Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten om ny Apple TV under första halvan av 2014

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-26 06:06
Ursprungligen av zinned:

Varför är det självklart installerad data blir större än 15 MB? Det tycker jag inte alls.

Det är ju du som user som efter installation ökar på med massa data i form av cache, omslag etc etc.

Tala då om för mig hur ett 15MB stort program skulle kunna göra samma jobb som ca400MB stort program som PMS och PHT är tillsammans?
För vad jag förstår är Plex appen nu till iOS bara en klient som inte gör något egentligen utan det är PMS som gör jobbet.
Skulle det blir så att man skulle kunna installera Plex på ATV´n så måste funktionen blir både PMS och PHT för att slippa en dator med en server som man nu måste ha.
Annars kan man använda Plexconnect som gör precis samma jobb nu att man har en dator som agerar server och en Plexklient på ATV´n

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-26 18:11
Ursprungligen av lappen71:

Och var skulle det lagras om du installera Plex på ATV om inte på ATV'n?
För vad jag vet så är det bara XBMC som lagrar omslagsbilder mm där själva filmerna ligger.

Ursprungligen av lappen71:

Tala då om för mig hur ett 15MB stort program skulle kunna göra samma jobb som ca400MB stort program som PMS och PHT är tillsammans?
För vad jag förstår är Plex appen nu till iOS bara en klient som inte gör något egentligen utan det är PMS som gör jobbet.
Skulle det blir så att man skulle kunna installera Plex på ATV´n så måste funktionen blir både PMS och PHT för att slippa en dator med en server som man nu måste ha.
Annars kan man använda Plexconnect som gör precis samma jobb nu att man har en dator som agerar server och en Plexklient på ATV´n

Även med XBMC kommer du inte undan att ha en server som delar ut filerna.
Att en ATV helt skulle ersätta en fullfjädrad HTPC har väl ändå ingen trott, appstore eller inte?
Du kunde fram tills nyligen inte spela upp dina filmer köpta på itunes utan en dator heller.

iOS-appen är en klient helt klart, men den sköter ju den viktigaste funktionen, att spela upp videon.
Servern kan transcoda om det behövs, men det är fortfarande klienten som har uppspelningsfunktionen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-26 18:23
Ursprungligen av Json_81:

Även med XBMC kommer du inte undan att ha en server som delar ut filerna.

Inte? Hur kan det då komma sig att man kan installera XBMC på en jailbreakad ATV och ansluta till en NAS och spela upp filer?
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:I...

Ursprungligen av Json_81:

Att en ATV helt skulle ersätta en fullfjädrad HTPC har väl ändå ingen trott, appstore eller inte?

Jag har trott och och tror det eftersom en jailbreakad ATV2 med XBMC redan gör det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-26 18:33
Ursprungligen av lappen71:

Inte? Hur kan det då komma sig att man kan installera XBMC på en jailbreakad ATV och ansluta till en NAS och spela upp filer?
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:I...

Jag har trott och och tror det eftersom en jailbreakad ATV2 med XBMC redan gör det.

En NAS är en server....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-26 18:39
Ursprungligen av Json_81:

En NAS är en server....

Ja en server som bara lagrar mina filer inte transcodar dom.
Jag har jailbreakat min iPad 2 och installerat XBMC och spelat upp filmer från en SMB utdelning.

Tydligen så är skillnaden mellan XBMC och Plex att XBMC utnyttjar Apple´s hårdvarudekodning av filmer men Plex inte gör det.
Så Plex är beroende av en server som trancodar om materialet.
https://forums.plex.tv/index.php/topic/28030-...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-26 19:26
Ursprungligen av lappen71:

Ja en server som bara lagrar mina filer inte transcodar dom.
Jag har jailbreakat min iPad 2 och installerat XBMC och spelat upp filmer från en SMB utdelning.

Tydligen så är skillnaden mellan XBMC och Plex att XBMC utnyttjar Apple´s hårdvarudekodning av filmer men Plex inte gör det.
Så Plex är beroende av en server som trancodar om materialet.
https://forums.plex.tv/index.php/topic/28030-...

Stämmer säkert, men fortfarande behöver inte XBMC ta upp 2GB på en ATV, det finns gott om appar som klarar spela upp film från SMB-shares utan att behöva ta orimligt mycket plats.
Tar appen så mycket på din ipad?

