Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten om ny Apple TV under första halvan av 2014

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt nya uppgifter är det bara en tidsfråga innan Apple lanserar en ny Apple TV. Den sägs få ett nytt grafiskt gränssnitt och möjligen kommer både en App Store och stöd för spel och handkontroller.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-24 14:55

Hoppas verkligen det blir en appstore och att den kommer till de gamla med.

Ursprungligen av Json_81:

Hoppas verkligen det blir en appstore och att den kommer till de gamla med.

De gamla har väl inte så mycket lagring om jag förstår rätt, men det vore ju inte alls fel att kunna välja vad man vill ha det på det utrymme som finns!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-24 17:01

Generation 2 och 3 har väl i princip ingen lagring, bara flash för firmware. Så det finns nog inte mycket utrymme för appar. Jag tror AppStore bara kommer till den nya modellen. Vill ha den nu...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-24 17:06
Ursprungligen av kenjon:

Generation 2 och 3 har väl i princip ingen lagring, bara flash för firmware. Så det finns nog inte mycket utrymme för appar. Jag tror AppStore bara kommer till den nya modellen. Vill ha den nu...

8GB finns tillgängligt för lagring av dom "appar" som är på den nu.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-24 17:14

Som lappen71 skriver, de har 8GB.
Och det har ju vissa iphones med och de får plats med lite appar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-24 17:22
Ursprungligen av Json_81:

Som lappen71 skriver, de har 8GB.
Och det har ju vissa iphones med och de får plats med lite appar.

Men det är i minsta laget för en fullständig installation av XBMC tar upp 2GB

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-24 21:07
Ursprungligen av lappen71:

Men det är i minsta laget för en fullständig installation av XBMC tar upp 2GB

Då tycker jag xbmc-gänget ska ta sig i kragen och optimera lite.
Kollade i min iphone och plex tar 15MB.

Ursprungligen av Json_81:

Då tycker jag xbmc-gänget ska ta sig i kragen och optimera lite.
Kollade i min iphone och plex tar 15MB.

Inte för att det går att jämföra men..

  • Medlem
  • Finspång
  • 2014-01-24 22:01

Kommer det en ATV med App Store slår jag till utan att tveka en sekund! Det är det enda jag egentligen saknar på min ATV, framför allt Plex då. Men kan tänka mig att det finns många andra användningsområden som man inte tänkt på som kommer växa fram när App Storen väl är på plats och utvecklarna får gå bananas.

Ursprungligen av Json_81:

Då tycker jag xbmc-gänget ska ta sig i kragen och optimera lite.
Kollade i min iphone och plex tar 15MB.

Du kan ju inte jämför iphone appen.

Xbmc måste jämföras med Plex media server isf!

De gamla ATV modellerna skulle väl kunna få tillgång till en del av ATVs AppStore. De enklare programmen som inte tar särskilt mycket plats, t.ex. SVTPlay app och liknande. De mer krävande programmen skulle endast kunna nås av den nya kommande ATV modellen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-25 06:29
Ursprungligen av Json_81:

Då tycker jag xbmc-gänget ska ta sig i kragen och optimera lite.
Kollade i min iphone och plex tar 15MB.

Plex appen i din iPhone kan inte spela någon media utan är beroende av serverdelen som är installerad på din dator.
Lägger man ihop Plex media server och Plex media center så tar det upp 7GB i utrymme.
Så man kan undra vilka det är som borde optimera lite

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-25 10:39

För övrigt är XBMC open source så det är upp till var och en att "optimera"...inte gnälla och lägga det på någon annan.

Hoppas! Hoppas! Vi har tre AppleTV hemma, och en App Store skulle vara super! ?

Plex (klient) med fjärrstyrning från iphone hade varit grymt.

Hoppas bara att detta inte blir enbart för den nya hårdvaran. Nuvarande ATV är ju lite klen med single-core A5 och 512 MB RAM, med tanke på att den ska driva en skärm på 1920x1080 pixlar vilket är närmast en retina-iPad vilket krävde A5X.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-25 14:51
Ursprungligen av Borttaget:

Du kan ju inte jämför iphone appen.

Xbmc måste jämföras med Plex media server isf!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte för att det går att jämföra men..

Ursprungligen av lappen71:

Plex appen i din iPhone kan inte spela någon media utan är beroende av serverdelen som är installerad på din dator.
Lägger man ihop Plex media server och Plex media center så tar det upp 7GB i utrymme.
Så man kan undra vilka det är som borde optimera lite

Min plex-server tar 188MB, jag vet inte vad ni gör med era installationer?
Inte jämföra med iphone appen? Vad ska jämföras med då? Om en ATV ska ha appar så är det såklart samma/liknande appar som till iphone/ipad.

Blev nyfiken på om det verkligen kunde vara så illa att en mediaspelarapp tar 2GB och sökte på app store, hittade "XBMC Media Player HD", den tar 22MB.

Jämför ni med installation på datorn där ni dränkt XBMC med plugins, skins och jag vet inte vad?

Senast redigerat 2018-07-23 10:05
Ursprungligen av Json_81:

Jämför ni med installation på datorn där ni dränkt XBMC med plugins, skins och jag vet inte vad?

