Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam dator

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har laddat ner Lejon, Panter, Snow Lepard och Mavericks i tur och ordning. Plötsligt blev datorn trött! Jag får en massa påpekanden om att datorn är trött och förslag på att ladda ner allsköns program. Min något naiva fråga är om jag bör gå på dessa förslag, eller om det finns andra och bättre trix för att snabba up datorns kapacitet?
Jag har kört Skivkontroll och får varje gång följande text; "Varning: SUID-filen ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och repareras inte och har ingen bra aning om vad detta innebär.
Kanske att någon datorfantom där ute i cybervärlden kan hjälpa mig.

Ursprungligen av MacSigvard:

Jag har laddat ner Lejon, Panter, Snow Lepard och Mavericks i tur och ordning.

Den uppräkningen är inte i tur och ordning.

Lion = 10.7
Panther = 10.3
Snow Leopard = 10.6
Mavericks = 10.9

Det som är intressant är vilken version du kör nu?

Du får gärna också berätta vilken datormodell det är, hur mycket minne den har, hur stor hårddisk den har, hur mycket ledigt utrymme du har på hårddisken.

Ursprungligen av MacSigvard:

...Plötsligt blev datorn trött!...

Trött på vilket sätt? Ge oss gärna lite mer detaljer om symptomen.

Ursprungligen av MacSigvard:

...Jag får en massa påpekanden om att datorn är trött och förslag på att ladda ner allsköns program...

Ge oss gärna mer detaljer här också.
Vilka påpekanden?
Vilka program?

Ursprungligen av MacSigvard:

...Jag har kört Skivkontroll och får varje gång följande text; "Varning: SUID-filen ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och repareras inte...

Det meddelandet kan du strunta i. Och du är inte den förste som ställer den frågan...
https://www.google.se/search?q=varning+suid+s...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den uppräkningen är inte i tur och ordning.

Lion = 10.7
Panther = 10.3
Snow Leopard = 10.6
Mavericks = 10.9

Det som är intressant är vilken version du kör nu?

Du får gärna också berätta vilken datormodell det är, hur mycket minne den har, hur stor hårddisk den har, hur mycket ledigt utrymme du har på hårddisken.

Trött på vilket sätt? Ge oss gärna lite mer detaljer om symptomen.

Ge oss gärna mer detaljer här också.
Vilka påpekanden?
Vilka program?

Det meddelandet kan du strunta i. Och du är inte den förste som ställer den frågan...
https://www.google.se/search?q=varning+suid+s...

Jag har
MacBook Pro 8,1
13 tum, tidigt 2011
Processor 2,3 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1333 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 3000 384 MB
Programvara OS X Verison 10.9.1 (13B42)
Tillgängligt 262,78 GB
Kapacitet 319,21 GB
Kör datorn över Airport Extreme
Bredband över statsnät och Tele2 Som leverantör
Självtest vid start:
Senast kört: 2014-01-23 22:00
Resultat: Godkänt

Förutom Apples egna program enligt Mavericks, har jag bara senaste Office 2011 och Firefox 26,0.

Jag kör ofta Safari och Firefox parallellt. Men ingen märkbar skillnad och jag kör båda eller bara kör en av "plattformarna".

Speciellt långsam är datorn när jag ska öppna Office-programmets W, X och P.
Men även iPhoto är hopplöst långsamt, när jag ska öppna för att redigera. Jag bara har ca 800 bilder där.
Ofta är Safari långsamt när ja ska pula med mina bloggar på Blogger och Wordpress.
Kalendern är ofta ganska långsam med.
Oftast tar den upp till en minut innan Mail skickar mina brev.

Så något tjall på linjen måste det vara.

Slutligen! Vad beror "felkoden" på?

Hälsar Jan Sigvard, som MacSigvard

Ursprungligen av MacSigvard:

...Slutligen! Vad beror "felkoden" på?

Syftar du på felmeddelandet från skivbehörighetskontrollen?

I så fall rekommenderar jag att du klickar på sök-länken du fick, och läser igenom alla de andra gamla trådarna i ämnet. Och hittar du inte något svar där, så finns där säkert också någon länk vidare till Apples supportforum.