Sen, överhuvudtaget, riktningen denna diskussionen tagit, jag förväntar mig inte en app store till ATV3, det fanns inte när jag köpte enheterna men jag skulle bli jätteglad om det kom vad som helst för app som kan spela upp .mkv.

Såg i en annan tråd att du fått plexconnect att fungera bra, efter ändringen med certifikat så har jag inte brytt mig om det då TV'n har inbyggd plex-klient och jag för tillfället har en dator kopplad till den, men ska nog testa det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-26 19:57
Ursprungligen av Json_81:

Stämmer säkert, men fortfarande behöver inte XBMC ta upp 2GB på en ATV, det finns gott om appar som klarar spela upp film från SMB-shares utan att behöva ta orimligt mycket plats.
Tar appen så mycket på din ipad?

Den behöver inte göra det och den tar inte lika mycket plats som på MacMinin men den tar absolut upp mer plats än 15MB.
Om jag inte missminner mig är installationsfilen 40MB och efter installation ca 100MB och växer när man lagt till utdelningar.
Plex appen är 14.5MB stor men går man in i inställningarna så tar den upp 230MB i utrymme.
Visst finns det appar som spelar upp media men inte presenterar det på samma sätt som Plex eller XBMC.

Ursprungligen av Json_81:

Såg i en annan tråd att du fått plexconnect att fungera bra, efter ändringen med certifikat så har jag inte brytt mig om det då TV'n har inbyggd plex-klient och jag för tillfället har en dator kopplad till den, men ska nog testa det.

Det är det jag vill komma undan att vara beroende av en dator för att spela upp mitt material.
Visst är det smidigt med Plexconnect att vill jag nu spela upp från Netflix behöver jag inte växla mellan hårdvaran.
Så den dagen Apple öppnar upp en AppStore kommer jag jubla

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-26 21:49
Ursprungligen av lappen71:

Den behöver inte göra det och den tar inte lika mycket plats som på MacMinin men den tar absolut upp mer plats än 15MB.
Om jag inte missminner mig är installationsfilen 40MB och efter installation ca 100MB och växer när man lagt till utdelningar.
Plex appen är 14.5MB stor men går man in i inställningarna så tar den upp 230MB i utrymme.
Visst finns det appar som spelar upp media men inte presenterar det på samma sätt som Plex eller XBMC.

Det är det jag vill komma undan att vara beroende av en dator för att spela upp mitt material.
Visst är det smidigt med Plexconnect att vill jag nu spela upp från Netflix behöver jag inte växla mellan hårdvaran.
Så den dagen Apple öppnar upp en AppStore kommer jag jubla

100MB och 2GB är rätt stor skillnad.
Enligt inställningarna i min iphone tar plex 14,9MB så det är nog cache du ser där.
Vad har Netflix med saken att göra?
Iaf, min poäng är att att en app som ska spela upp film behöver långt ifrån 2GB, även med lite utrymme åt bild och filmbeskrivning om du nu inte har ett vansinnigt stort bibliotek.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-26 22:01
Ursprungligen av Json_81:

100MB och 2GB är rätt stor skillnad.
Enligt inställningarna i min iphone tar plex 14,9MB så det är nog cache du ser där.
Vad har Netflix med saken att göra?
Iaf, min poäng är att att en app som ska spela upp film behöver långt ifrån 2GB, även med lite utrymme åt bild och filmbeskrivning om du nu inte har ett vansinnigt stort bibliotek.

Nu kommer jag inte exakt hur stort XBMC är så jag uppskattade så det kan lika gärna vara 500MB också.
Men eftersom det lagrar mer metadata kan det ta ändå mer plats.

Din poäng är felaktig eftersom klart och tydligt tar Plex upp mer utrymme för att fungera än dom 15MB du uppger.

Netflix har inget med detta egentligen att göra utan jag ville bara poängtera att det är skönt att slippa växla hårdvara när jag vill gå över till Netflix.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-29 23:22

Varför tar ni inte och flyttar ot-snacket om xmbc/plex till en egen tråd?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-29 23:26
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför tar ni inte och flyttar ot-snacket om xmbc/plex till en egen tråd?

Varför då? Det är en del i diskussionen att det eventuellt kommer en Appstore till ATV och att möjligheten att dessa program kommer dit.

Bevaka tråden