Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttassistenten knäckte min partition

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-27 22:59

Har sedan jag installerade OS 10.0 på min iMac i början av 2000 bara uppdaterat OS och kört på. Vid ny dator så har jag använt flyttassistenten och tagit tillbaka det "gamla" så att säga.

Nu ville jag göra det igen på min iMac 27" i7 late 2009 med Mavericks på. Så jag tog en backup på hela HD'n med CCC på en disk via FW, kollade att jag kunde starta systemet på den nya disken, allt var OK.

Formaterade den interna hårddisken på iMacen, installerade Mavericks och valde flyttassistenten för att få tillbaka användarna, inställningsfiler, program mm.

Flyttassistenten meddelade att det fanns något problem med nätverksfilerna men det kunde jag fixa sedan. Så startade datorn om och nu är partitionen på den externa hårddisken (med de uppbackade filerna) ej kontaktbar längre. Och inga filer förutom två konton och bilder överförda. Inga filer eller program öht.

Skivverktyget säger att skivan behöver repareras, men när jag försöker reparera den så går det inte.

Så är jag rökt nu?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-27 23:09

Kan du fortfarande bota från den externa? Med Alt nedtryckt...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-27 23:32

Nej, det kan jag inte.

Det är ingen större fara för jag har en TC backup som bara är en 14 dagar gammal. Men den är inte fysiskt här utan i föräldrarnas kassaskåp, och jag skulle vilja ha igång Macen i kväll.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-28 09:36

Verkar som om flyttassistenten inte kan flytta från vare sig TC'n eller den extra backup som jag gjorde. Men jag ser i alla fall den disken nu och kan köra från den.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-28 17:57

Nu försöker jag skapa en installations-DVD för att kunna göra en helt ny installation, men det går inget bra.

Och nej, USB är inget alternativ då jag inte har en tillräckligt stor sticka.

Jag följer denna guide: http://wolfpaulus.com/jounal/mac/mavericks-dv...

Men det faller på denna rad där man skall göra filen BaseSystem.dmg synlig, inget händer.

Citat:

cp /Volumes/OS\ X\ Install\ ESD/BaseSystem.dmg ~/ chflags nohidden ~/BaseSystem.dmg

Någon som ser något fel?

Vad får du för output efter du skrivit kommandot, ingenting?

Om du i finder går till "/Volumes/OS X Install ESD" finns BaseSystem.dmg där?
Då kan du kopiera den till ditt hembibliotek och sen endast köra chflags nohidden ~/BaseSystem.dmg från terminalen.

Dela upp kommandoraden kanske till;
cp /Volumes/OS\ X\ Install\ ESD/BaseSystem.dmg ~/
och sen
chflags nohidden ~/BaseSystem.dmg

edit: Kollade guiden, det ska nog vara 2 separata kommandon du kör som jag skrev ovan.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-28 18:40

Jag har provat det och då hander ingenting.

Kör jag allt i ett svep kommer en del av man upp
usage: cp [-R [-H | -L | -P]] [-fi | -n] [-apvX] source_file target_file
cp [-R [-H | -L | -P]] [-fi | -n] [-apvX] source_file ... target_directory

Hittar du filen med Finder?

Hur ser output ut efter cd /Volumes/OS\ X\ Install\ ESD/Packages ?
och ls -al ..?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-28 22:32

Efter massor av tester så tror jag bestämt att disken bestämde sig för att ge upp precis efter att jag tagit en full backupp. Det var ju snällt. Får fixa nya diskar och byta.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-29 07:05
Ursprungligen av keptang:

Hittar du filen med Finder?

Hur ser output ut efter cd /Volumes/OS\ X\ Install\ ESD/Packages ?
och ls -al ..?

-rw-r--r--@ 1 mats staff 480996539 12 Dec 10:09 BaseSystem.dmg

Ingen skillnad, tar några sek men inget händer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-29 08:06
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har provat det och då hander ingenting.

Vad hoppas/förväntar du dig ska hända? Alltså: vad baserar du ditt uttalande på?

För i min unix-värld ska du bara få tillbaka prompten två gånger i shellet. That's it.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-29 08:30

Den skall synas i finder så att jag kan montera dmg och göra ändringar i den och sedan bränna en DVD.

Jag löste synlighetsproblemet med Path Finder. Bränner just klart Mavericks DVD.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-30 16:43

Så, med ett antal olika skivverktyg gick till slut disken att reparera. Sedan skrev jag över den med nollor för att tvätta bort eventuella "knölar".
Efter det en fräsch installation av Mavericks och en ca 20! timmar lång flytt av våra gamla konton, program mm. och nu ser allt ut som innan. Phew

1
Bevaka tråden