Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rensa HD men behålla program?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en vansinnigt seg MacBook Aluminium sen 2008 (2.4 GHz Intel Core Duo med 4 GB RAM) med OS 10.8.5
Hårddisken varit proppfull. Tidigare löste jag problemet genom att byta HD till 500 GB från 250 GB och då blev datorn snabb igen.
Nu har jag lyckats få nya HD:n proppfull (vet faktiskt inte hur den blivit så full, många kopior av t ex alla bilder av ngn anledning?)
Då jag satt och rensade hårddisken försvann en del filer som krävs för att köra program, varför en del program nu ej fungerar.
Jag vill rensa hela systemet för att förhoppningsvis få datorn snabbare igen (GALET SEG nu).
Har en idé att byta tillbaks t gamla HD:n, rensa den nya (500 GB) HD:n och carboncopy-clona en kopia från den äldre HD:n efter att ha rensat den stora 500 GB-hårddisken. Därefter tänkte jag byta tillbaks till den stora 500 GB HD:n.
Hur gör jag sen för att rensa hårddisken från ALLT onödigt utan att ta bort de program jag har (jag har ju köpt en del program genom åren som jag inte vill förlora).

Jag vill således ha hårddisken som ny, men inte förlora de program jag har.

Efter detta tänkte jag ladda upp de filer (foton, musik, dokument) som jag vill ha på datorn från Back Up
Jag har även File Vault på datorn. Datorn har sen länge sagt att det inte går att ta bort den funktionen för att det finns för lite minne på hårddisken, men i sb m ovanstående procedur tänkte jag ta bort FileVault,som jag ej har behov av längre.

Låter onödigt krångligt, varför inte köra en ren OS X installation och sen installera programmen du har köpt och fortfarande vill behålla?

På det sättet får du en ren och fin installation med bara det du vill ha.

Ursprungligen av keptang:

Låter onödigt krångligt, varför inte köra en ren OS X installation och sen installera programmen du har köpt och fortfarande vill behålla?

På det sättet får du en ren och fin installation med bara det du vill ha.

Funderat på det, men hur sparar jag/återinstallerar programmen jag köpt och installerat via nätet?

Laddar ner från företagets hemsida som gjort programmet om du köpt på nätet? Eller från media du köpt det på.
Serienummer (om det behövs) från mail/från företagets hemsida.

Ursprungligen av keptang:

Laddar ner från företagets hemsida som gjort programmet om du köpt på nätet? Eller från media du köpt det på.
Serienummer (om det behövs) från mail/från företagets hemsida.

Låter klokt! Får ägna lite detektivarbete på att hitta dessa gamla mail!

  • Medlem
  • 2014-01-25 05:07

Ett annat alternativ är att använda något program som hjälper till med att ta bort filer som inte behövs t.ex språkfiler som du inte har användninga av, program som du inte använder osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-25 17:24
Ursprungligen av MP:

Ett annat alternativ är att använda något program som hjälper till med att ta bort filer som inte behövs t.ex språkfiler som du inte har användninga av, program som du inte använder osv.

Appcleaner är ett gratisprogram man kan använda

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-26 06:29

CleanMyMac är jag supernöjd med, har rensat många GB för mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-01-26 22:23
Ursprungligen av Gnulia:

Appcleaner är ett gratisprogram man kan använda

använde Appcleaner. Först fick jag inte loss nog med minne. Sen blev det bärsärkagång å många program funkar inte längre...
Analåg, därför älskar jag Mac...

1
Bevaka tråden