Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro börjar säljas den 19 december

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Något jag undrar över är om det är uppgraderbara grafikkort, hoppas få reda på det inom kort. Jag har kört iMac i en massa år, och även om det är riktigt grymmt burkar så saknar jag att kunna uppgradera specifika delar (jag har en 2009 iMac med 2.8 GHz cpu som funkar skitbra, men grafiken är rätt seg, och skärmen är inte 100%:ig längre). Om man har en bra bas med fast CPU som håller några år, och möjlighet att uppgradera GPU samt skärm (vilket såklart inte är något problem på Mac Pro) så är det högintressant att kör på en sådan istället för iMac.. jag får suga på karamellen ett tag till och kolla recensioner som lär dyka upp närmaste dagarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-21 01:12
Ursprungligen av Kermit:

Något jag undrar över är om det är uppgraderbara grafikkort, hoppas få reda på det inom kort. Jag har kört iMac i en massa år, och även om det är riktigt grymmt burkar så saknar jag att kunna uppgradera specifika delar (jag har en 2009 iMac med 2.8 GHz cpu som funkar skitbra, men grafiken är rätt seg, och skärmen är inte 100%:ig längre). Om man har en bra bas med fast CPU som håller några år, och möjlighet att uppgradera GPU samt skärm (vilket såklart inte är något problem på Mac Pro) så är det högintressant att kör på en sådan istället för iMac.. jag får suga på karamellen ett tag till och kolla recensioner som lär dyka upp närmaste dagarna

Officiellt nej, som service-del troligen ja. Inget jag skulle hoppas på dessvärre. Det är "standard kort" i maskinen men de har en speciell formfaktor. Det fanns även rykten om att Apple kör Fire Pro GPU:er men kör vanligt GDDR-minne istället för GDDR-med EEC. En anledning de kan få ner GPU:erna så pass billigt och varför de kallar dem D300, 500 och 700.

Ursprungligen av Erik.dv:

Officiellt nej, som service-del troligen ja. Inget jag skulle hoppas på dessvärre. Det är "standard kort" i maskinen men de har en speciell formfaktor. Det fanns även rykten om att Apple kör Fire Pro GPU:er men kör vanligt GDDR-minne istället för GDDR-med EEC. En anledning de kan få ner GPU:erna så pass billigt och varför de kallar dem D300, 500 och 700.

Jo, visst är det väldigt apple-specifika kort, men det vore kul att veta hur dom sitter fast. Jag _tror_ att dom sitter en en egen port och inte fastlödda, så om det kommer en ny Mac Pro om t ex ett år eller så med bättre grafikkort vore det ju kul om man kunde skaffa ett sånt grafikkort till sin Pro. Svårt att säga såklart, men hoppas kan man ju.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-12-31 16:57

iFixit har nu skruvat isär en Mac Pro. Bara enkelheten att skruva i den får mig att vilja ha ett exemplar, för framtida byten av SSD m.m.
http://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Pro+Late+2...
#nyhetstips

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-01-02 16:05
Ursprungligen av jurassic579:

Att uppgradera till 32 gig ram tyckte jag inte var så galet dyrt dom det brukar. Skulle gärna ha minst 512 gig hårddisk. Ska försöka hitta lite priser och se vad det kostar att uppgradera den själv. Sen blir det kiosk.

Jo, det är galet dyrt. 4x8GB kostar 2700kr + kostnaden för de 4x4GB som uppgraderingspriset utgår från, ca 2000 kr.

Så Apple tar alltså 4700 kr för 32GB, jämfört med de 2700 som det borde kosta. Det är precis samma som med iPad, där Apple skyller på produktsegmentering. Nej, det är naturligtvis bara ytterligare ett sätt att tjäna pengar. De flesta väljer ju extra av något, eftersom merkostnaden inte anses som hög i förhållande till det totala produktvärdet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-03 00:18
Ursprungligen av Jeppe_E:

Jo, det är galet dyrt. 4x8GB kostar 2700kr + kostnaden för de 4x4GB som uppgraderingspriset utgår från, ca 2000 kr.

Så Apple tar alltså 4700 kr för 32GB, jämfört med de 2700 som det borde kosta. Det är precis samma som med iPad, där Apple skyller på produktsegmentering. Nej, det är naturligtvis bara ytterligare ett sätt att tjäna pengar. De flesta väljer ju extra av något, eftersom merkostnaden inte anses som hög i förhållande till det totala produktvärdet.

Var köper man minne löst till MacPro? Har haft svårt att hitta dess minnen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Var köper man minne löst till MacPro? Har haft svårt att hitta dess minnen.

Här t.ex.:
http://macdata.se/?view=details&prodnr=MP%2F4...

Fler här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=980#rpa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-03 10:36

MacData kontra Apple ser vi följande:

- ca 8000 kr för 64GB RAM (Apple +42%)
- ca 4000 kr för 32GB RAM (Apple +8%)
- ca 2200 kr för 16GB RAM (Apple +60%)

Ovan exkluderar faktumet att Apple inte ger tillbaka några pengar på "basminnet" värt mellan 1600 och 2200 kr sett från MacData's priser så skillnaden är egentligen större.

