Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara plats i Iphone med appen Optimal Image

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kamerarullen i Iphone tar ofta upp en stor andel av lagringsutrymmet eftersom bilderna lagras högupplösta. Appen Optimal Image vill frigöra mer minne.

Läs hela artikeln här

Någon som provat den ? Det låter ju onekligen intressant för bilder är helt klart ett bekymmer att lagra.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Någon som provat den ? Det låter ju onekligen intressant för bilder är helt klart ett bekymmer att lagra.

Jag har kikat på den i min Ipad, men har inte fotat så mycket med den så jag fick inte så mycket mer än en känsla för gränssnittet. Skandalöst nog har jag glömt min telefon hemma idag, men kan återkomma med en bättre rapport när jag återförenats med luren.

Då och då säkerhetskopierar jag redan över mina bilder till datorn så att optimera bilderna jag vill ha kvar i luren före det känns som ett enkelt steg att lägga till i den proceduren.

Ska testa på fruns iPhone efter jobbet idag, verkar som den gör vad den ska.

Om någon hinner före posta gärna här med jämförelse på bildkvalitéten före/efter.

Jag är inte så förtjust i iden. JPG försämras varje gång som den sparas om och det känns dumt att göra bilderna i sämre kvalitet än vad man behöver men vem vet?

Så det skulle vara intressant att se den jämförelse som Keptang talar om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-06 12:20

Det sker väl automatiskt när man synkar via iTunes? Sparar man ner bilderna med iPhoto motsv, sedan raderar dem i iPhonen, och synkar över de bilder man vill ha kvar (skapar ett album just för bilder till iPhone), så borde man få samma resultat.
Det låter omständligare än vad det är...

Ursprungligen av kenjon:

Det sker väl automatiskt när man synkar via iTunes? Sparar man ner bilderna med iPhoto motsv, sedan raderar dem i iPhonen, och synkar över de bilder man vill ha kvar (skapar ett album just för bilder till iPhone), så borde man få samma resultat.
Det låter omständligare än vad det är...

Du menar att Iphoto också kan optimera ner bilderna? Det har jag inte ens tänkt på. Brukar helt radera dem och börja om med en tom kamerarulle och förlita mig på Iclouds bildström för att få med mig en del.

Nu är väl jag lite partisk i målet eftersom jag utvecklat appen men den fungerar som utlovat och de optimerade bilderna OCH filmerna ser lika bra ut som originalen. Detta eftersom appen optimerar varje bild och film utifrån avancerade parametrar som jobbar efter en enkel princip: Gör varje bild så "högupplöst" som möjligt till så liten vikt som möjligt. Detta är vårt Coca-Cola recept...:-)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är inte så förtjust i iden. JPG försämras varje gång som den sparas om och det känns dumt att göra bilderna i sämre kvalitet än vad man behöver men vem vet?

Så det skulle vara intressant att se den jämförelse som Keptang talar om.

Originalbilderna rörs inte alls. De ligger kvar i Photos. De nya optimerade bilderna placeras inuti appen Optimal Image.
Se det som om originalen ligger i Photos och kan sparas över till datorn för eventuella utskrifter, de optimerade kopiorna ligger i appen och kan användas för att titta på, dela etc.

Ursprungligen av Tomas Dahl:

Originalbilderna rörs inte alls. De ligger kvar i Photos. De nya optimerade bilderna placeras inuti appen Optimal Image.
Se det som om originalen ligger i Photos och kan sparas över till datorn för eventuella utskrifter, de optimerade kopiorna ligger i appen och kan användas för att titta på, dela etc.

Ok... Så appen tar en kopia av bilerna, lagrar dem i appen och sedan så måste jag ta bort bilderna manuellt från telefonen för att spara utrymme? Det begrep jag inte fast det var nog rätt uppenbart när jag tänker till på vad Apple tillåter och inte tillåter när det gäller hantering av foton.

Nja, det passar dessvärre inte mitt arbetsflöde med mina foton - men det finns säkert andra som det passar för.

Ursprungligen av Tomas Dahl:

Nu är väl jag lite partisk i målet eftersom jag utvecklat appen men den fungerar som utlovat och de optimerade bilderna OCH filmerna ser lika bra ut som originalen. Detta eftersom appen optimerar varje bild och film utifrån avancerade parametrar som jobbar efter en enkel princip: Gör varje bild så "högupplöst" som möjligt till så liten vikt som möjligt. Detta är vårt Coca-Cola recept...:-)

Kul med den typen av "partiskhet" Hoppas att det går bra för er (även om jag passar).