Du gav bra svar på några av frågorna, men du glömde ett par frågor...

- Du säger att du får påpekanden om att datorn är trött. Berätta mer om vad som sägs i dessa påpekanden.

- Och du säger att du får förslag om att installera "allsköns program". Vad sägs i de förslagen, och vilka program handlar det om.

Och en kompletterande fråga till detta:
- I vilka lägen dyker de här påpekandena och förslagen upp?

Ursprungligen av MacSigvard:

...Speciellt långsam är datorn när jag ska öppna Office-programmets W, X och P.
Men även iPhoto är hopplöst långsamt, när jag ska öppna för att redigera. Jag bara har ca 800 bilder där.
Ofta är Safari långsamt när ja ska pula med mina bloggar på Blogger och Wordpress.
Kalendern är ofta ganska långsam med.
Oftast tar den upp till en minut innan Mail skickar mina brev.

Nu skulle jag egentligen vilja ha svar på de andra frågorna först - men med de symptomen så skulle man kunna misstänka att det är hårddisken som är på väg att ge upp.

Först och främst:
- Se till att ha bra backup.

Saker du kan prova:
- Skapa en ny användare i datorn, för att se om beteendet är likadant där.
- Installera ett nytt operativsystem (eller klona ditt befintliga system) på en extern hårddisk, och se om beteendet är likadant där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu skulle jag egentligen vilja ha svar på de andra frågorna först - men med de symptomen så skulle man kunna misstänka att det är hårddisken som är på väg att ge upp.

Först och främst:
- Se till att ha bra backup.

Saker du kan prova:
- Skapa en ny användare i datorn, för att se om beteendet är likadant där.
- Installera ett nytt operativsystem (eller klona ditt befintliga system) på en extern hårddisk, och se om beteendet är likadant där.

Tack Jesper. Jag ska börja med backup, för säkerhets skull. Sedan får jag se vad jag ska pyssla med. Jag har bara en dator.
/J

Ursprungligen av MacSigvard:

[...] Jag får en massa påpekanden om att datorn är trött och förslag på att ladda ner allsköns program. Min något naiva fråga är om jag bör gå på dessa förslag, eller om det finns andra och bättre trix för att snabba up datorns kapacitet? [...]

Får du upp dessa meddelanden att datorn är långsam när du surfar? Med avsändare typ "MacKeeper"? Då är det bara spam som poppar upp när man surfar. Bara att ignorera.

https://discussions.apple.com/docs/DOC-3036
http://www.cultofmac.com/170522/is-mackeeper-...

Men om datorn är "trött" på riktigt som du beskriver låter det som att hårddisken kan vara på väg söderut. Det _kan_ också vara lite klent med RAM-minne. Vad säger Aktivitetskontroll (ligger i Program-> Verktygsprogram)? Du skall inte ha massor av sidor ut/page out. Även om minnet räcker till just nu, kan det vara en god idé att slänga in lite extra RAM om du ändå skall in och byta hårddisk.

iFixit har guider hur man skall göra för att byta hårddisk och/eller RAM själv: http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13%2...

På Crucial kan du hitta vilket RAM som passar: http://www.crucial.com/uk/store/listparts.asp...

Vad gäller hårddisk - överväg helst att stoppa in en SSD när du ändå håller på och skruvar. Du kommer inte att ångra dig! http://www.99mac.se/forum/t/295131-guide-vilk...
Själv stoppade jag för lite sen in en 1TB Samsung 840 EVO i min 15" MBP. Early 2011 liksom din.

Ursprungligen av johan_tanying:

Får du upp dessa meddelanden att datorn är långsam när du surfar? Med avsändare typ "MacKeeper"? Då är det bara spam som poppar upp när man surfar. Bara att ignorera.

https://discussions.apple.com/docs/DOC-3036
http://www.cultofmac.com/170522/is-mackeeper-...

Det var min misstanke också, att det handlade om den typen av meddelanden. Därför har jag två gånger ställt frågan och bett om förtydliganden. Hoppas att du har mer tur, och får svar på din fråga.

