Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte gömma gömda filer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett tag sedan gjorde jag något kommando, minns inte vilket, som visade mina gömda filer.
Jag har inte lyckats åter-gömma dem med de vanliga kommandona som jag googlat fram
Uppskattar hjälp med detta. Dessutom har jag lyckts bli av med HD-iconen på min desktop.
Jag kör mavericks.
Tack

Vad det i Terminalen du körde nåt kommando?

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE

följt av en omstart av Finder gömmer dolda filer i tidigare OS X iaf. Kan inte tänka mig att det är annorlunda i Mavericks.

För att se din hårddisk på skrivbordet tar du och klickar i "hårddiskar" i Finders inställningar.

Tack för tipset, men det funkade tyvärr inte, likt alla andra kommandon jag provat.
Fattar inte vad som kan ha hänt.
Fler tips?

Om du gör detta "hack" måste du starta om Finder för att det ska ta effekt.
Under inställningar i Finder väljer du om disken ska synas på skrivbordet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-01-25 14:49

Där ser man hur lite man vet. Jag hade ingen aning om att Finder hade en egen inställningspanel och jag har kört Mac sedan 1987.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-26 05:15

@Patric08 vad är det för filer du menar? Systemfiler som vanligen inte syns, mappen Användarnamn/Bibliotek som vanligen är dold, eller menar du ordagrant som du skriver, DINA gömda filer (alltså något egenskapat som du vill hålla dolt)

Ursprungligen av IngoX:

@Patric08 vad är det för filer du menar? Systemfiler som vanligen inte syns, mappen Användarnamn/Bibliotek som vanligen är dold, eller menar du ordagrant som du skriver, DINA gömda filer (alltså något egenskapat som du vill hålla dolt)

Hej, ursäkta sen respons, men datorn var tvungen att lämnas på service då ett ram-minne dog.
Jag menar att systemfiler syns. Sånt som vanligen bör vara dolt. Vad göra??

1
Bevaka tråden