Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Peek – kalender designad för användare på språng

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Peek Calender är en ny kalenderapp med speciellt gränssnitt och lite nya grepp för att snabbt ha koll på kalendern och effektivt planera tiden i en rörlig värld.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • ?
  • 2014-01-30 20:39

?En fantastiskt bra app! Jag har under mina 3 år med iOS kört apples kalender och det kommer jag att fortsätta med, —men bara vid de tillfällen när vissa funktioner behövs som sökning och överblick etc. Annars har jag växlat över helt till Peek Calendar efter några timmars körning. Den är så enkel att det tar en stund att bli klok på den!! Första funderingen var varför inte uppgifter från apples kalender dök upp. Ingenting visade att inläsning pågick i bakgrunden. Försökte hitta inställningar och info men fann inget. Funderade på att installera om appen innan uppgifterna infann sig. Det känns tryggt att den lutar sig på apples kalender som ligger som stabil grund till inlagda uppgifter.

Jag tillhör de användare som är helt såld på to-do appen Clear+ och allt tyder på att min användning av Peek Calendars och apples kalender kommer att förhålla sig på samma sätt som Clear+ gör till OmniFocus.

—Ge den här appen en chans, det är den väl värd.

Ursprungligen av Redaktionen:

Peek Calender är en ny kalenderapp med speciellt gränssnitt och lite nya grepp för att snabbt ha koll på kalendern och effektivt planera tiden i en rörlig värld.

Läs hela artikeln här

Jag laddade också ner den, kikade runt lite snabbt och kände mig lite förvirrad. Men jag tror att du har rätt @mac+, man måste ge appen lite tid vilket den kommer att få av mig. Kommer att ersätta den med min nuvarande kalenderapp (Calendars 5) under en tid framöver så får vi se om den stannar kvar eller om jag byter tillbaka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-30 22:24

Jag trodde också något var fel. Adrian, du kanske ska skriva att det tar rätt lång tid innan den har synkat upp första gången?

Ursprungligen av kenjon:

Jag trodde också något var fel. Adrian, du kanske ska skriva att det tar rätt lång tid innan den har synkat upp första gången?

Jag kan lägga till en rad om det i slutet. (När det gäller Peek så har jag bara skrivit om det som en ren nyhet, dvs jag har inte testat appen själv som jag ofta gör annars, utan bara rapporterar om att den är släppt eftersom den verkar intressant.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-31 09:50

Jag saknar färgerna... min sambo och jag delar kalendrar mellan varandra, med olika färger. Men i Peek har de samma färg. Så jag ser inte vilka som är hennes resp mina.

Ursprungligen av kenjon:

...Men i Peek har de samma färg...

Tack för den informationen. Jag vill också se skillnad på de olika kalendrarna. Annars var jag lite sugen på att köpa Peek och testa.

Någon som har listat ut hur man tar bort en händelse via Peek? (Edit: Hittat... Längst ner i detaljvyn för ett event)

Jag är inte helt övertygad ännu. Den har vissa trick för sig men skulle kunna fungera.

Och... Jag saknar också färgkodningen för kalendrar. Men tror inte att det kommer. Färgkodningen i dag är en "heat map". Rött är sådant som inträffar snart, gult lite längre fram i tiden och gamla event är gråa.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-01-31 11:43

Har den veckonummer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-31 12:45

Det har jag inte hittat i alla fall.

Ursprungligen av Carbio:

Har den veckonummer?

nope

Rent allmänt: snyggt program men det blir snabbt problem om du har många möten i din kalender. Det fungerar bäst om du har ett fåtal möten varje dag.

Personligen tycker jag att appen var värdelös. Svårt att överblicka veckor. Ingen skillnad på kalendrar (färgsättningen som det pratas om ovan).

Jag gillar enkelhet och yta. Men inte på bekostnad av den praktiska biten. Week Calender är fortfarande ohotad etta.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-01-31 22:21

?Glädjen brukar bli kort när man sticker ut nosen. Jag har ansträngt mig att finna balansen mellan när jag använder Peek- eller Applekalendern.
Idag har det hänt något med appen som inte fanns igår. Den visar endast 6 dagar med stora fält, där det sista är idag, imorgon finns inte längre. Sedan kommer hela månaden för februari (gäller både iPhone och iPad). Avinstallation, återstart och ominstallation hjälpte inte. Det kanske beror på att det är den sista månadsdagen idag, vilket borde visa sig om ett par timmar. En ytterligare brist som inte finns beskrivet i tråden är att det bara går att markera/avmarkera de 6 första kalendrarna för visning. Appen behöver mogna lite med sina 1,5 mån på app store. Clear+ har haft god tid på sig och har funnit sin plats.
I mina ögon är Peeks styrka kontra Apple kalendern:
•enkelheten •svepningar •stora ytor att sätta fingret på •snabb att skapa ny händelse •inställning av tid/varaktighet och påminnelsetid är bäst hittills i iOS miljö •staplar som visar mängden händelser.

Jag tror att det helt enkelt är den sista kalendern som inte går att markera. Så är det i alla fall för mig.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-02-01 00:09
Ursprungligen av BlackSmp:

nope

Och där föll allt intresse att läsa vidare om Peek.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-01 01:10

?Helt värdelös app som inte klarar av ny dag utan att nya fel uppstår. Efter två nya dygn blev appen helt kass. Utgivaren lovar nu uppdatering om 5 dagar.

Det kom en uppdatering nu.

Det största problemet som jag har är att det verkar inte gå att se anteckningarna till händelserna. Det är lite jobbigt eftersom jag har många telefonmöten med koder som står just i anteckningarna

Annars så är den ok. Poängen är att den ger en snabb översikt över läget och det gör den.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-01 10:18

?Ny version 1.0.3
Idag kom imorgon tillbaka så det finns 7 dagar med stora fält igen. Men de 5 grå historiska fälten visar inga staplar och är oåtkomliga från Peek! I övrigt verkar tidigare styrkor och brister ha överlevt uppgraderingen. Appen duger för närvarande till att på ett smidigare sätt lägga in nya händelser till Apple kalendern. Nu skiter jag i Peek och går ut och skottar snö istället.....

Ytterligare en väldigt stor brist:
Peek kan inte hantera händelser som sträcker sig över till nästa dag. Jag har t ex arbetspass som är kl 1500-0100 två dar i rad. Men i Peek får jag två händelser som börjar på samma tid.

Och en till:
Händelsernas slut-tid visas inte, bara händelsens längd. Ganska irriterande!

Återigen... har du bara det minsta krav på din kalender-app så undvik Peek! Dom fina färgerna kompenserar inte dess brister.

Den har definitivt brister och jag tror att den största är att den ger inte en snabb översikt över din dag. Du måste alltid "peeka" för att se vad du har på gång och då blir det minst ett extra moment. Den borde börja med "i dag" expanderad så att du direkt kan se vad som är på gång. Iofs så är tanken bakom Peek att den ska gömma information men den gömmer det ett steg för djupt (tycker jag)

En annan brist är att den inte visar allt som finns i ditt möte utan det finns viss information som du inte kan få fram. Det tycker jag är allvarligt.

Övriga saker som har nämnts såsom att den inte färgkodar kalendrar är inget problem för mig. Även om jag har flera olika kalendrar så behöver jag inte dem färgkodade.

Avsaknaden av veckonummer är oväsentligt för mig (men givetvis inte för andra).

Inställningarna är en aning kryptiska men blev bättre i senaste uppdateringen.

Week agenda är gratis just nu och ger en snabb översikt över veckan. Färgade kalendrar samt veckonummer

1
Bevaka tråden