Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsofts nye vd heter Satya Nadella

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En ny vd är utsedd för mjukvarujätten Microsoft. Valet föll på Satya Nadella, anställd på Microsoft sedan 22 år tillbaka.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-04 19:25

Det mest spännande är ju att det finns starka rykten om att Bill Gates faktiskt skall sluta som styrelseledamot/ordförande för Microsoft, vilket ju trots allt kommer bli ett stort skifte även för pyttemjuk.
Nadella är ju en rätt okänd typ, men vad jag kunnat vaska fram, en populär person.
Den stora frågan alla ställer sig är vad som kommer överleva och vad som kommer läggas ner. Det talas om att såväl windows phone som surface och även xbox ligger risigt till.
Det skulle inte förvåna mig om Microsoft skulle välja att lämna allt vad gäller personliga enheter och satsa på den marknad där Apple är pinsamt dåliga; enterprise. Microsoft skulle mycket väl kunna leva gott på att vara infrastrukturen.

Är inte xbox en av deras stora kassakor?

Personligen kan jag inte föreställa mig att windows phone skulle läggas ner. Dels har de ju nyss köpt Nokias mobildivision, men inte bara för det. Vi är ju fortfarande bara i smartphonens barndom (Steve Ballmer hade rätt när han sa att de var tidigt ute, men alla valde att missförstå honom) och att tänka sig att de skulle nöja sig med att vara ett enterpriseföretag för servrar och desktop-maskiner verkar osannolikt.

Ursprungligen av bollman:

Det mest spännande är ju att det finns starka rykten om att Bill Gates faktiskt skall sluta som styrelseledamot/ordförande för Microsoft, vilket ju trots allt kommer bli ett stort skifte även för pyttemjuk.

Som står i nyheten, det är bekräftat att Gates lämnar över ordförandeposten till John Thompson (före detta vd på Symantec). Gates ska istället vara "teknisk rådgivare" åt Nadella, vilket enligt egen utsago innebär en betydligt mer aktiv roll inom företaget.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-04 21:35

Ja, jo, det är sant, men det talades om att han skulle sluta helt och bara jobba med sin Bill&Melinda Gates Foundation.

Google har redan sålt Motorola som de köpte rätt nyligen. Det är tydligen så att Nadella inte har så värst mycket till övers för de där delarna av produktportföljen, och, som många skriver; han är ett oskrivet blad i det området.
Med tanke på att jag har outat iOS och omfamnat WP och RT så skulle det komma olämpligt för mig, men man vet aldrig, MS har gjort kovändningar förr... tänk OS/2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-04 23:51
Ursprungligen av bollman:

Med tanke på att jag har outat iOS...

Menar du "valt bort"? Eller har du avslöjat något dolt hos iOS?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Outande

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-05 06:46

Det saknas ett 's", det skall stå oustat, damn you autocorrect. Så tydligen är outa ett svenskt ord numera
Vad jag vet har inte iOS så värst mycket hemligheter, och inte heller behöver det komma ur garderoben

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-05 07:18

Outat hade jag också tolkat som "bortvalt", men vad betyder oustat?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Är inte xbox en av deras stora kassakor?

Personligen kan jag inte föreställa mig att windows phone skulle läggas ner. Dels har de ju nyss köpt Nokias mobildivision, men inte bara för det. Vi är ju fortfarande bara i smartphonens barndom (Steve Ballmer hade rätt när han sa att de var tidigt ute, men alla valde att missförstå honom) och att tänka sig att de skulle nöja sig med att vara ett enterpriseföretag för servrar och desktop-maskiner verkar osannolikt.

Xbox är nog en rätt okej kassako för microsoft men frågan är hur bra 360 verkligen gick med tanke på hur dåligt det gick i början. Xbox One (lustigt namn) har ju sålt helt "okej" hittills till leverantörer (Det tycks vara så dem räknar sålda enheter istället för att hur många som hamnat hos slutkund) men frågan är hur mycket som behövs innan man är ikapp investeringen gjord för att utveckla den. Den lyser ju fortfarande med sin frånvaro i väldigt många länder på grund av att M$ fel prioriterade vad den skulle vara till för. Jag tror nog att 70% utan tvivel köper en konsol för att spela på och inte för att slippa en digital box till sin Tv. WP lär inte läggas ner än så mycket pengar som dom har satsat på det så vore det tokigt att lägga ner det. Däremot borde hela RT påfunden skrotas rakt av för det har ju sällan varit någon vidare vinstgivande historia för dem.

Ursprungligen av kenjon:

Outat hade jag också tolkat som "bortvalt", men vad betyder oustat?

Tror det kommer från:

to oust {verb}
vräka, driva ut, avhysa, driva bort, köra ut

(Kopierade friskt från bab.la.)

Ursprungligen av Redaktionen:

En ny vd är utsedd för mjukvarujätten Microsoft. Valet föll på Satya Nadella, anställd på Microsoft sedan 22 år tillbaka.

Läs hela artikeln här

Håller med om att det vore ett dumt beslut av Microsoft att lägga ner Xbox - både 360 och nya One har sålt bra senaste kvartalet, 3,9 miljoner respektive 3,5 miljoner sålda ex enligt senaste kvartalsrapporten.

I ett längre perspektiv tror jag Xbox är en väldigt viktig del i Microsofts strategi för att nå konsumenter, dvs inte bara med spel, utan även film, TV och musik. Har svårt att se företaget helt slopa konsument-sidan (inklusive Office) för att helt fokusera på enterprise.

Men spännande tider, helt klart!

1
Bevaka tråden