Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fjärrskrivbords-mjukvara (windows till os x)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

behöver ett bra program för att komma åt min server (os x) från min dator med windows med fjärrskrivbord (dvs liknande remote desktop som finns för mac till mac fast för windows till mac istället)

någon som har tips?

TeamViewer.

Eller vanlig VNC-klient bör funka fint det med.

Ursprungligen av keptang:

TeamViewer.

Eller vanlig VNC-klient bör funka fint det med.

ok, förlåt. var nog lite otydlig. vill och ska alltså inte installera någon klient/server eller någon som helst programvara på min mac.
det ska vara något som klarar av att ansluta till den inbyggda funktionen (precis som remote desktop som jag nämnde tidigare)

har kört med realvnc tidigare (dock windows till windows) och är inte alls nöjd med den klienten.

finns det någon annan, bättre?

Vill du inte installera något på server som är OSX så får Windows som klient använda sig av VNC då detta stöd finns inbyggt i Apples operativsystem

Jag brukade använda TightVNC eller UltraVNC förr.

Då finns det väl inga val förutom VNC. (det är vad OS X använder).
Ingen trevlig upplevelse, men vill du inte installera något annat så är det vad du får leva med..

Jag väcker och lånar den här tråden lite.

Nu när LogMeIn Free gått i graven och dom numer vill ha runt 500:-/år, så vill jag hitta något liknande som fungerar smidigt men inte kostar 500:-/år. Jag har 2 Macar jag vill komma åt från en windowsdator, problemet är att de flesta portar är spärrande där windows-datorn står (arbetsplats).
Har testat teamviewer, men dör ju på den där popupen som kommer när man stänger anslutningen. Datorn jag främst ansluter till är en mac mini som används som mediaserver. Jag ansluter för att avhjälpa något problem när barnen sitter ensamma och kollar. Men när jag då stänger anslutningen återkommer ju problemet med en stor blaffig ruta mitt över filmen.

Några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-24 16:02
Ursprungligen av keptang:

Då finns det väl inga val förutom VNC. (det är vad OS X använder).
Ingen trevlig upplevelse, men vill du inte installera något annat så är det vad du får leva med..

Nu är det jätte länge sen jag sysslade med detta, och jag sitter inte framför min mac just nu. Men OSX har väl flera varianter än VNC, och VNC är väl inte förstavalet.

Kan komma ihåg fel.

Ursprungligen av juanito:

Nu är det jätte länge sen jag sysslade med detta, och jag sitter inte framför min mac just nu. Men OSX har väl flera varianter än VNC, och VNC är väl inte förstavalet.

Kan komma ihåg fel.

Från Windows till Mac finns det inte mycket till val.

Teamviewer och någon av alla varianterna VNC är de enda stora.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-24 21:00
Ursprungligen av Borttaget:

Från Windows till Mac finns det inte mycket till val.

Teamviewer och någon av alla varianterna VNC är de enda stora.

Finns väl programvara som klarar Apples Remote Desktop

Senast redigerat 2018-07-23 10:05
Ursprungligen av juanito:

Finns väl programvara som klarar Apples Remote Desktop

Något finns. Det har du rätt i.
Och nu är det längesedan jag provade någon som ens fungerade bra.

Detta kanske är något?
http://www.nulana.com/remotix-windows/

Några andra har jag problem att hitta.

Ursprungligen av Elmeholt:

Jag väcker och lånar den här tråden lite.

Nu när LogMeIn Free gått i graven och dom numer vill ha runt 500:-/år, så vill jag hitta något liknande som fungerar smidigt men inte kostar 500:-/år. Jag har 2 Macar jag vill komma åt från en windowsdator, problemet är att de flesta portar är spärrande där windows-datorn står (arbetsplats).
Har testat teamviewer, men dör ju på den där popupen som kommer när man stänger anslutningen. Datorn jag främst ansluter till är en mac mini som används som mediaserver. Jag ansluter för att avhjälpa något problem när barnen sitter ensamma och kollar. Men när jag då stänger anslutningen återkommer ju problemet med en stor blaffig ruta mitt över filmen.

Några tips?

Köp en licens så försvinner dialogrutan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-26 06:00
Ursprungligen av Elmeholt:

Men när jag då stänger anslutningen återkommer ju problemet med en stor blaffig ruta mitt över filmen.

Några tips?

Ett script som stänger dialogrutan med initial fördröjning så att du kan starta scriptet det sista du gör innan du stänger anslutningen

Jag köpte RealVNC, www.realvnc.com iaf, jag är väldigt nöjd med farten och allt fungerar fin fint.

Ursprungligen av Elmeholt:

Jag köpte RealVNC, www.realvnc.com iaf, jag är väldigt nöjd med farten och allt fungerar fin fint.

åh herregud, då har vi helt olika uppfattningar om den mjukvaran.
bland det sämsta jag använt, om man vill veta min åsikt.

har gått ifrån windows (utöver spelandet) så behöver ingen mjukvara för det längre..

Ursprungligen av mjewl:

åh herregud, då har vi helt olika uppfattningar om den mjukvaran.
bland det sämsta jag använt, om man vill veta min åsikt.

har gått ifrån windows (utöver spelandet) så behöver ingen mjukvara för det längre..

Jag hade också kört remote desktop om jag körde mac på jobbet. Nu är så inte fallet, och realVNC fyller mina behov till en billig peng.
Vad var det som var så dåligt med det programmet om jag får fråga?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-08 13:50
Ursprungligen av Elmeholt:

Jag hade också kört remote desktop om jag körde mac på jobbet. Nu är så inte fallet, och realVNC fyller mina behov till en billig peng.
Vad var det som var så dåligt med det programmet om jag får fråga?

Ifall man har en trög up linje från datorn man remotar till så blir det väldigt trögt.

Länge sen jag höll på med detta, vill minnas att det fanns ett snabbare, true vnc kanske?

1
Bevaka tråden