Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder & ev. kraschad dator...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Macbook Pro (4 år). Igår mitt i en film - stängde datorn av sig. Provade att starta - stängde av sig direkt. Är den död & begraven? OM jag får igång den - ska jag spara bilder på extern hårddisk. Där är redan bilder på den - de försvinner inte när jag överför fler? Tänk om datorn stänger av sig igen - mitt i?! (Datorn har även kontakt-problem, då det ärjat i uttaget, så den bara laddar ibland)

Ursprungligen av MarieB:

...Är den död & begraven?...

Hur ska vi kunna svara på det? Vi vet ju inte varför den stänger av sig.

Ursprungligen av MarieB:

...Där är redan bilder på den - de försvinner inte när jag överför fler?...

Generellt sett så är svaret: Nej, de försvinner inte.

Men det beror ju lite på hur du för över bilderna. Om du t.ex tar ett helt iPhoto-bibliotek, och skriver över (ersätter) ett iPhoto-bibliotek som redan finns på den externa disken - då försvinner det gamla.

Så berätta gärna mer om hur du tänkte göra.

Ursprungligen av MarieB:

...Datorn har även kontakt-problem, då det ärjat i uttaget, så den bara laddar ibland...

Då har nog datorn vistats mycket i väldigt fuktiga miljöer. Stora temperaturskillnader, kanske?

Det är ju mycket möjligt att det finns fler skador än bara dålig laddningskontakt.

Svårt för oss att avgöra någonting kring detta på distans. Det är nog bara att lämna in den, och få ett kostnadsförslag på reparation, och sen ta ställning till ifall den ska repareras eller skrotas.

Hehe Nej jag vet inte heller varför den stänger av sig därför frågar jag ; ) När jag förde över bilder första gången gjorde jag bara som datorn föreslog... ingen aning om mitt nästa tillvägagångssätt... vill bara inte förlora bilderna Verkar vara ett angenämt problem nu - för den startar nog aldrig mer.. Visst har jag haft med mig datorn ut, året runt, i skinnväska med vaddering för dator - ska den inte tåla det... (Fast det var mest första året. Nu har den mest bott hemma : )

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-19 12:29

Jesper syftar på om du haft datorn i fuktiga miljöer eller flyttat den från kallt till varmt temp miljö ofta, och packat upp den direkt. Då bildas kondens, och det är illa.
Är du säker på att kontakten rostat? Inte bara skrap/slit på kontakten?

Mitt tips: se till att skaffa backup det första du gör.

Att bara spara bilder på extern disk är inte säkert. Du vill ha bilderna på MINST 2 ställen. Men du avgör om bilderna är värda ett par hundralappar för en backup-usb hårddisk.

Lite mer info om datorn? Är den original? Var usb disken inkopplad när datorn dog? Första gången? Hur länge brukar ditt batteri räcka?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-19 13:10
Ursprungligen av MarieB:

Har en Macbook Pro (4 år). Igår mitt i en film - stängde datorn av sig. Provade att starta - stängde av sig direkt. Är den död & begraven? OM jag får igång den - ska jag spara bilder på extern hårddisk. Där är redan bilder på den - de försvinner inte när jag överför fler? Tänk om datorn stänger av sig igen - mitt i?! (Datorn har även kontakt-problem, då det ärjat i uttaget, så den bara laddar ibland)

Problem med laddningen/kontakten är i 9 gånger av 10 sliten laddkontakt/stift på själva laddaren Pröva med en annan ny laddare.

När datorn stänger av sig "mitt i" som du nämner så kan batteriet vara så dött och lite uppladdat att när laddningen tappar kontakt så stänger datorn resolut av sig bums. En ny stabil laddare är lösningen även där

Batteriet kan ju också vara helt slut och ha problem att ta emot laddningen. Finns en laddstation/chip på moderkortet men svårt för mig att veta om den krånglar med den information som du har lämnat.

Zappa pramen och återställ smc på din macbook pro kan ju kanske hjälpa få igång batteriladdningen. http://support.apple.com/kb/ht1379

Lycka till och fråga gärna mer saker om du känner dig osäker på nått.

Senast redigerat 2014-01-19 13:50

"Zappa pramen och återställ smc" har jag ingen aning vad det betyder. Nej nej - datorn har aldrig stängt av mitt i förut, de är två separata problem. Batteriet var fullt när den stängde av sig. Sladden ingen fel på - uttaget i datorn ärjat - det ser man (inte rostat). Dock startar den ej (batteri fullt)... en vän tyckte jag skulle skruva upp och öppna datorn.. "damma den"... :S

Batteriet brukar räcka 2 tim kanske om man ser en film? Vad då för USB-disk? Såg på film, DVD, den är kvar i datorn ; ) Om datorn är orginal? Ja. Första gången den stängde av sig, japp

Ursprungligen av MarieB:

"Zappa pramen och återställ smc" har jag ingen aning vad det betyder.

Sök här på forumet eller på google.se så finner du svar på vad som menas och hur man gör det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-19 20:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Sök här på forumet eller på google.se så finner du svar på vad som menas och hur man gör det.

