Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iPhotobibliotek, NAS

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falun
  • 2014-01-23 08:32

Hej,

Jag skaffade en enklare NAS för ett tag sedan (Western digital MyBook Live). Jag tyckte då att det var en fantastisk idé att ha mitt iPhotobibliotek på den då det är relativt stort, ca 80 GB.
Jag har en MBP mid 2010 13" med 250 GB hårddisk så jag vill frigöra lite utrymme på den helt enkelt.

Jag flyttade alltså själva iphotobiblioteket med finder till NAS:en. När det var gjort så öppnade jag iPhoto och valde det "nya" biblioteket.
Så långt fungerade det alltså bra, även om jag kanske märkte en viss seghet jämfört med att ha biblioteket lokalt (inbillning?).

Eftersom jag nu har ett hav av plats så bestämde jag mig för att importera en massa gamla foton som jag hade liggande i en helt vanlig filstruktur på en extern hårddisk(kopplad till Airport extreme). Nu när det är gjort så har jag ett bibliotek på ca 116 GB.

Tyvärr har iPhoto har blivit helt oanvändbart efter den importen. Badboll, segt som f-n och helt obrukbart helt enkelt. Efter många minuter får jag upp miniatyrbilderna och gör jag något, tex. markerar en händelse så låser sig allt i flera minuter till.

Jag har backupat mitt orginalbibliotek(innan import av gamla bilder) med time machine och de "gamla" bilderna har jag fortfarande kvar på den externa disken, så i det här läget tror jag inte att jag riskerar några foton.

Hur går jag vidare? Kan jag ge upp hoppet om att ha biblioteket på NAS:en?
Har försökt att kopiera hela biblioteket tillbaka till MBP:n för att se om det fungerar bättre då, men efter många timmar, så avbryts kopierandet och jag får ett meddelande i stil med "Filen iphoto.xxx finns redan på måldisken"

Jag vet(?) att jag inte har någon sån fil i datorn, så då undrar man ju varför man inte kan kopiera tillbaka biblioteket till datorn? Är det något jag missar?

Har vänt och vridit på det här problemet ett par dagar nu och inte lyckats komma vidare. Är det någon som har några tips?

Mvh/ Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-23 09:11

Hej,

1. NAS är antagligen mycket långsammare än en lokal hårddisk.
2. Prova med att återbygga iPhoto biblioteket.
3. Längesen använde jag ett program som hette iPhoto buddy, det kanske är något som fungerar ännu med senaste versionen av iPhoto.
4. Hitta ett program som minskar iPhotos thumbnail filer.

Tyvärr hittar jag inte programmet jag använde för länge sen för att fixa thumbnail filerna kan försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem.

Senast redigerat 2014-01-23 12:53

MyBook är inga fartmonster direkt.
iPhoto är inte riktigt gjort för att fungera på det sättet och kräver väldigt mycket av lagringen så det kan nog bli svårt att få någon prestanda i det. Framförallt inte om du kör WiFi.

Kika på artikeln nedan och scrolla ner till "The Harder Way: Non-Apple NAS Devices", kanske något att prova och se om det blir bättre fart.
http://www.maclife.com/article/howtos/how_sha...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-23 09:29

Tyvärr, är det i princip omöjligt att använda en NAS till sitt iPhoto-bibliotek (enligt min, min brors, googles erfarenhet). Min lösning har blivit att använda extern disk och sedan se till att den säkerhetskopieras till NAS:en. Problemet kan ha att göra med filstrukturen på NAS:en, men jag är inte säker på att det är hela sanningen. Jag har också haft problem med att bara kopiera biblioteket mellan dator och NAS, även där misstänker jag att filsystemet spökar.

Itunes klarar det här galant så det borde egentligen inte vara några problem med att få det att funka för iPhoto, men av någon anledning har inte Apple prioriterat det. Sen ska du komma ihåg att om du bara har biblioteket på din NAS så har du faktisk ingen riktig backup. Så därför kan en USB/FW/TB-disk vara ett bättre alternativ och ha kontinuerlig backup från den till NAS:en

Kika på denna diskussion på Apples supportweb: https://discussions.apple.com/message/1290984...

  • Medlem
  • Falun
  • 2014-01-24 08:32

Tack för feedbacken. Jag har nu återställt mitt gamla bibliotek tillbaka på hårddisken på datorn.
En positiv erfarenhet av det hela är ju att jag i alla fall har förstått hur bra time machine är. Första gången jag har fått användning för det.
Synd bara att man har nu en massa diskutrymme(på NAS:en) som man inte kan använda till det man vill. Lite känsligt av iPhoto att vara så noga med formateringen av disken kan man ju tycka.

Jag får göra ett försök enligt tipset på Apples supportweb sen när jag får tid/ork. Just nu är jag bara glad att inga foton är borta och att allt fungerar som tidigare.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-24 10:42

Uppdatera här om du får det att fungera. Då kanske jag också orkar med ett nytt försök

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-24 10:46
Ursprungligen av Optih:

Synd bara att man har nu en massa diskutrymme(på NAS:en) som man inte kan använda till det man vill. Lite känsligt av iPhoto att vara så noga med formateringen av disken kan man ju tycka.

Du kan ställa in i iPhoto att den bara sparar referenser till externa bildfiler i själva biblioteket, så kan du lagra originalen på ditt NAS. Dock osäker på om det går att flytta befintliga original från iPhoto-biblioteket till annan plats, men det ska funka för allt du lägger in från att du gör inställningen iaf.

  • Medlem
  • Falun
  • 2014-01-30 13:55
Ursprungligen av primu[s]®:

Kika på denna diskussion på Apples supportweb: https://discussions.apple.com/message/1290984...

Jag har nu provat att göra ett nytt, mindre, bibliotek på min NAS med den metoden som det tipsas om på Apples supportweb. Skapade helt enkelt en tom disc image på NAS:en och lade biblioteket där.
Även om det bara var ett par hundra bilder så blev det väldigt segt, så nu ger jag upp.
Tack för tips och råd.

Mvh/ Johan

1
Bevaka tråden