Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rensa i "Öppna med"-menyn

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såhär ser det ut när jag högerklickar på en pdf-fil för att sedan välja Preview/Förhandsvisning som programmet att öppna filen med. Hur rensar jag ut alla dessa versioner av Chrome så de åtminstone försvinner ur menyn?

Jag får en liknande variant om jag högerklickar på en jpeg-fil

Jag hade samma problem en gång. Installerade Onyx och körde någon form av rensning/underhåll. Kommer dock inte ihåg exakt vad/hur och den Onyx jag hade var inte kompatibel med Mavericks så den åkte ut.

Det handlar om att man behöver bygga om "Launch Services Database".

Kan göras via terminalen. Finns instruktioner här:
https://discussions.apple.com/thread/4250905?...

Kan också göras via olika verktygsprogram, som Onyx, MacPilot, Cocktail, m.fl.

Tackar för tipsen. Ska ta en titt på både Onyx, jag kör fortf. 10.6.8, och Terminal-kommandot

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-27 16:22
Ursprungligen av pmarriott:

Jag hade samma problem en gång. Installerade Onyx och körde någon form av rensning/underhåll. Kommer dock inte ihåg exakt vad/hur och den Onyx jag hade var inte kompatibel med Mavericks så den åkte ut.

Onyx finns för Mavericks, se länk https://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-27 20:50
Ursprungligen av Mymac4ever:

Såhär ser det ut när jag högerklickar på en pdf-fil för att sedan välja Preview/Förhandsvisning som programmet att öppna filen med. Hur rensar jag ut alla dessa versioner av Chrome så de åtminstone försvinner ur menyn?
Jag får en liknande variant om jag högerklickar på en jpeg-fil

Kör detta i ett shell (skal på svenska):

Citat:

/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Frameworks/LaunchServices.fram ework/Support/lsregister -kill -r -domain local -domain system -domain user

Ursprungligen av frazze:

/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Frameworks/LaunchServices.fram ework/Support/lsregister -kill -r -domain local -domain system -domain user

Det blir bättre utan mellanslaget i mitten ("fram ework").

Korrekt länk finns en bit ner på sidan som jag länkade till tidigare.

Senast redigerat 2014-01-27 23:32
1
Bevaka tråden