Senast redigerat 2014-01-28 16:42
Senast redigerat 2014-01-28 16:42
Senast redigerat 2014-01-28 16:42
Senast redigerat 2014-01-28 16:42

Om du sparar dina bilder som jpg eller png i stället, så kan vi se dem direkt i forumet utan att behöva ladda ner dem först.

Jag gör ingen värdering av bilderna. Jag är mer intresserad av att du svarar på frågan som du redan har fått tre gånger. (dvs att du förklarar och/eller visar de där påpekandena och programinstallationsförslagen). Fjärde gången gillt, kanske.

Senast redigerat 2014-01-28 15:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det var min misstanke också, att det handlade om den typen av meddelanden. Därför har jag två gånger ställt frågan och bett om förtydliganden. Hoppas att du har mer tur, och får svar på din fråga.

Ja, jag får ganska ofta upp MacKeeper. Det var det förslaget jag menade. Jag har läst din länk. Skickar ett samlat JPG här.

Ursprungligen av MacSigvard:

Ja, jag får ganska ofta upp MacKeeper.

Ok, då var det utrett - efter mycket möda och stort besvär.

Som Johan redan har berättat så kan du strunta i de meddelandena. Det är bara spam. De meddelandena dyker upp hos alla, oavsett hur pigg eller trött dator man har.

Ett tips: Använd en annons-blockerare i din webbläsare. Då slipper du bl.a. se de meddelandena. Och hela din surf-upplevelse blir mycket bättre.

Ursprungligen av MacSigvard:

Ja, jag får ganska ofta upp MacKeeper. Det var det förslaget jag menade. Jag har läst din länk. Skickar ett samlat JPG här.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Du skall inte ha massor av sidor ut/page out.". Därför skickade jag bilderna. Jag är 68 år och är inte så slängd i "nomenklaturen". Troligen fixar jag att byta Ram, Troligen HD med. Om det behövs dvs.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, då var det utrett - efter mycket möda och stort besvär.

Som Johan redan har berättat så kan du strunta i de meddelandena. Det är bara spam. De meddelandena dyker upp hos alla, oavsett hur pigg eller trött dator man har.

Ett tips: Använd en annons-blockerare i din webbläsare. Då slipper du bl.a. se de meddelandena. Och hela din surf-upplevelse blir mycket bättre.

Tack för konversationen. Du ska veta att man fattar så fort man hinner. Nu när det är svalt, är trafiken mellan synapserna mer långsamma än vanligt. Förslag på var man köper RAM-minne och hårddisk?

Kommer skärmdumparna från Mavericks Verktygsprogram? Då står det tydligen inte samma text som i tidigare OS-versioner. I vilket fall som helst har du en växelfil som är 0 (=bra), dvs RAM-minnet tar inte slut så att datorn måste gå in temporärt och använda hårddisken vilken ju är _mycket_ långsammare än RAM.

Alla stora nätbutiker (Dustin, Komplett, InWarehouse, Inet, Webhallen etc) säljer standardprylar som RAM/hårddisk/SSD ju handlar om till MBP. Vad gäller SSD, kolla länken ovan jag gav för tips. En Samsung 840 vilken som helst bör exempelvis gå finemang (840 Pro är nog overkill). Hur stor den skall vara får du avgöra själv. Vilken typ av minne får du fram genom att använda Crucials minneskonfigurator i länken. De flesta svenska nätbutiker har också liknande funktioner. Sök annars på 1333 MHz PC3-10600 DDR3 SDRAM (SO-DIMM, dvs "små" minnen som får plats i en laptop).

Everymac och LowEndMac har info om alla gamla modeller:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...
http://lowendmac.com/2011/13-macbook-pro-earl...

