på problemet mot vad jag trott. Det är alltså ett mjukvarufel och då hjälper det föga att det kommer nya skärmar i framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-10 20:11
Ursprungligen av lappen71:

Jag trodde touch betyder röra och än hur mycket du vrider och vänder på det reagerar inte skärmen på hur högt tryck du applicerar.
Att känsligheten ändrats är det ingen som argumenterar emot och det beror till stor del på iOS

Om man kör samma iOS 7 på en iphone 4 kontra iPhone 5 ?????? Vad påverkar iOS då i touch känslan på dom två olika hårdvara telefonerna ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 20:27
Ursprungligen av cubeis:

Om man kör samma iOS 7 på en iphone 4 kontra iPhone 5 ?????? Vad påverkar iOS då i touch känslan på dom två olika hårdvara telefonerna ?

Jag kan inte se att han har skrivit att han använder samma iOS på dom olika telefonerna...kan du?
Eftersom det är skillnad på glaset mellan modellerna kan man dra slutsatsen att den spelar också in.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-10 20:29
Ursprungligen av Giljan:

Att skärmen inte reagerar på tryck = N/m². Det är jag helt med på. Men med ett ökat tryck med fingret ökar ytan från fingret på skärmen, vilket i sin tur skulle ge större differens i kapacitansen. Det här trodde jag var anledningen till att femman reagerade sämre, alltså att den hade en sämre hårdvara än fyran. Men nu säger du att det beror på iOS och i så fall är det en annan förklaring på problemet mot vad jag trott. Det är alltså ett mjukvarufel och då hjälper det föga att det kommer nya skärmar i framtiden.

Jag säger inte att det är mjukvaran utan det kan vara det. Sen är det skillnad mellan hur glaset är uppbyggt mellan iPhone 4 och 5:an så det spelar säkert roll.

Bevaka tråden