Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tävling: Vinn ritplatta från Wacom

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En del fotografier blir inte som man tänkt sig, men går kanske att rädda med hjälp av lite retuschering. Wacom ger nu 99mac:s läsare chansen att vinna en ritplatta som underlättar bildredigeringen.

Läs hela artikeln här

Den här bilden blev ju, milt uttryckt, inte så skarp som man hade kunnat önska!?

Senast redigerat 2014-02-04 09:13

Första gången jag träffade vad som blev alldeles mina egna katter

Senast redigerat 2014-02-04 09:13
  • Medlem
  • Finspång
  • 2014-02-03 19:51

Fota rally är ingen enkelt match, men det brukar bli ok bilder. Men detta hände förra året när jag var i Linköping och titta på rally. Innan dom börja köra gick vi runt i depån och tittade på bilarna som skulle köra. Till min stora glädje var det en vit vw golf mk4 som var med. En likadan som jag hade vid tidpunkten och jag var då även väldigt "insnöad" på volkswagen och framför allt på golf mk4. Min tanke då var att den måste jag verkligen ha en bild på när den kör. Sagt och gjort, vi kila bort till banan för att hitta en bra plats att stå på. Bilarna börjar köra, ser att golfen är nästa bil i startledet. Ojoj nu kommer den! Laddad till 100 med kameran i högsta hugg, bilen passerar och jag tar en bild... förväntansfullt trycker jag fram min nytagna bild... och får se detta....

Hade jag haft en yxa hade jag huggit ner det där trädet i ren ilska. Hade tagit bilder på flera andra bilar innan och då lyckats att inte få med trädet i bilden, eller åtminstone inte framför bilarna. Men när bilen jag verkligen vill ha en bild på kommer, jamen självklart ska trädet hamna mitt framför! Blir bara mer och mer arg ju mer jag tittar på bilen. För att redigera bort det där trädet krävs det nogen wacomplatta och en väldigt stadig och uthållig hand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-04 09:22

Jag må vara efterbliven men vad är uppgiften i tävligen?

a) Lägga upp en dålig bild man tagit som man hoppats varit bättre som inte går att rädda?
b) Lägga upp en ok bild man tagit som man hoppats varit bättre men som går att rädda med lite retouch?
c) Lägga upp en bra bild man tagit som man hoppats varit bättre men som går att göra magisk med lite retouch?

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag må vara efterbliven men vad är uppgiften i tävligen?

a) Lägga upp en dålig bild man tagit som man hoppats varit bättre som inte går att rädda?
b) Lägga upp en ok bild man tagit som man hoppats varit bättre men som går att rädda med lite retouch?
c) Lägga upp en bra bild man tagit som man hoppats varit bättre men som går att göra magisk med lite retouch?

Jag tolkar det som att kompositionen ska vara rolig/asbra/fantastisk/gudomlig men något i den t.ex. oskärpa har sabbat den.

Ursprungligen av grenhall:

Jag tolkar det som att kompositionen ska vara rolig/asbra/fantastisk/gudomlig men något i den t.ex. oskärpa har sabbat den.

Mycket bra tolkning.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag må vara efterbliven men vad är uppgiften i tävligen?

Juryn vill se en bild som kunde ha varit riktigt riktigt bra, men som inte blev det av någon anledning, tex något kom i vägen, det blev suddigt, en fågel kom å kraschade i glassen.. En bild du verkligen ville ta, men som inte blev så bra som du tänkt dig.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-02-04 11:04

Ni borde länka till recensionen av Intuos Pen & Touch Tablet Medium:
http://www.99mac.se/artikel/4689-wacom-intuos...

  • Medlem
  • 2014-02-05 15:21

Ah, alltid coolt med flygande hajar! Dock så ser det lite fejk ut med den "osynliga" tråden som håller uppe den.
God jul!

Ursprungligen av Plapo:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2530845/IMG_1396.JPG
Ah, alltid coolt med flygande hajar! Dock så ser det lite fejk ut med den "osynliga" tråden som håller uppe den.
God jul!

Den blev okej.

Kunde inte låta bli!! Förlåt!

En av sommarens absolut finaste bilder, speciellt om man justerar ljuset och färgerna något och redigerar bort en pikant detalj.

En perfekt ögonblicksbild där skärpan tyvärr inte riktigt hann med.

