Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BRA trådlöst närverk i hela huset, men hur?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-02-06 23:57

Har en Airport Extreme kopplad till ett ADSL-modem i första jacket. Dator och surfplatta funkar hur bra som helst i hela huset. Utom TV-rummet som såklart ligger absolut längst från Extremen. Hade tidigare en Airport Express som jag satt i TV-rummet och som enligt Airport-verktyget svarar bra. Men faktum kvarstår. Det går skitdåligt att surfa eller titta på film i TV-rummet. Problemet blir ännu mer irriterande eftersom vi har en Apple-TV. Har jag tänkt eller gjort fel - eller finns det smarta lösningar för att komma till rätta med det här?

  • Medlem
  • 2014-02-07 00:06

Trådlösa nätverk i stora hus är generellt ett problem. Funkar det att sätta Expressen ute i ett annat rum med bättre signal och låta den agera förstärkare? Men samtidigt ska man komma ihåg att en dålig signal som förstärks inte blir bra.
Kanske är home plug det vettigaste alternativet om du inte har krav på extremt höga hastigheter? Anslut sedan din Express i TV-rummet och sätt den i bryggläge och saken är biff!

Det finns ju nån teknik för att sända internet över elnätet, kanske kan vara nåt om det inte är rent experimentellt förstås

Prisjakt

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-07 08:29
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det finns ju nån teknik för att sända internet över elnätet, kanske kan vara nåt om det inte är rent experimentellt förstås

Prisjakt

Jag tänker definitivt pröva det om jag själv stöter på problem i mitt nya boende.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det finns ju nån teknik för att sända internet över elnätet, kanske kan vara nåt om det inte är rent experimentellt förstås

Prisjakt

Kan rekommendera det. Fungerar bra för mig iaf, flyttade nyligen och var inte så sugen på att dra lång nätverkskabel.
Jag köpte D-Link DHP-501AV.

Jag kör också via elnätet för internetaccess i andra änden av huset (från routern), det funkar helt ok. Jag kör Devolos dLan-produkter, gar funkat bra för mig. Såg att dom släppt en version som stöder gigabithastigheter nu, vore skoj att veta vilka hastigheter man får i praktiken med en sådan, för ofta är det ju betydligt långsammare än utlovat. I praktiken får jag ungefär 50 mbit ner /8 mbit upp på min uppkoppling vid routern, men det jag kör via elnätet (annan fas tror jag, två elcentraler mellan) ger ca 15/4. Inte jättebra, men duger gott och väl.

Jag får ut 50/10 mot Bredbandskollen på en 100/10-lina från BBB via D-Linken, det räcker mer än väl för lite streaming osv..
Framförallt är det stabilt och svajar inte som WiFi gör vid dålig räckvidd.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-07 10:59

Hur stort är huset? Hur långt mellan Airport och tv-rum? Vilken typ av väggar?
Massa grannar med trådlösa nät?

Som parentes kan jag säga att jag provat massa olika varianter också. Elnätet, wifi, wifi extenders, 3g, ny router med bättre signalstyrka, flyttat runt routern osv. Som sagt är det nästan alltid svajigt, det kan funka bra i 9 fall av 10 men 10:e gången får man usel mottagning vilket är galet irriterande. I alla fall, i somras drog jag gigabitnät till uthus och runt i huset (med undantag av en liten alkov där jag kör ovan nämnda homeplug). Visst är det lite bök att dra kabel, men det går egentligen ganska fort, några timmar, och kostar mindre än homeplugs/router/extenders osv. Det kan vara värt att dra kabel till AppleTV (min funkade aldrig speciellt bra på wifi) och ha en accesspunkt för wifi i det rummet också. Jag hade nog satsat på det

Känner igen mig i problematiken, har haft stora problem att fixa nätverk i en tvåvåningslägenhet. Körde först två routrar med sladd emellan, men som sagt det är inte vackert med en kabel genom hela lägenheten. Testat lite olika routrar som jag har försökt köra ensamma men inget har funkat tillräckligt bra. Testade även en DLINK-bridge och det gav ingen vidare resultat.

Ett rejält lyft blev det förra veckan när jag köpte senaste airport extreme, nu fylls hela lägenheten med hyfsad täckning med en router. Dock tappar jag 2/3 av täckningen när jag är som längst ifrån routern. Min fråga till er experter är nu om man kan boosta denna med en airport express som man sätter någonstans på vägen? Lyfter man kvaliteten på den lägsta punkten radikalt med detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-12 15:23

Nej, det gör du inte. Dessutom får du bara halva hastigheten.
Det finns inget som slår kabel. Och det går att göra en helt osynlig installation. Det finns kabelkanaler som ersätter golvlisterna t ex, lätta att montera.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-12 16:49
Ursprungligen av mr_morran:

Känner igen mig i problematiken, har haft stora problem att fixa nätverk i en tvåvåningslägenhet. Körde först två routrar med sladd emellan, men som sagt det är inte vackert med en kabel genom hela lägenheten. Testat lite olika routrar som jag har försökt köra ensamma men inget har funkat tillräckligt bra. Testade även en DLINK-bridge och det gav ingen vidare resultat.

Ett rejält lyft blev det förra veckan när jag köpte senaste airport extreme, nu fylls hela lägenheten med hyfsad täckning med en router. Dock tappar jag 2/3 av täckningen när jag är som längst ifrån routern. Min fråga till er experter är nu om man kan boosta denna med en airport express som man sätter någonstans på vägen? Lyfter man kvaliteten på den lägsta punkten radikalt med detta?

Om inte lägenhet är enormt stor är det garanterat störnigar som är problemet.
Har aldrig använt en extreme, men antar att det går att ändra kanal i den, testa lite olika.

1
Bevaka tråden