Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undock gör det enklare att lossa diskar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För den som ofta kopplar i och ur externa diskar och USB-minnen är Undock ett uppskattat litet program som hjälper till att mata ut alla anslutna enheter med ett enda kommando.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-01-30 13:18

Använder Jettison (15 kr):
https://itunes.apple.com/se/app/jettison/id44...

Matar ut automagiskt vid vila och ansluter tillgängliga diskar på nytt vid väckning.

Perfa, bara slå igen locket och dra ut kontakten:-)

Bra App men funkar ej med Thunderbolt. Kör två stripade Lacie men de reagerar inte med appen...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-30 19:15

Bra program om man har många enheter anslutna samt ofta kopplar i/ur dessa. Blir dock meningslös om man endast behöver koppla ur exempelvis 1 av 3 enheter. Känns som att kommandot CMD+E är bättre. Vill man koppla ur samtliga enheter så kör CMD+ALT+E.

Ursprungligen av D_Odell:

Bra App men funkar ej med Thunderbolt. Kör två stripade Lacie men de reagerar inte med appen...

Udda, det borde den göra för i deras release notes står det uttryckligen:

Citat:

Fixed: Thunderbolt drives are now detected and ejected.

Ursprungligen av iPilot:

Bra program om man har många enheter anslutna samt ofta kopplar i/ur dessa. Blir dock meningslös om man endast behöver koppla ur exempelvis 1 av 3 enheter.

Ja, jag använder det bara när jag vill mata ut samtliga diskar och/eller minnen så jag kan rycka sladden och ta med mig datorn, utan att ens kolla upp vad jag egentligen har monterat på skrivbordet för tillfället.

Förresten, USB 3-hubben som syns i bilden är en Anker. Det ska vara bland de bästa utifrån betyg hos Amazon och i tester men den säljs inte här i Sverige, så jag beställde den från Tyskland. Ni vet hur det är när man alltid ska läsa på och göra bra köp...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-30 21:49
Ursprungligen av Redaktionen:

För den som ofta kopplar i och ur externa diskar och USB-minnen är Undock ett uppskattat litet program som hjälper till att mata ut alla anslutna enheter med ett enda kommando.

Läs hela artikeln här

Själv har jag använt skriptet nedan från @Baron i flera år.

http://www.99mac.se/forum/p/2017302

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-01-30 23:13
Ursprungligen av Adrian B:

Förresten, USB 3-hubben som syns i bilden är en Anker. Det ska vara bland de bästa utifrån betyg hos Amazon och i tester men den säljs inte här i Sverige, så jag beställde den från Tyskland. Ni vet hur det är när man alltid ska läsa på och göra bra köp...

Snygg:
http://www.ianker.com/product/68ANHUB-SA7A

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-01-30 23:19
Ursprungligen av iPilot:

Bra program om man har många enheter anslutna samt ofta kopplar i/ur dessa. Blir dock meningslös om man endast behöver koppla ur exempelvis 1 av 3 enheter. Känns som att kommandot CMD+E är bättre. Vill man koppla ur samtliga enheter så kör CMD+ALT+E.

Hur smidigt är det gå till Finder, markera enheten och sedan Äpple-E?

Och Äpple-Alt-E matar väl bara ut samtliga logiska enheter/partitioner, inte flera fysiska enheter samtidigt?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-01-30 23:32

Söker man på "Eject" i Mac App Store hittar man ett dussintal varianter på temat!

Orka gå igenom;-/

Senast redigerat 2014-01-31 09:46
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-30 23:42

Nyttjar MenuMeters som visar en dropdownmeny över ledigt utrymme. Alt-klick på enhet matar ut, går att ställa om till endast klick oxå.
För övrigt den app jag använder mest där uppe i menyn - för att se om datorn skickar eller tar emot något och isåfall hur snabbt det går.

Kul med så många varianter och alternativ. Jag vill understryka att jag inte påstår att Undock är den enda och bästa lösningen, bara att det är en bra lösning som fungerar.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2014-02-02 14:42

Jag brukar helt sonika markera de enheter jag vill mata ut och dra dem till papperskorgen tillsammans.

Ursprungligen av kajonas:

Jag brukar helt sonika markera de enheter jag vill mata ut och dra dem till papperskorgen tillsammans.

Ja, det fungerar förstås. Men poängen med Undock och andra lösning är att göra det hela lite smidigare. För att markera enheterna behöver du växla över till Finder eller ha en del av skrivbordet synligt, redan där är det lite mer jobb. Inte mycket förstås, men allt handlar om detaljer här. Med Undock så behöver jag inte lämna programmet jag för tillfället använder och det rapporterar när allt är klart.

1
Bevaka tråden