Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

snabb hjälp: kan inte boota datorn!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snabb hjälp uppskattas verkligen här,
Har klantigt nog rört anv.behörigheterna för primära disken och kan inte starta datorn eller nga funktioner eftersom disken står I read only. tror det var efter att jag rört wheel-kontot och ett r;tt streck kom upp på diskikonen.

Har redan testat att starta prompten i singleuser med kommando, sedan med startskiva och resetpassword I terminal och skivverktygets "reparera skivbehörigheter" samt reparera skiva.

Vad mer kan jag göra? måste verkligen få igång datorn för arbete igen!

Tack på förhand!

Testat säker start och säkert läge?

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale...

Har du ingen backup?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-04 00:14
Ursprungligen av accsel:

Snabb hjälp uppskattas verkligen här,
Har klantigt nog rört anv.behörigheterna för primära disken och kan inte starta datorn eller nga funktioner eftersom disken står I read only. tror det var efter att jag rört wheel-kontot och ett r;tt streck kom upp på diskikonen.

Har redan testat att starta prompten i singleuser med kommando, sedan med startskiva och resetpassword I terminal och skivverktygets "reparera skivbehörigheter" samt reparera skiva.

Vad mer kan jag göra? måste verkligen få igång datorn för arbete igen!

Tack på förhand!

hmm vet inte exakt vad du har gjort men, i singleuser mode borde du kunna ställa om allt igen till rätta, men det låter,på,dig som om du är lite osäker på exakt vad du har gjort.

tack för hjälp men det löste sig några timmar in i problemet. backup hade jag men inte helt aktuell.
läste några trådar och många gjort samma misstag att ändra åtkomsten för användare/grupp: everyone i tron om att disken skulle stå helt öppen för alla. rätt dumt men också rätt dumt av apple att inte ha en prompt eller förfrågan när man ändrar, ändå många som gått på den niten.
Fungerade inte med något jag provade innan utan startade med gammal MacOS disk och körde in den aktuella som usb-drive och ändrade åtkomst.

Om det skulle hända igen, starta i Single User Mode och skriva följande:

mount -uw /
chown root:admin /
chmod 1775 /
reboot

Man kan även behöva fixa rättigheterna på diverse kataloger separat efteråt. Kör i så fall följande i Teminal:

sudo su (tryck Enter och ange lösenordet för kontot och tryck enter igen).

chown root:admin /Applications
chmod 0775 /Applications
chown root:admin /Library
chmod 1775 /Library
chown root:admin /System
chmod 0775 /System
chown root:admin /Users
chmod 0775 /Users
chmod -R -N /Applications
chown -R :admin /Applications/*

tack Mattias, det skriver jag ner. Du verkar ha grym kolla på kommandon.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-06 00:44

Fett må man säga.

Undrar vad gör : i chown root:admin ...

Något jag kan läsa i man filen för chown när jag har den tillgänglig eller vanligt shell kommando som gått mig förbi?

EDIT:

chown=Change Owner.
root=användaren, admin=gruppen

Kommandot chown root:admin / gör alltså så att användaren root i gruppen admin blir ägare till /, vilket är "hårddisken" eller toppnivån filsystemet.

Om man är nyfiken på vilka användare och grupper som finns, kör kommandot dscacheutil -q group i Terminal. Det ger en lista på alla grupper och vilka användare de innehåller. Då förstår man också varför man inte ska mixtra med dessa om man inte har en backup, eller ett "slasksystem" att testa på

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-06 08:54

ah : var skiljetecken mellan användare i en grupp.

Gör inte "chown root" då exakt samma som "chown root:admin" eller gör det någon skillnad, amnat än praxis i hur man skriver?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-06 09:50

Jag skulle tolka det som att du byter ägare men andra i gruppen admin får ingen tillgång (om gruppen var annat än admin innan).

Nja, man talar om att ägare:grupp ska vara root och admin. root är medlem i andra grupper också, men man vill specificera att ägare:grupp till / är just root:admin. Vet inte vad som händer om man inte skrivar ut hela kommandot, antagligen får man ett error tillbaka.

Ursprungligen av Mattias A:

Nja, man talar om att ägare:grupp ska vara root och admin. root är medlem i andra grupper också, men man vill specificera att ägare:grupp till / är just root:admin. Vet inte vad som händer om man inte skrivar ut hela kommandot, antagligen får man ett error tillbaka.

Nej, det får man inte. Med chown kan man ändra ägare, ägare och grupp, eller bara grupp. Se gärna manualen för kommandot: chown(8)

Jahapp, så var det, stämmer.

1
Bevaka tråden