Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommando-fråga

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver ett snabbt sätt att paus iTunes när telefonen ringer på kontoret.
Tänkte skapa ett snabbt kortkommado tex "cmd + space" som pauser iTunes oavsätt vilket program som är aktivt för tillfället.
Hur gör jag det?

PS. nej jag kan inte trycka på mute-knappen på tangentbordet eftersom högtalarna är kopplade via toslink/optisk kabel och tangentbordets volym och mute-knapp då är satta ur funktion.

Tar självklart emot andra förslag för att snabbt pausa iTunes utan att behöva sträcka mig efter högtalarnas fjärrkontroll

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-21 13:48

Ett AppleScript? Antingen liggande på Skrivbordet, eller kunna styras med ett kortkommando.
QuickSilver?

Ladda ner Alfred, ett litet program som kan mycket. Där finns en s.k. Workflow som gör precis det du vill.

Tänker inte ge mig mig på Appelscript, men Alfred låter som en bra lösning. Sedan kom jag på att jag kanske kan programmera en knapp på min Wacom Intous5 som gör just detta?

Du kan göra MASSOR med Alfred. MASSOR!
Kopplade själv ett kortkommando till att pausa iTunes nästan samma som att pausa Spotify.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du kan göra MASSOR med Alfred. MASSOR!
Kopplade själv ett kortkommando till att pausa iTunes nästan samma som att pausa Spotify.

Fast då måste man man köpa Powerpack för 17 pund. Ingen big deal, men ändå…

Det är det lätt värt kan jag säga. Det finns hur många Workflows som helst att hämta. Alfred är det första jag installerar när jag installerar en burk. Jag kan inte leva utan det längre.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är det lätt värt kan jag säga. Det finns hur många Workflows som helst att hämta. Alfred är det första jag installerar när jag installerar en burk. Jag kan inte leva utan det längre.

Köpt!

Skoj! Skönt att jag kan hjälpa till!
Det är inte svårt att bygga egna workflows. Jag är glad för tråden för att slog igång ett kortkomamndo för att pausa iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-22 14:36
Ursprungligen av Daniel Roos:

Tänker inte ge mig mig på Appelscript, men Alfred låter som en bra lösning. Sedan kom jag på att jag kanske kan programmera en knapp på min Wacom Intous5 som gör just detta?

Alfred är säkert bra men varför inte ge sig in på Applescript.
Detta gör det du vill endast en enkel rad

tell application "iTunes" to playpause

Spara det som script eller program, sparar man som script kan man ju koppla det till något snabbkommando.

Alfred lär ju iofs använda sig av Applescript för att utföra detta, men så svårt är det ändå inte att göra enkla saker i Applescript. Och det är utmärkt om än lite mer komplicerat när du vill automatisera arbetsmoment som sker i flera applikationer. Folder Actions med Applescript är oerhört användbara.

Finns inget motsvarande som Applescript till Windows eller Linux för den delen, det är helt unikt för MacOS, varför det kanske inte är så vanligt att folk har satt sig in i det. Och andra sidan, är det rätt svårt att lära ut då hur man jobbar varierar en del beroende på vilka program du arbetar mot.

Men det går helt klart att lära sig göra enkla saker rätt fort. Och vissa saker kan man inte göra i Automator och liknande utan man måste scripta det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-22 16:21

Man ser ofta att folk rekommenderar Alfred. Vad är det för typ av program? Vad kan jag använda det till? Och är det användbart för en person med låg vana att använda annat än standardprogram..?

Ursprungligen av xms67:

Man ser ofta att folk rekommenderar Alfred. Vad är det för typ av program? Vad kan jag använda det till? Och är det användbart för en person med låg vana att använda annat än standardprogram..?

Alfred är ett produktivitets program... dvs ett program som underlättar mängder av olika saker som du vill göra med din dator. Exempelvis starta program, olika typer av flöden, sökningar mm.

Det finns mängder med inbyggda funktioner som kan användas, och om det som du är i behov utav inte finns, så kan man skapa egna flöden som löser uppgiften galan. Ett väldigt trevligt program som jag använder dagligen.

1
Bevaka tråden