Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nya toner eller ny skrivare?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder en Samsung CLP-670 laserskrivare till utskrift från någon av mina 3 mac. Nu börjar det bli slut på toner till skrivaren och jag undrar hur Du skulle göra. Köpa nya toner eller ny skrivare? Jag är nöjd med skrivaren men saknar duplex annars räcker kvalitén bra för mina pdf, bilder, xls och annat. Alltså köpa 4 toner kostar i princip samma som en ny Samsung skrivare. Skrivaren är c:a 2 år.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-06 09:48

Miljömänniskan i mej säger "toner"...
Det kan vara så att de toners som levereras med skrivaren inte är helt fyllda, alltså räcker till ett mindre antal sidor, än de man köper till senare. Dvs i det senare fallet får man mer toner för pengarna då...

Ursprungligen av Cernan:

...kostar i princip samma...

Hur jämför du när du säger att det är samma pris? Jämför du pris per sidutskrift, eller jämför du bara tonerkassetternas pris och skrivarens pris?

För som kenjon redan har påpekat så är tonerkassetterna som medföljer en ny skrivare oftast bara halvfyllda.

Om man väljer att köpa ny skrivare (med halvfulla kassetter) varje gång, så blir det inte "i princip samma pris", utan det blir ungefär dubbla priset per sidutskrift.

Men om man lyckas hitta ett skrivarmärke som levererar helfyllda kassetter, så är det såklart en helt annan femma. Men Samsung är inte ett sådant märke. Deras skrivare levereras med halvfulla kassetter.

Sen får man ju också ta i beaktan att man eventuellt får en teknikuppgradering om man byter skrivaren - högre kvalitet, snabbare utskrifter etc.

Jag tackar för inputs i frågan. Har aldrig tänkt tanken att skrivaren levereras med "halvfulla" toners. Tack för det nu vet jag bättre. Och visst skall man ha miljötänket med och att köpa ny skrivare med halvfulla toners är ju som påpekat ingen ekonomi alls. Själva skrivaren är jag nöjd med nu idag så jag väljer att köpa nya "fulla" toners då. Priset jag valde gäller tonerpriset kontra skrivarpriset, inget annat.

1
Bevaka tråden