Förutom på iFixIt finns instruktioner även här: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

På tal om annonsblockerare: Själv använder jag sedan många år ClickToPlugin som blockerar bl a Flash som gärna suger musten ur vilken dator som helst. Dessutom slipper man irriterande animerade annonser. Hämta här: http://hoyois.github.io/safariextensions/clic...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-01-29 14:05

Långsam iMac även här

Jag har en iMac, tidig 2008, med Mavericks installerad sedan oktober 2013, då från Lion.
Sedan ett par veckor tillbaka, jag vill minnas att det uppkom i samband med uppdateringarna av Keynote och iTunes, men jag kan ha helt fel, har datorn blivit långsam, extra illa är det direkt efter vila. jag startar om 1 gång/dygn.

Det tarl 30 sekunder att öppna ett program.
Jag får i början ingen reaktion på musklicken, kollat med både usb- och bluetoothmus samt en icke-apple-mus, likadant på alla, inget konstigt med musinställningarna, men det krävs ofta 3-4 st dubbelklick för att få reaktion.

Mailprogrammet är nästan värst, när det väl öppnat sig visas mailen helt blanka och det tar upp till 15-20 sekunder innan innehållet i öppnat mail visas.
Det går inte längre att ändra textformat från mailet eller tangentbordet utan går bara via panelen från menyraden.

Kunde inte skapa ny användare, datorn höll på i över 8 timmar att skapa ny användare och till slut avbröt jag den.
Har kört Clean My Mac, som jag har haft i flera år utan anmärkning och rensat allt som bara går att rensa.

Operativsystem: Jag ominstallerade Mavericks från felsäkert läge vilket snabbade upp det hela en halv aning. Men inte kan jag väl ladda ner Lion nu när jag har Mavericks, man kan väl inte "backa neråt" ?

Jag får många badbollar, både färggranna från programmen och blåa från Finder, känns som den sista tiden hemska med min gamla pc, ve och fasa.
Har kört reparera skiva och skivbehörighet får bara de klassiska svaren.
Får inga felmeddelanden på skärmen.
Vet inte vad jag skall göra, vet någon av er?

Ursprungligen av munvig:

Jag har en iMac, tidig 2008, med Mavericks installerad sedan oktober 2013, då från Lion.
Sedan ett par veckor tillbaka, jag vill minnas att det uppkom i samband med uppdateringarna av Keynote och iTunes, men jag kan ha helt fel, har datorn blivit långsam, extra illa är det direkt efter vila. jag startar om 1 gång/dygn.

Det tarl 30 sekunder att öppna ett program.
Jag får i början ingen reaktion på musklicken, kollat med både usb- och bluetoothmus samt en icke-apple-mus, likadant på alla, inget konstigt med musinställningarna, men det krävs ofta 3-4 st dubbelklick för att få reaktion.

Mailprogrammet är nästan värst, när det väl öppnat sig visas mailen helt blanka och det tar upp till 15-20 sekunder innan innehållet i öppnat mail visas.
Det går inte längre att ändra textformat från mailet eller tangentbordet utan går bara via panelen från menyraden.

Kunde inte skapa ny användare, datorn höll på i över 8 timmar att skapa ny användare och till slut avbröt jag den.
Har kört Clean My Mac, som jag har haft i flera år utan anmärkning och rensat allt som bara går att rensa.

Operativsystem: Jag ominstallerade Mavericks från felsäkert läge vilket snabbade upp det hela en halv aning. Men inte kan jag väl ladda ner Lion nu när jag har Mavericks, man kan väl inte "backa neråt" ?

Jag får många badbollar, både färggranna från programmen och blåa från Finder, känns som den sista tiden hemska med min gamla pc, ve och fasa.
Har kört reparera skiva och skivbehörighet får bara de klassiska svaren.
Får inga felmeddelanden på skärmen.
Vet inte vad jag skall göra, vet någon av er?

Låter som ett klassiskt fall av hårddisk-ras. Säkerhetskopiera och sätt i en ny disk. Kolla även minnena.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-01-29 15:45

Hoppsan!

Ursprungligen av pmarriott:

Låter som ett klassiskt fall av hårddisk-ras. Säkerhetskopiera och sätt i en ny disk. Kolla även minnena.

Tack för sanbbt svar! Men att sätta in ny hårddisk är absolut inget jag klarar själv, kan jag göra något mer för att avlasta minnena än att rensa ut och bort?

