Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av skärm A1369

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har fått en skada på min skärm och önskar byta, ser att set finns massa utbytesskärmar att köpa. Både enbart lcd och hela skärmdelen.

Tittar jag på denna guide känns det väldigt svårt
http://www.youtube.com/watch?v=yxBL9BN4bW8

Eller gör man bara ett vanligt lcd byte utan de jobbiga stegen om man tex köper denna
http://www.ebay.co.uk/itm/LP133WP1-TJAA-FOR-A...

Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • 2014-01-20 12:19

Jag har bytt gångjärn och bildskärmskabel på den tidigare modellen av MacBook Air, och det var inte helt enkelt.

Det första steget var att plocka sönder hela datorn i beståndsdelar för att komma åt skruvarna där gångjärnen är fästa i chassit (en bra guide finns på ifixit.com). Därefter var det "bara" att klyva bildskärmen för att komma åt gångjärnen och kabeln inuti. Jag hittade en annan video någonstans på YouTube, och det såg ut att vara lättare än det var... Hade jag haft ett par datorer till att träna på innan jag gav mej på min egen, så hade den nog sett bättre ut efteråt än vad den gör nu - ett par rispmärken i kanten av skärmen och en ganska knycklad aluminiumram.

Jag skulle nog inte ge mej på (igen) att byta bara LCD-panel på en MacBook Air, utan försöka hitta en hel skärmdel istället. Att skruva sönder datorn i småbitar för att kunna sätta fast en ny skärm är pilligt men görbart, men att få bildskärmsdelen att se snygg ut efter att varit inne och bökat i den känns omöjligt (om man inte kunnat träna en massa först).

Är du bekväm med att rota i små elektroniska prylar så kommer du antagligen att ge dej på det ändå, annars rekommenderar jag dej att lämna in den till nån som kan.

Jag jobbar som servicetekniker och skulle aldrig vilja byta enbart LCDn i någon MacBook förutom den vita unibody MB. Byt ut hela displayen med baksida så slipper du krångla.

Jag bytte på en 1369 förra året. Beställde hela ovandelen från Kina för $450. Tog inte ca. 20 minuter. Men då är jag van vid teknikreparationer. Skärmen sitter limmad under metallramen och det är ett h-lvete att byta. Inte värt de extra $100 imo.

1
Bevaka tråden