Summerat har Apple ett överpris på RAM som vanligt men inte lika vansinnigt överpris som de kan ha på vissa komponenter.

Ursprungligen av Erik.dv:

MacData kontra Apple ser vi följande:

- ca 8000 kr för 64GB RAM (Apple +42%)
- ca 4000 kr för 32GB RAM (Apple +8%)
- ca 2200 kr för 16GB RAM (Apple +60%)

Ovan exkluderar faktumet att Apple inte ger tillbaka några pengar på "basminnet" värt mellan 1600 och 2200 kr sett från MacData's priser så skillnaden är egentligen större.

Summerat har Apple ett överpris på RAM som vanligt men inte lika vansinnigt överpris som de kan ha på vissa komponenter.

Då stämde min känsla ändå (det var 32 jag uppgraderade till). Även om du skulle få med "Basminnet" separat om du uppgraderade så skulle du ju aldrig kunna sälja det för nypris.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-01-03 19:22
Ursprungligen av jurassic579:

Då stämde min känsla ändå (det var 32 jag uppgraderade till). Även om du skulle få med "Basminnet" separat om du uppgraderade så skulle du ju aldrig kunna sälja det för nypris.

Det är förstås rätt, men om man nu ser till att 32GB kostar 3500 kr utöver de 16GB som finns i standardkonfigurationen och jämför detta med att köpa 32GB för 2700 och sälja de 4x4GB som medföljer för säg 50%, så blir prispåslaget 1600kr jämfört med 3500. Det är 1900 kronors skillnad.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Det är förstås rätt, men om man nu ser till att 32GB kostar 3500 kr utöver de 16GB som finns i standardkonfigurationen och jämför detta med att köpa 32GB för 2700 och sälja de 4x4GB som medföljer för säg 50%, så blir prispåslaget 1600kr jämfört med 3500. Det är 1900 kronors skillnad.

Absolut. Apple har ju alltid varit löjligt dyra på hårddisk och RAM.

( En parantes är ju att i dagsläget så verkar dessa ram-minnen vara ganska svåra att få tag på så då kan man undra vem som vill köpa 4gigs moduler. Inte någon som köper nya Mac Pron. Så då lär det vara någon med en väldigt ny hemmabyggd PC. Jag vill bara mena att det är nog inte superenkelt att bara sälja dom sådär. Jag säger inte omöjligt och det kommer så klart ändras.)

Jag vet inte om det är allmänt känt men nya mac Pro levereras med 3 ram minnen. Alltså är en plats ledig.

Nu vet jag inte om detta bara gäller för "basic"modellen med 12 gig ram men där kan man alltså köpa en 4 modul och sticka in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-29 10:30
Ursprungligen av jurassic579:

Jag vet inte om det är allmänt känt men nya mac Pro levereras med 3 ram minnen. Alltså är en plats ledig.

Nu vet jag inte om detta bara gäller för "basic"modellen med 12 gig ram men där kan man alltså köpa en 4 modul och sticka in.

Det borde fungera i teorin. Dock rekommenderas 4st minnen av samma hastighet / storlek för bäst prestanda. 64GB RAM kräver även speciella minnen.

  • Medlem
  • 2014-01-29 10:36
Ursprungligen av Erik.dv:

Det borde fungera i teorin. Dock rekommenderas 4st minnen av samma hastighet / storlek för bäst prestanda. 64GB RAM kräver även speciella minnen.

Jepp, så jag kommer inom kort ha några minnen till salu eftersom jag beställt 16 gb x4 av den dyra sorten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-29 10:39

Verkligen synd Apple pressande ner MacPro:n så jäkla mycket i storlek. Väldigt smart design men att ha en dual CPU-version hade ökat potentialen för maskinen enormt och gjort snabbare val troligen billigare än idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 15:08

Sällan har en dator fått så mycket skit för sin design som nya Mac Pro.
Men jag är osäker på om D-Link inte gillar den lite ändå..?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 15:42

Papperskorgsfantaster överallt älskar nya MacPro!
Lågmäld mac-humor i kommentarerna här:
Amazon.com - HI002-Black: Black Tubelor Trashcan - Waste Bins

Citat:

Still, it works better than Vista

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-13 17:06

Vad tror ni om denna? Låter för billigt...
http://www.blocket.se/vi/52610000.htm

Ursprungligen av kenjon:

Vad tror ni om denna? Låter för billigt...
http://www.blocket.se/vi/52610000.htm

Låter det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.
2 av bilderna är stulna härifrån; http://www.ebay.com/itm/New-Apple-Mac-Pro-Des... och 2 härifrån; http://www.ebay.de/itm/Apple-Mac-Pro-2014-6-1...

Anmäl annonsen.

edit: Och där försvann annonsen.

Senast redigerat 2014-03-14 21:53

Annonsen från inlägg #79.

Bevaka tråden