Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallation utan skiva

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny med mac så kanske dum fråga men jag har en Macbook som jag vill ominstallera så den blir som ny. Är det bara att starta om från startskivan på hårddisken? Har alltså ingen skiva. Inget jag behöver spara på den eftersom jag haft den några dagar. Bara lite nojjig att jag ska sabba den för att jag inte har någon skiva om jag gör fel. Jag har 10.9.1 nu. Man Tackar på förhand!

Ursprungligen av MacBook newbee:

Ny med mac så kanske dum fråga men jag har en Macbook som jag vill ominstallera så den blir som ny. Är det bara att starta om från startskivan på hårddisken? Har alltså ingen skiva. Inget jag behöver spara på den eftersom jag haft den några dagar. Bara lite nojjig att jag ska sabba den för att jag inte har någon skiva om jag gör fel. Jag har 10.9.1 nu. Man Tackar på förhand!

I princip är det bara att rensa disken och starta installationen från Recovery-läget. Men om du nu bara har haft den några dagar, varför vill du göra en ominstallation? Om du har råkat göra något dumt så kan man oftast bara köra en ny installation av OS X över den gamla.

Rensar jag hårddisken och gör installationen därifrån? Behöver alltså inte göra ett skit innan jag startar om förutom command+r? Kan inte ändra Admin lösen. Känns också bättre att ha en helt clean hdd då det ligger filer och lite foto här o där. Kanske går det att rensa den på annat sätt. Har fullt upp att sätta mig in i hur macen funkar då jag haft den 2 dagar och aldrig kört mac innan:)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-03 13:44

Skapa en ny användare och ta bort den gamla istället.
För är det en ny dator är det totalt onödigt att installera om den.

Ursprungligen av MacBook newbee:

...då det ligger filer och lite foto här o där...

Vad innebär "här och där"?

Har du lagt dina dokument lite var som helst på hårddisken? Utanför din användares hem-katalog?

I så fall är det inte säkert att det räcker att skapa en ny användare - vilket annars är ett mycket bra tips.

Ok tack för det låter ju vettigt. Ska gå och kika på det nu. Här o där va kanske dumt skrivet, men i finder är där bilder och filmer och dokument och står skype och adobe skivavbilningar i annan. Kan ju bara ta bort dom iofs men känns inte rätt att ta bort adobe skivavbilningarna?

Går det att ta bort en användare utan att ha lösenordet? Han har gett mig några koder men ingen av dom fungerar, han säger att det är dom enda han använt men funkar inte.

Det handlar alltså inte om en ny dator? Det verkar handla om en dator som du har köpt begagnad, och där du vill "börja om", och rensa bort den tidigare ägarens filer.

Det hade varit bra om du berättade detta från början.

Men då är det nog bättre med en total ominstallation. Starta i Recovery-läge (Cmd+R), och rensa disken och gör en ny installation.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-03 15:51

Skivavbildningarna är installationsfiler för program, när programmet är installerat (kopierat till Program-mappen) är det bara att "mata ut" dvs klicka på eject-knappen.

Tackar så mycket för svaren. Sitter just nu och försöker radera disken. Valt startskivan, sen står det att jag ska ange ett format och namn . Står redan ifyllt och går inte att ändra och går inte att gå vidare. Någon som vet vad problemet kan vara????

Så här förklarar Apple: Support

Tack läste där. Nu när jag startat om så frågar den om jag vill installera os x Lion från internet. Och det har jag inte köpt. Antar att jag raderat nått jag inte skulle???

Ursprungligen av MacBook newbee:

Tack läste där. Nu när jag startat om så frågar den om jag vill installera os x Lion från internet. Och det har jag inte köpt. Antar att jag raderat nått jag inte skulle???

Nejdå. Kör på. Installera Lion från internet. Sen kan du uppgradera till Mavericks gratis.

Försökt men kan installera för jag inte köpt det med apple idet jag använder??? Trodde jag skulle kunna installera med det som fanns på hårddisken. Något som hete Mac os x basesystem är där?????

Kan man bli portad från ett forum för idioti????;)

1
Bevaka tråden