Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att installera OS X på ny hårddisk.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag behöver installera en ny hårddisk på min gamla MacBook 3.1 som högst klarar OS X 10.6.8, vilket jag har nu. Jag har köpt en ny hårddisk och formaterat den till Extended Journalförd. Men jag kan inte installera något operativsystem på den. Jag har testat med både startskivorna som följde med (10.5) och med min kompis Snow Lion-skiva (jag har tappat bort min egen). Jag använder en extern cd/dvd-läsare då den interna är kaputt.
Jag har testat att sätta i skivorna och hålla inne "alt" under start. Då syns startskivorna, men inget händer när jag väljer dem. Allt bara fryser och har gjort det ca 1 timme innan har jag stängt av. Håller jag inne "c" istället kommer det bara upp en symbol med en mapp med ett frågetecken i. Håller jag inte inne någon knapp vid start händer ingenting alls.

Jag har också testat att installera OS X 10.7 med hjälp av en återställnings-usb. Då har jag i alla fall kommit in till menyn på startskivan, men kan inte installera 10.7 då det är för nytt för min dator (det kräver 2 Gb ram och jag har bara 1 Gb).

Vad skulle kunna vara fel och hur kan jag lösa det?

En sak jag tänkt på men inte testat är att plocka ur hårddisken på min kompis dator (MacBook 4.1 med OS X 10.7) och sätta i min tomma hårddisk i den. Sen testa att installera 105 eller 10.6 på hårddisken och sen flytta över den till min dator.
Skulle detta fungera tror ni och finns det risker med min kompis dator om jag gör så?

Tack på förhand för hjälp!
/Erik

  • Medlem
  • 2014-01-24 01:18

Låt mig gissa. Din kompis skiva är grå? Det betyder att den har levererats med en dator och att den endast går att installera på den modell han har.
Tror att Apple har börjat sälja 10.6 på skiva igen. Kolla Apple Store.

Mina skivor är grå och följde med datorn vid köp. Snow Leopard-skivan har en snöleopard på sig och är köpt efter datorn som uppgradering.

Och min kompis heter Raghnhild och ser sig inte som en han.

  • Medlem
  • 2014-01-24 01:49

Ok, sorry. Det var jag som läste för snabbt. Trodde du hade använt din väns gråa skivor. (Eftersom den frågan är ganska vanligt förekommande på forumet)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-24 07:35

Har du partitionerat din hårddisk som GUID?
Det är nog lättare att köpa ett extern diskkabinett på t ex Kjell&Co eller Clas-i-sjön, än att byta hårddiskar i datorerna. De kostar bara ett par hundra.

Dalle: Ingen fara.

kenjon: Jag ska kolla om den är partitionerad som GUID. Finns det någon guide över exakt hur en hårddisk ska formateras och partitioneras för att funka med MacBook?

Följdfråga ang diskkabinett: Det blir inga problem att installera OS X på hårddisken som ska in i min dator när den är inkopplad via kabinett i min kompis dator? De är ju olika MacBook-modeller.

Ursprungligen av erikr89:

...Finns det någon guide över exakt hur en hårddisk ska formateras och partitioneras för att funka med MacBook?...

För att kunna boota OS X på disken, så ska det vara partitionstabell GUID, och filsystem Mac OS Extended.

Samma gäller för alla Intel-Macar. Det behövs inga speciella inställningar för olika modeller.

Ursprungligen av erikr89:

...Det blir inga problem att installera OS X på hårddisken som ska in i min dator när den är inkopplad via kabinett i min kompis dator? De är ju olika MacBook-modeller.

Nej, det blir inga problem. Spelar ingen roll att det är olika modeller.

Senast redigerat 2014-01-25 23:55

Tack så jättemycket för svaret! Jag köper en kabinett i morgon och testar!

1
Bevaka tråden