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok... Så appen tar en kopia av bilerna, lagrar dem i appen och sedan så måste jag ta bort bilderna manuellt från telefonen för att spara utrymme? Det begrep jag inte fast det var nog rätt uppenbart när jag tänker till på vad Apple tillåter och inte tillåter när det gäller hantering av foton.

Nja, det passar dessvärre inte mitt arbetsflöde med mina foton - men det finns säkert andra som det passar för.

Du har förstått exakt hur det går till och har även helt rätt gällande Apples hantering som förhindrar att tredjepartsprogram raderar bilder. Däremot behöver man inte radera bilderna "manuellt" så att säga, utan detta kan ske automatiskt vid importen av originalbilderna till sin dator. Helt enkelt genom att klicka i rutan för "tag bort bilderna från iPhone efter genomförd import"

Sant, jag glömde den möjligheten eftersom jag kör med automatisk export/import, dels via Dropbox samt bildströmmen.

Ursprungligen av Tomas Dahl:

Nu är väl jag lite partisk i målet eftersom jag utvecklat appen men den fungerar som utlovat och de optimerade bilderna OCH filmerna ser lika bra ut som originalen. Detta eftersom appen optimerar varje bild och film utifrån avancerade parametrar som jobbar efter en enkel princip: Gör varje bild så "högupplöst" som möjligt till så liten vikt som möjligt. Detta är vårt Coca-Cola recept...:-)

Nä, men hej. Välkommen

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nä, men hej. Välkommen

Tack. Kul att era läsare visar ett intresse för appen. Vi försöker att vara mycket lyhörda och är därför måna om att, i den mån det går, besvara inlägg och även ta till oss av feedback.

Jag ska prova på appen när jag kommer hem har köpt den nu iaf då den verkade lovande.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Jag ska prova på appen när jag kommer hem har köpt den nu iaf då den verkade lovande.

Hej Stefan, jag vore tacksam om du ville dela med dig av dina upplevelser av appen. Om du har bra saker att säga så gör det på detta forum och om du har dåliga kan du väl skicka mig ett mail...:-)
Skämt åsido, jag tar tacksamt emot synpunkter och du får gärna skicka mig ett mail till mig på [email protected].
Vi kommer inom kort att släppa en uppdatering, vilken innehåller en iPad-anpassad variant av appen. Dina synpunkter kanske kan bidra till att göra appen ännu bättre.

Ursprungligen av Tomas Dahl:

Hej Stefan, jag vore tacksam om du ville dela med dig av dina upplevelser av appen. Om du har bra saker att säga så gör det på detta forum och om du har dåliga kan du väl skicka mig ett mail...:-)
Skämt åsido, jag tar tacksamt emot synpunkter och du får gärna skicka mig ett mail till mig på [email protected].
Vi kommer inom kort att släppa en uppdatering, vilken innehåller en iPad-anpassad variant av appen. Dina synpunkter kanske kan bidra till att göra appen ännu bättre.

Testade att komprimera mina bilder nu och det gick hur bra som helst . Jag rensade nyligen men hade ändå 700 MB med foton det var busenkelt att förstå appen och efter komprimering var fotona reducerade till 100 MB helt fantastiskt . Det påminner lite om lightroom preview tänket . Nu ska jag bara föra över originalen till datorn med.
Så omdömet hittills är fantastiskt positivt . Jag skall se till att gå in och betygsätta appen i app store vilket jag aldrig annars gör. Jag kör med iphone 5 16gb så extra utrymme är alltid välkommet.

Jag kommer dra iväg ett mail till dig när jag testat det mer ingående .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-06 20:02
Ursprungligen av Tomas Dahl:

Tack. Kul att era läsare visar ett intresse för appen. Vi försöker att vara mycket lyhörda och är därför måna om att, i den mån det går, besvara inlägg och även ta till oss av feedback.

Har just provat appen och den gör det som utlovas. 5,6 GB bilder/video blev 1,36 GB efter komprimering. Synd att inte Airplay fungerar från My Optimal Roll (den nya kamerarullen). För att visa bilder måste skärmdubblering användas.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-06 20:58

Bra idé som kanske passar ett fåtal. -Men jag underskattar nog alla de användare ute i världen som har begränsat med datatrafik!