Senast redigerat 2014-02-07 14:58
  • Medlem
  • 2014-02-13 11:01

Så, nu ska det förhoppningsvis gå bra att se bilden Bilden hade varit bättre utan snubben i bakgrunden tror jag.

Senast redigerat 2014-02-20 09:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-13 14:39
Ursprungligen av Redaktionen:

En del fotografier blir inte som man tänkt sig, men går kanske att rädda med hjälp av lite retuschering. Wacom ger nu 99mac:s läsare chansen att vinna en ritplatta som underlättar bildredigeringen.

Läs hela artikeln här

Hej
jag var på ön Curacao utanför Venezuela 2012 och låg i 1,5m djupt vatten under 2 timmar på stranden Mambo Beach med min Canon 5D2 för att ta lite sjyssta fågelbilder. Dessvärre så var inte himlen den allra roligaste, men bilden borde gå att fixa till lite i något bildbehandlingsprogram. Med en Wacom så hade detta nog gått med galans.

Stora bilden
https://app.box.com/s/1xub0l16k4jwav6jizd0

Senast redigerat 2014-02-13 22:02

Var vänliga och lägg upp webbanpassade bilder i rimligare storlek istället för råfiler.

Senast redigerat 2014-02-13 15:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-13 17:22
Ursprungligen av biberu:

Var vänliga och lägg upp webbanpassade bilder i rimligare storlek istället för råfiler.

Så, bättre?

Hoppfull bild

Behöver arbete på bakgrunden och borde beskäras en del.

Ursprungligen av Parre:

Så, bättre?

Syftade på de två tidigare inläggen, som nu är länkar till rätt tunga filer istället för bilder som går att se direkt i tråden. Ber om ursäkt för missförståndet.

  • Medlem
  • 2014-02-13 18:20
Ursprungligen av biberu:

Var vänliga och lägg upp webbanpassade bilder i rimligare storlek istället för råfiler.

Tänkte det också. Men så står det ju obearbetade. Nu är det i alla fall fixat. hojta om bilden är orimligt stor så minskar jag ner den lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-13 22:00
Ursprungligen av biberu:

Syftade på de två tidigare inläggen, som nu är länkar till rätt tunga filer istället för bilder som går att se direkt i tråden. Ber om ursäkt för missförståndet.

Okey, phew :0

Då kommer min länk till den stora bilden igen
https://app.box.com/s/1xub0l16k4jwav6jizd0

Jag hade viljat retuschera bakgrunden för att få bort störande delar i fotot, samt få fram mer färg och kontrast i sin helhet.

/Joakim

Senast redigerat 2014-02-20 09:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-22 11:39

Hornen skall bort!

Bilden är från Svolvaergeita i Lofoten — fin klättring till två torn som man kan hoppa emellan! Det är ca 1,5 meter emellan dem, och min brorson har just hoppat över till det andra tornet.

Tyvärr var blixten påslagen på kameran, så det blev reflexer i hjälmens reflextejp. Borde retuscheras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-22 13:11

Zebror och gnuer på flykt från ett vattenhål. Det skulle kunna bli en bra bild men så finns det en jäkla jeep med turister som stör mig något enormt.

https://www.dropbox.com/s/zlxcbzn3543rq4x/_MG...

Jag gillade direkt bildens färger, grodans position och hur den ser ut att titta rakt in i kameran och kände mig nöjd med bilden ända tills jag märkte att fokus hamnat på grodans ben och att huvudet saknar den där skärpan som skulle göra bilden så bra. Någon ytterligare bild blev det inte heller då grodan, så som djur gör, vänt sig bort för att sedan snabbt krypa in under en sten i terrariet.

https://www.dropbox.com/s/uhr1fdcd3tlashy/IMG...

I länken ovan finns den oredigerade bilden i sitt fulla format.

Senast redigerat 2014-02-24 13:14
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-02-24 22:59

Nu är tävlingen avslutad. Nu ska en vinnare utses och juryn påbörjar sitt arbete inom kort.

  • Medlem
  • 2014-02-26 18:56

Massor med fina bilder!

  • Medlem
  • 2014-03-02 14:32

Vem vann?

Ursprungligen av Joppa:

Vem vann?

Förstår att ni är otåliga. Förhoppningsvis blir juryn klar idag.

Bevaka tråden