Vad är fel på min länk http://support.apple.com/kb/ht1379 i mitt inlägg barbapappa, varför ska hon googla och söka här på forumet

Bara att läsa ordagrant och följa de olika stegen, jag kan översätta vid behov

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-19 20:37
Ursprungligen av MarieB:

" ... en vän tyckte jag skulle skruva upp och öppna datorn.. "damma den"... :S

Dammvippan det var ett smågulligt råd från din vän, inte att rekommendera om du frågar mig.

Ursprungligen av cubeis:

Vad är fel på min länk http://support.apple.com/kb/ht1379 i mitt inlägg barbapappa, varför ska hon googla och söka här på forumet

Bara att läsa ordagrant och följa de olika stegen, jag kan översätta vid behov

Tog för givet att MarieB inte förstod det som stod i din länk och kanske behövde läsa på

Är det Resetting PRAM jag ska följa? "Punkt 3. Starta datorn" - Datorn är ju död? Jag skaffar ny Mac och får ha Mac support till jag dör... (eller i alla fall till nästa Mac dör om 4 år...?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-20 09:33

Som andra nämnt i tråden så rekommenderar jag STARKT att du i framtiden har en extern hårddisk med backup. Det är ju så enkelt med Apple Time Machine och disken kostar ju under tusen spänn.

Sedan tänkte jag bara nämna att även om du aldrig får igång datorn igen så är datorns hårddisk troligtvis intakt. Det är ganska enkelt att ta ut den och koppla in i en ny dator och läsa tillbaka allt du har. Går att göra själv om man är händig, annars ber man någon kunnig om hjälp med skruvmejseln.

Jag har en extern hårddisk där jag har bilder, är osäker om alla bilder ligger där i.( De flesta ligger där). Om jag gynnar Macforum igen med datorköp - så borde det kunna göra den tjänsten gratis anser jag... ; ) Orimligt?

Ursprungligen av MarieB:

...så borde det kunna göra den tjänsten gratis anser jag...

Vilken tjänst?

Öppna gamla Macen och överföra bilderna från gamla hårdisken till nya datorn ; )

Orimligt? Nej, kanske inte.
Troligt? Det kan nog ingen här svara på. Du får fråga Macforum.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-21 02:43

Död, är den stendöd?
Får du någon respons av den om du startar den med sladden i eller ur? Lyser batteriindikatorn? Isåfall hur många pluppar? När du provar att starta, har du kopplat bort allt från datorn? Provat att lämna dator utan laddsladd över natten och sen starta? Provat en annan laddsladd?

Nu vet vi inte vilken MBP du har, men det rör sig inte om något avancerat jobb att skruva ur hårddisken och montera den i ett hårddiskkabinett. De kostar 150-200kr, finns bl.a. på Kjell&Co.
Tydliga guider finns på ifixit.com, med steg för steg hur du går till väga. Mycket bra illustrerat. Finns för alla Macar, vet dock inte exakt vilken du har. Det rör sig om 10 små skruvar under datorn, 2 för att få loss hårddisken och 4 stycken specialskruv/piggar som sitter på hårddisken. Du ska ju bara lossa på skruvarna, inget krav på att få ihop datorn efteråt - lätt match!
Det du behöver i verktygsväg kanske du redan har - en liten kryssmejsel går att köpa på Clas Olsson för 10kr.
I själva hårddisken sitter det 4 specialskruvar, de tar du loss med en T6 Torx-mejsel. Eller som jag gjort, med en mindre tång, knip åt och vrid som en vanlig skruv. Eller så köper du en sats små mejslar på Kjell&Co.
Sen stoppar du bara in hårddisken i kabinettet (utan verktyg), stoppar i USB-sladd och kopierar med valfri dator.

Stöter du på nåt hinder är det bara att skriva en rad här på 99

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-21 11:08
Ursprungligen av reboot81:

Död, är den stendöd?
Får du någon respons av den om du startar den med sladden i eller ur? Lyser batteriindikatorn? Isåfall hur många pluppar? När du provar att starta, har du kopplat bort allt från datorn? Provat att lämna dator utan laddsladd över natten och sen starta? Provat en annan laddsladd?

Nu vet vi inte vilken MBP du har, men det rör sig inte om något avancerat jobb att skruva ur hårddisken och montera den i ett hårddiskkabinett. De kostar 150-200kr, finns bl.a. på Kjell&Co.
Tydliga guider finns på ifixit.com, med steg för steg hur du går till väga. Mycket bra illustrerat. Finns för alla Macar, vet dock inte exakt vilken du har. Det rör sig om 10 små skruvar under datorn, 2 för att få loss hårddisken och 4 stycken specialskruv/piggar som sitter på hårddisken. Du ska ju bara lossa på skruvarna, inget krav på att få ihop datorn efteråt - lätt match!
Det du behöver i verktygsväg kanske du redan har - en liten kryssmejsel går att köpa på Clas Olsson för 10kr.
I själva hårddisken sitter det 4 specialskruvar, de tar du loss med en T6 Torx-mejsel. Eller som jag gjort, med en mindre tång, knip åt och vrid som en vanlig skruv. Eller så köper du en sats små mejslar på Kjell&Co.
Sen stoppar du bara in hårddisken i kabinettet (utan verktyg), stoppar i USB-sladd och kopierar med valfri dator.

Stöter du på nåt hinder är det bara att skriva en rad här på 99

Varför inte erbjuda ett hembesök när du ändå är i farten med alla goda råd

1
Bevaka tråden