Iphone 4

Ursprungligen av Tomas Dahl:

Hej Stefan, jag vore tacksam om du ville dela med dig av dina upplevelser av appen. Om du har bra saker att säga så gör det på detta forum och om du har dåliga kan du väl skicka mig ett mail...:-)
Skämt åsido, jag tar tacksamt emot synpunkter och du får gärna skicka mig ett mail till mig på [email protected].
Vi kommer inom kort att släppa en uppdatering, vilken innehåller en iPad-anpassad variant av appen. Dina synpunkter kanske kan bidra till att göra appen ännu bättre.

Då min dotter behöver just en sån här app men har en I4 är ju den givna frågan om den orkar med detta?
/JonasT

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-06 21:24
Ursprungligen av JonasT:

Då min dotter behöver just en sån här app men har en I4 är ju den givna frågan om den orkar med detta?
/JonasT

Testa är en enkelt metod att se ifall det fungerar

Ursprungligen av JonasT:

Då min dotter behöver just en sån här app men har en I4 är ju den givna frågan om den orkar med detta?
/JonasT

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. När appen optimerar så tar den bild för bild och film för film. Det går inte lika fort att optimera som i en I5s men det kommer att fungera lika bra. Därefter fungerar appen som ett album och då spelar telefonens prestanda i princip ingen roll alls. Hoppas att hon blir nöjd. Det blev mina döttrar..:-)

Ursprungligen av gbtgbt:

Har just provat appen och den gör det som utlovas. 5,6 GB bilder/video blev 1,36 GB efter komprimering. Synd att inte Airplay fungerar från My Optimal Roll (den nya kamerarullen). För att visa bilder måste skärmdubblering användas.

Hej och tack för dina kommentarer och synpunkter. Vi kommer definitivt att lägga till Airplay även för bilder. Idag fungerar Airplay för video i My Camera Roll. Om du kollar vid ljudreglaget så bör du få upp en airplay symbol där när du kikar på en video. Men skärmdubbleringen fungerar för både video och bild.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-02-06 23:48

Om det det ändå fanns en Optimal Podcast..;-/

App-sucker som man är kändes 7 kr som pyntat. Testkör den dan jag orkar optimera luren med sju punkt ett, eller rentav åtta. iOS 6 är fortfarande sexigt praktiskt. Optimalt skulle man kunna säga med tanke på all julgransgrafik som bjuds nu för tiden.

Ursprungligen av jas:

Om det det ändå fanns en Optimal Podcast..;-/

App-sucker som man är kändes 7 kr som pyntat. Testkör den dan jag orkar optimera luren med sju punkt ett, eller rentav åtta. iOS 6 är fortfarande sexigt praktiskt. Optimalt skulle man kunna säga med tanke på all julgransgrafik som bjuds nu för tiden.

Du behöver inte uppdatera till iOS 7. Optimal Image fungerar även för iOS6. Håller med dig om att iOS 6 var snyggare rent grafiskt än iOS 7. Och just därför tror jag att du kommer att gilla vårt UI för Optimal Image. Smakar lite Apple, Lightroom 3 och Photo Shop CS6.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2014-02-13 11:20

iPad och importerade bilder

Ursprungligen av Redaktionen:

Kamerarullen i Iphone tar ofta upp en stor andel av lagringsutrymmet eftersom bilderna lagras högupplösta. Appen Optimal Image vill frigöra mer minne.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Stefan Willard:

Någon som provat den ? Det låter ju onekligen intressant för bilder är helt klart ett bekymmer att lagra.

Jag har just testat på en iPad men får bara (?) det att fungera på Kamerarulle.
Jag använder normalt en digitalkamera och importerar bilder till iPad och vill givetvis kunna komprimera dessa !
- Tycks inte fungera, trots att dessa album går att markera

Ursprungligen av jas:

Om det det ändå fanns en Optimal Podcast..;-/

App-sucker som man är kändes 7 kr som pyntat. Testkör den dan jag orkar optimera luren med sju punkt ett, eller rentav åtta. iOS 6 är fortfarande sexigt praktiskt. Optimalt skulle man kunna säga med tanke på all julgransgrafik som bjuds nu för tiden.

Jag vande mig på 5 minuter. Du är nog bara rädd för förändring. Släpp taget och inse att Ives vet vad han sysslar med.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-02-13 16:37
Ursprungligen av Micke Byström:

Jag vande mig på 5 minuter. Du är nog bara rädd för förändring. Släpp taget och inse att Ives vet vad han sysslar med.

Avstår endast pga fulheten!

Ursprungligen av jas:

Avstår endast pga fulheten!

Det är förstår en bra anledning att avstå. Jag kan respektera den åsikten även om jag inte delar den.

Bevaka tråden