Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-mail program billigt eller gratis

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2014-01-22 23:42

Har använt Office och Entourage men efter att jag installerat nytt System så går det inte att installera Office längre produkt id numret vill inte Office kännas vid längre, och Appels Mail har jag aldrig fått att fungera tillfredställand, skapade ett nytt konto och det fungerade igår men idag så är utgående post (nedkopplad) och jag vet fan inte varför det är det, och då undrar jag om det är någon som vet om något E-mail program som är billigt eller gratis. Eller om det finns någon som har Office 2008 att sälja kanske en eller två licenser kvar på den.

Vad är det som inte fungerar tillfredställande med Mail?

Ursprungligen av Tarok:

Har använt Office och Entourage men efter att jag installerat nytt System så går det inte att installera Office längre produkt id numret vill inte Office kännas vid längre, och Appels Mail har jag aldrig fått att fungera tillfredställand, skapade ett nytt konto och det fungerade igår men idag så är utgående post (nedkopplad) och jag vet fan inte varför det är det, och då undrar jag om det är någon som vet om något E-mail program som är billigt eller gratis. Eller om det finns någon som har Office 2008 att sälja kanske en eller två licenser kvar på den.

Jag tycker snarare du skall ta tag i ditt office.

Har du licens för det så är det bara att kontakta Microsoft om den ej vill aktivera.

Ursprungligen av Tarok:

...efter att jag installerat nytt System så går det inte att installera Office längre...

Vilket nytt system?

Om du kör 10.8 eller 10.9, så bör du nog uppgradera till Office 2011. Att döma av tidigare trådar i ämnet så funkar inte Office 2008 så bra på de systemen - åtminstone verkar det vara problem med installationsprogrammen.

Men om du inte behöver de andra delarna av Office (Word och Excel), så finns det ju ingen större anledning att lägga tid och pengar på Office, utan då kan du följa keptangs tips om Thunderbird i stället.

Senast redigerat 2014-01-23 09:27

Kan rekommendera Mutt (http://www.mutt.org/) som riktigt bra på mail. Kan hantera stora mängder mail. Kostar inget heller.

Ursprungligen av John A:

Kan rekommendera Mutt (http://www.mutt.org/) som riktigt bra på mail. Kan hantera stora mängder mail. Kostar inget heller.

Om man är en Unix nörd så är väl det ett bra val.... men kanske inte för vanligt folk

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-23 19:31

Som Mozilla inte utvecklar längre.

Fungerar alternativen i denna tråd till Mail med Time Machine?

Ursprungligen av zappee:

Som Mozilla inte utvecklar längre.

Vad bra då att det inte bara var Mozilla som utvecklar Thunderbird.

Ursprungligen av zappee:

Som Mozilla inte utvecklar längre.

Vad spelar det för roll när det är Open Source och utvecklas av communityn istället?
Senaste stabila releasen släpptes 10e december, är det något fel på det?

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2014-01-23 21:00
Ursprungligen av hummel:

Vad är det som inte fungerar tillfredställande med Mail?

Jag kan skicka ett mail, men sen om jag ska skicka ett till mail så kommer det upp (kan inte skicka med servern mailout.telia.com) och sen är skiten nerkopplad, men i morgon kan jag nog skicka ett till, för något år sen använde jag mail och samma problem då, verkar som mail och jag inte fungerar ihop.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-23 21:05

Vad har du för Internetanslutning? Har du SSL påslaget? Har du testat smtprelay.telia.com?

Ursprungligen av Tarok:

...så kommer det upp (kan inte skicka med servern mailout.telia.com)...

Då har du nog fel inställningar för utgående server. Om du ska använda mailout.telia.com, så ska det vara port 465, och SSL ska vara påslaget.

Vilken internetleverantör har du? Vissa leverantörer tillåter bara att man använder deras egna SMTP-servrar, och i så fall är det deras uppgifter du ska ange under utgående server.

Anslutningsgranskare i Mail brukar finna felen snabbt.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2014-01-23 21:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har du nog fel inställningar för utgående server. Om du ska använda mailout.telia.com, så ska det vara port 465, och SSL ska vara påslaget.

Vilken internetleverantör har du? Vissa leverantörer tillåter bara att man använder deras egna SMTP-servrar, och i så fall är det deras uppgifter du ska ange under utgående server.

Jah har Telia, när jag använde Entourage så var det inga problem men tyvärr går det inte att installera längre.
Ska lägga till att ta emot mail inga problem.

Ursprungligen av Tarok:

Jah har Telia, när jag använde Entourage så var det inga problem men tyvärr går det inte att installera längre.
Ska lägga till att ta emot mail inga problem.

Ok, om du har Telia, så bör du använda de inställningarna jag skrev (mailout.telia.com, port 465, och SSL). Har du ställt in det så?

Resten av ditt inlägg förstår jag inte mycket av.

Telia har ju guide för deras mail.

http://www.telia.se/privat/support/epost/konf...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-24 23:42
Ursprungligen av John A:

Vad bra då att det inte bara var Mozilla som utvecklar Thunderbird.

Det är ingen som verkligen utvecklar TB längre.

Ursprungligen av keptang:

Vad spelar det för roll när det är Open Source och utvecklas av communityn istället?
Senaste stabila releasen släpptes 10e december, är det något fel på det?

Det spelar roll för att innovationen är död, det kommer få nya funktioner och är endast buggfixar där man är beroende av privatpersoner.

Ursprungligen av zappee:

Det är ingen som verkligen utvecklar TB längre.

Det spelar roll för att innovationen är död, det kommer få nya funktioner och är endast buggfixar där man är beroende av privatpersoner.

Så enligt dig, för att något verkligen ska utvecklas så måste ett företag finnas bakom produkten. Got it.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-26 21:13
Ursprungligen av keptang:

Så enligt dig, för att något verkligen ska utvecklas så måste ett företag finnas bakom produkten. Got it.

Nej, det räcker att någon är ansvarig för det hela. Delat ansvar är ingens ansvar.

Det är ju ingen slump att de mest eftertraktade features/buggfixarna är från 2008-2009 och fortfarande inte fixade för Thunderbird.

Alltså inget framtidssäkert mailprogram, om man inte vill utveckla själv.

Jag kan rekommendera Airmail. Fungerar riktigt bra för en Zero Inbox-nörd som mig. Snyggt snabbt och får jobbet gjort.

Dessa alternativ till Mail hur fungerar dessa med Time Machine, lagras mailen så att endast nya mail görs backup på eller backas hela maildatabasen en gång i timmen?
Nu kanske inte TS använder TM men jag tycker man ska kolla hur backup av mailen fungerar.

Ursprungligen av hummel:

Dessa alternativ till Mail hur fungerar dessa med Time Machine, lagras mailen så att endast nya mail görs backup på eller backas hela maildatabasen en gång i timmen?
Nu kanske inte TS använder TM men jag tycker man ska kolla hur backup av mailen fungerar.

Kör IMAP så slipper du bry dig.

EDIT: Ja, TM tar backup även på dina mail om du använder POP.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, TM tar backup även på dina mail om du använder POP.

Fast det var ju inte det som hummels fråga gällde.

Frågan gällde ifall backupen tar mail för mail (=snabbare backup),
Eller om den tar hela mail-databasen varje gång (=lite långsammare och tyngre backup)

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kör IMAP så slipper du bry dig.

EDIT: Ja, TM tar backup även på dina mail om du använder POP.

Det är inte alla som har möjlighet till IMAP för email.
Försöker bästa säga att det kan var flera saker att tänka på vid val av mailklient.

1
Bevaka tråden