Ursprungligen av munvig:

Tack för sanbbt svar! Men att sätta in ny hårddisk är absolut inget jag klarar själv, kan jag göra något mer för att avlasta minnena än att rensa ut och bort?

Jag menar att det kanske är något fel på minneskretsarna. Ta ur dem och stoppa i dem igen. Om det sitter fler än en, prova dem en i taget och se om det blir någon skillnad.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-01-30 11:53
Ursprungligen av pmarriott:

Jag menar att det kanske är något fel på minneskretsarna. Ta ur dem och stoppa i dem igen. Om det sitter fler än en, prova dem en i taget och se om det blir någon skillnad.

Tack återigen för ditt snabba svar, jag är mycket tacksam. Men, jag är en tant och vågar absolut inte öppna och gå in i min dator, bor dessutom på landsbygden och har långt till närmaste Apple-verkstad.
Så här ser det ut i Aktvivtetskontrollen på minne, ser mycket ut att 1,96 av 2 är använt, jag undrar till vad då?

Ursprungligen av munvig:

Tack återigen för ditt snabba svar, jag är mycket tacksam. Men, jag är en tant och vågar absolut inte öppna och gå in i min dator, bor dessutom på landsbygden och har långt till närmaste Apple-verkstad.
Så här ser det ut i Aktvivtetskontrollen på minne, ser mycket ut att 1,96 av 2 är använt, jag undrar till vad då?

Du kan bortse helt och hållet från användningen av minne, sånt sköter OS X helt automagiskt. Att hela minnet är i bruk betyder helt enkelt att ditt system nyttjar resurserna fullt ut.
Minnena är busenkelt att komma åt på i princip alla Apple-datorer. Kolla upp din modell på iFixit.
Däremot är 2 GB ganska magert. Minnen är billiga och ett enkelt sätt att få upp prestandan är att öka minnet. Själv har jag 16 GB och tycker att 8 är minimum för att det ska flyta någorlunda. Ser just nu i skrivande stund inte tråden och kan inte se om det finns angivet vilken datormodell du har, men någon kan säkert upplysa om hur mycket minne din dator kan hantera.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-01-30 12:06
Ursprungligen av pmarriott:

Du kan bortse helt och hållet från användningen av minne, sånt sköter OS X helt automagiskt. Att hela minnet är i bruk betyder helt enkelt att ditt system nyttjar resurserna fullt ut.
Minnena är busenkelt att komma åt på i princip alla Apple-datorer. Kolla upp din modell på iFixit.
Däremot är 2 GB ganska magert. Minnen är billiga och ett enkelt sätt att få upp prestandan är att öka minnet. Själv har jag 16 GB och tycker att 8 är minimum för att det ska flyta någorlunda. Ser just nu i skrivande stund inte tråden och kan inte se om det finns angivet vilken datormodell du har, men någon kan säkert upplysa om hur mycket minne din dator kan hantera.

Tack igen för dina ill-snabba svar! Jag köpte till ett extra minne när jag köpte datorn 2008, men mycket har ju hänt sedan dess. Skall se vad jag vågar göra.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-01-30 12:25
Ursprungligen av munvig:

Tack igen för dina ill-snabba svar! Jag köpte till ett extra minne när jag köpte datorn 2008, men mycket har ju hänt sedan dess. Skall se vad jag vågar göra.

Apple Store har inget minne för min dator, om jag läst rätt.................

Ursprungligen av munvig:

Apple Store har inget minne för min dator, om jag läst rätt.................

Minne köper du bäst av exempelvis Dustin eller Misco. Kolla bara så det är rätt typ. Tillverkare typ Kingston har ofta guider på sina hemsidor där du petar in vilken dator du har och så får du upp vilka minnen som passar.

Hej och tack alla hjälpsamma.
Jag har lagt ner projektdator då jag har att behandla en mänsklig dator (min gamle mor). Jag återkommer när detta har lugnat ner sig.
Datorn funkar bra, sedan jag lade in Maverick på nytt. Tack så länge.

Bevaka tråden