Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utöka partitonen med ledigt utrymme före

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 2 TB extern disk som haft 4 partitioner. En av dem , den tredje visar det sig, är på 1 TB och med Time Machine back-up. Ville ta bort de två första och utöka Time Machinedisken men det tycks besvärligt då Disk Utility bara tycks låta en utöka partitoner med ledigt utrymme efter den aktuella partitionen. Finns det någon work-around för detta? Tyvärr är den nu tomma partitionen före Time Machine lite mindre än data på partitionen efter Time Machine så det fungerar inte att bara flytta data och utöka på det sättet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-20 22:25

Tack för google search. Kollat på ett antal av svaren men ingen av dem som jag orkat titta på svarar på min fråga.
Ex på svar : "Disk Utility allows you to resize existing volumes without losing data, but there are a few limitations. Disk Utility can decrease the size of any volume, but it can only increase the size of a volume if there’s enough free space available between the volume you wish to expand and the next partition on the drive."
Mitt problem är ju att jag vill utöka partition 2 med utrymmet ledigt partition 1.
Vilken av alla svar hjälper mig med det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-20 23:05

Nja, förstår inte att iPartion heller kan fixa detta:
"Note that iPartition will not automatically rearrange other partitions if you edit the size in Partition Map window. This means that the largest partition size you will be able to enter in Detail View is the size of the partition, plus any free space after it."
Alltså även här bara ledigt utrymme EFTER partitionen. Eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-21 21:56

OK, det hade jag missat. Då har jag nog inga fler förslag

Tack för försöken!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-22 11:56

Skulle du inte kunna spara datan från partition 4 till partition 1 el. 2 och sedan slå ihop partition 3 med partition 4? Eventuellt kan du ju slå ihop partition 1 och 2 innan också.

Jo, men partition 3 är större än 1 så allt får inte plats där. Önskade ha kvar en lite större del utanför timemachines partition. Blir nog så att jag får klona timemachinepartitionen till en annan extern hårddisk och sedan slå ihop 1+2 och så klona tillbaka den till den sammanslagna partitionen. Det tar ju bara lite tid att kopiera 1 TB fram och tillbaka Det var det jag ville försöka slippa.

Har nu försökt kopiera hela Time Machine till annan extern hårddisk. När nästan hela kopieringen är klar kommer felmeddelande med felkod -8062. Någon som vet vad detta innebär?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-29 22:38

Blev till slut så att jag tog en annan extern hårddisk med andra backup-en och formaterade om den. Kopierade hel gamla timemachinehårddisken till den. Gick inte att klipp&klistra kopiera. Samma felmeddelande efter ett antal timmar som ovan. Däremot gick det att kopiera med hjälp av Super Duper. Rensade sen orignaldisken och la i hop partition 1+ 2 och kopierade tillbaka hela disken till den nya nu större partitionen. Inte heller då gick det att klippa och klistra kopiera. Fick använda Super Duper för den flytten också. Men nu rullar time machine ytterligare en tid innan den börjar slänga "gammalt"

1
Bevaka tråden