Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ta bort skrivbordsbild med kommando?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2014-01-21 16:53

På min iMac 27" har jag 7000 skrivbordsbilder i en mapp.
Dessa visas med 1 min mellanrum.
Ibland blir det alltför dålig upplösning, bilden blir pixlad och onjutbar.
Kan man med kommando kasta aktuell bild i papperskorgen?
Eller kan man frysa visningen och få fram namnet på bilden?
Naturligtvis försöker jag kolla upplösningen innan jag lägger in ny bild.
Jag förstår också att jag kan gå igenom bilderna i mappen med tex GraphicConverter.
Men jag skulle som sagt vilja radera bilden med ett kortkommando!

F.ö. Macen har 12Gb minne.
Är det en stor nackdel att visa 7000 bilder i en mapp?
Märker inget särskilt, borde jag göra det?

Ursprungligen av CGX:

På min iMac 27" har jag 7000 skrivbordsbilder i en mapp.
Dessa visas med 1 min mellanrum.
Ibland blir det alltför dålig upplösning, bilden blir pixlad och onjutbar.
Kan man med kommando kasta aktuell bild i papperskorgen?
Eller kan man frysa visningen och få fram namnet på bilden?
Naturligtvis försöker jag kolla upplösningen innan jag lägger in ny bild.
Jag förstår också att jag kan gå igenom bilderna i mappen med tex GraphicConverter.
Men jag skulle som sagt vilja radera bilden med ett kortkommando!

F.ö. Macen har 12Gb minne.
Är det en stor nackdel att visa 7000 bilder i en mapp?
Märker inget särskilt, borde jag göra det?

Du kan hitta filnamnet i filen com.apple.desktop.plist. Filen ligger under ~/Library/Preferences/. Ett ganska rått sätt att göra det är att öppna en terminal och skriva kommandot:

cat ~/Library/Preferences/com.apple.desktop.plist

Då skrivs innehållet i filen ut på skärmen. Problemet är bara att utskriften ser ut som xxx, men filnamnet till din bakgrundsbild står faktiskt nämnd i klartext i textmassan om man bara letar lite.

Är man lite slängd kan man säkert bygga något i Automator som tolkar filen & presenterar resultatet, men tyvärr är jag inte rätt person...

Antalet filer i en katalog kan ju debatteras. Jag har ingen erfarenhet av att ha så många filer i en och samma katalog på OS X, men i Windows (eller snarare NTFS) var det en smärre katastrof. Datorn blev seg som sirap när man försökte komma åt den katalogen.

Det här intresserar mig också, så jag testade cat-komandot, men... resultatet blir bara:

bplist00?Yupdate-id??

Ursprungligen av erro67:

Det här intresserar mig också, så jag testade cat-komandot, men... resultatet blir bara:

bplist00?Yupdate-id??

Hmmm, jag får betydligt mer utskrift än så. Början är ung. den samma men sedan täcker utskriften skärmen med mer eller mindre läslig text.

Fast en sak verkar inte helt som det ska. Förmodligen har man ändrat i den här biten iom. Mavericks. Filen verkar faktiskt inte ha modifierats sedan jag uppdaterade från Mountain Lion...
Med andra ord så fungerar nog inte mitt tips särskilt bra på OS X 10.9...

Ursprungligen av HåkanE:

Hmmm, jag får betydligt mer utskrift än så. Början är ung. den samma men sedan täcker utskriften skärmen med mer eller mindre läslig text.

Fast en sak verkar inte helt som det ska. Förmodligen har man ändrat i den här biten iom. Mavericks. Filen verkar faktiskt inte ha modifierats sedan jag uppdaterade från Mountain Lion...
Med andra ord så fungerar nog inte mitt tips särskilt bra på OS X 10.9...

Kunde inte riktigt släppa det här...

Efter lite googling hittade jag att de i Mavericks har flyttat filnamnen ifrån plist filen till en SQLite databas, närmare bestämt ~/Library/ApplicationSupport/Dock/desktoppicture.db

Man kan använda t.ex. programmet SQLite Database Browser för att kika in i databasen och då hittar man en tabell som heter "data" och som innehåller bl.a. filnamnet till den bild som visas just nu.
I mitt fall innehåller dock den tabellen 6 rader med lite varierande innehåll. Den sjätte & sista raden är dock filnamnet på den nu aktuella bakgrunden och den uppdateras när systemet byter bild. Övriga rader är jag lite tveksam till då tre av dom är namn på andra bilder och dessutom en av dom pekar ut bilden med den fulla sökvägen. Jag vågar dock inte ta bort raderna utan de får vara kvar.

Jag roade mig med att sätta ihop ett automator program för att på ett snabbt & enkelt sätt kunna läsa ut innehållet i tabellen. Resultatet blev det här:

Sparar man ovanstående får man ett program man kan dubbelklicka på för att köra och som då skriver ut innehållet i databastabellen till en textfil, "CurrentBackgroundPic.txt", som läggs på skrivbordet. Dubbelklickar man på den filen så öppnas den i Textredigeraren och man kan då se vad bakgrundsbilden heter.

Detta är mitt första försök i Automator så ta det för vad det är. Man kan säkert skriva ett bättre program, kanske t.o.m. ett som tar bort filen automatiskt, men det får nog någon annan hjälpa till med...

Coolt! Måste testas när jag kommer hem. Nästa steg (för mig) skulle vara att på nåt sätt få bild-filnamnet utskrivet på skärmen.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2014-01-24 15:17
Ursprungligen av HåkanE:

Kunde inte riktigt släppa det här...

Tack för intresse och lösning, men det blir nog litet för omständligt för mig.
Det tar ju bara en minut, så kommer nästa vackra bild...
Som sagt, ett kortkommando hade varit susen.

Senast redigerat 2014-01-24 15:31
  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-24 16:09
Ursprungligen av erro67:

Coolt! Måste testas när jag kommer hem. Nästa steg (för mig) skulle vara att på nåt sätt få bild-filnamnet utskrivet på skärmen.

För det kan du använda Geektool, och om du börjar använda det kan du ju egentligen skippa att skapa filen överhuvudtaget.

Men jag rekomenderar inte Geektool pga stabilitets problem, men jag hade engång så att log rader från intrångsförsök visades upp på bakgrunden.

Sen lärde jag mig hur man byter ssh port på osx, och då försvann de. Men det är många år sen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-24 20:54

Skulle det inte gå att göra en smartfolder där du söker bilder som har färre än ett visst antal pixlar i mappen eller att de har en viss höjd/bredd i antal pixlar? Alternativt att du sorterar mappen på storlek? Sen är det bara att slänga allt som inte uppfyller villkoren.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-24 21:02
Ursprungligen av andas:

Skulle det inte gå att göra en smartfolder där du söker bilder som har färre än ett visst antal pixlar i mappen eller att de har en viss höjd/bredd i antal pixlar? Alternativt att du sorterar mappen på storlek? Sen är det bara att slänga allt som inte uppfyller villkoren.

Klyftigaste svaret hittills

1
Bevaka tråden