Ja, garanterat är det så. Och det har inte så mycket med Apple TV att göra.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-25 17:19
Ursprungligen av keptang:

Ja, garanterat är det så. Och det har inte så mycket med Apple TV att göra.

Visst har det det för om och när XBMC går att installera vill man kunna göra samma sak som att lägga till plugins,tema.
Men att XBMC skulle komma till iOS är minimal enligt utvecklarna för enligt dom skulle dom få kompromissa och det är något dom inte vill.
Plex däremot är en annan sak för enligt en svensk utvecklare för Plex (kommer inte ihåg namnet) kommer dom skapa en app direkt.

Ursprungligen av lappen71:

Visst har det det för om och när XBMC går att installera vill man kunna göra samma sak som att lägga till plugins,tema.
Men att XBMC skulle komma till iOS är minimal enligt utvecklarna för enligt dom skulle dom få kompromissa och det är något dom inte vill.
Plex däremot är en annan sak för enligt en svensk utvecklare för Plex (kommer inte ihåg namnet) kommer dom skapa en app direkt.

Tobias i AppSnack nämnde väl att du dem skulle skapa en app direkt.

Ursprungligen av lappen71:

Plex appen i din iPhone kan inte spela någon media utan är beroende av serverdelen som är installerad på din dator.
Lägger man ihop Plex media server och Plex media center så tar det upp 7GB i utrymme.
Så man kan undra vilka det är som borde optimera lite

$ du -csh /Applications/Plex\ *
138M /Applications/Plex Home Theater.app
187M /Applications/Plex Media Server.app
325M total

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-25 20:11
Ursprungligen av koffas:

Tobias i AppSnack nämnde väl att du dem skulle skapa en app direkt.

Ja det stämmer nog

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-25 20:17
Ursprungligen av Sir N.:

$ du -csh /Applications/Plex\ *
138M /Applications/Plex Home Theater.app
187M /Applications/Plex Media Server.app
325M total

Söker jag med AppCleaner får jag dessa siffror.

Ursprungligen av lappen71:

Söker jag med AppCleaner får jag dessa siffror.

Du kan inte räkna med allt i ~/Library. Det är ju cachar, nedladdade omslagsbilder och tema-musik, databasen som håller reda allt du sett, osv...

Senast redigerat 2014-01-25 20:44
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-25 21:40
Ursprungligen av Sir N.:

Du kan inte räkna med allt i ~/Library. Det är ju cachar, nedladdade omslagsbilder och tema-musik, databasen som håller reda allt du sett, osv...

Och var skulle det lagras om du installera Plex på ATV om inte på ATV'n?
För vad jag vet så är det bara XBMC som lagrar omslagsbilder mm där själva filmerna ligger.

Ursprungligen av lappen71:

Och var skulle det lagras om du installera Plex på ATV om inte på ATV'n?
För vad jag vet så är det bara XBMC som lagrar omslagsbilder mm där själva filmerna ligger.

Du installerar inte PMS på en ATV såklart, utan Plex-app när det finns tillgängligt, denna lagrar bara lite cache-grejer, precis som på en iPhone eller annan mobil enhet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-25 22:07
Ursprungligen av keptang:

Du installerar inte PMS på en ATV såklart, utan Plex-app när det finns tillgängligt, denna lagrar bara lite cache-grejer, precis som på en iPhone eller annan mobil enhet.

Om inte den tilltänkta Plex appen klarar av att spela upp media UTAN en dator med PMS installerat såsom XBMC gör är det ett misslyckande.
För klarar en jailbreakad iPad 2 med XBMC installerat att spela upp icke iTunes vänliga format borde ATV´n klara av det också.
Vad jag förstår har dom likvärdig prestanda hårdvarumässigt.

Ursprungligen av lappen71:

Och var skulle det lagras om du installera Plex på ATV om inte på ATV'n?
För vad jag vet så är det bara XBMC som lagrar omslagsbilder mm där själva filmerna ligger.

Självklart så behöver programmen en arbetsyta men om du skall jämföra hur stora programmen är kan du ju inte jämföra inklusive arbetsytan. Om jag kollar min Plex med AppCleaner så säger den 2 GB, din säger 7 GB. Vilken siffra är rätt och skall jämföras med XBMCs 2 GB?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-25 22:43
Ursprungligen av Sir N.:

Självklart så behöver programmen en arbetsyta men om du skall jämföra hur stora programmen är kan du ju inte jämföra inklusive arbetsytan. Om jag kollar min Plex med AppCleaner så säger den 2 GB, din säger 7 GB. Vilken siffra är rätt och skall jämföras med XBMCs 2 GB?

Eftersom XBMC och Plex arbetar på olika sätt går det inte att jämföra rakt av nej.
Men vilket som kommer en Plex installation blir större än 15MB som någon snackar om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-26 00:37
Ursprungligen av lappen71:

Eftersom XBMC och Plex arbetar på olika sätt går det inte att jämföra rakt av nej.
Men vilket som kommer en Plex installation blir större än 15MB som någon snackar om.

Varför är det självklart installerad data blir större än 15 MB? Det tycker jag inte alls.

Det är ju du som user som efter installation ökar på med massa data i form av cache, omslag etc etc.

Bevaka tråden