Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-25 14:04

Jag har en Macbook Pro 2011 som jag kört en 120GB SSD-disk i två år nu och det är dags för en uppgradering. Hittade detta erbjudande som känns väldigt attraktivt:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...

Vill ha runt 250 gb i utrymme.. Är detta ett bra alternativ eller finns det något bättre / kommer jag få problem med det?

  • Medlem
  • 2013-12-25 14:37

Rekommenderar Samsungs SSD. Har själv denna. http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/inte...

Ursprungligen av Zeven:

Jag har en Macbook Pro 2011 som jag kört en 120GB SSD-disk i två år nu och det är dags för en uppgradering. Hittade detta erbjudande som känns väldigt attraktivt:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...

Vill ha runt 250 gb i utrymme.. Är detta ett bra alternativ eller finns det något bättre / kommer jag få problem med det?

Ursprungligen av Zeven:

Jag har en Macbook Pro 2011 som jag kört en 120GB SSD-disk i två år nu och det är dags för en uppgradering. Hittade detta erbjudande som känns väldigt attraktivt:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...

Vill ha runt 250 gb i utrymme.. Är detta ett bra alternativ eller finns det något bättre / kommer jag få problem med det?

Klockrent pris. Bara att beställa och vara nöjd.

Det verkar vara många som sätter i SSD i sina 2011 MBP.

Det kan då vara värt att veta att de som är "early/late 2011" (MacBookPro8,2) kan ha både 3Gb/s och 6Gb/s på den optiska driven. Alla har dock 6Gb/s där HD:n normalt sitter. Men det är ju rätt populärt att sätta i en extra disk utöver sin vanliga och dumpa DVD:n.

I alla fall, en SSD lönar sig alltid, men har man en äldre dator får man inte ut de lovade 500MB/s, utan snarare hälften. Gäller bara vissa datorer och i så fall på optiska SATA:n.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det verkar vara många som sätter i SSD i sina 2011 MBP.

Det kan då vara värt att veta att de som är "early/late 2011" (MacBookPro8,2) kan ha både 3Gb/s och 6Gb/s på den optiska driven. Alla har dock 6Gb/s där HD:n normalt sitter. Men det är ju rätt populärt att sätta i en extra disk utöver sin vanliga och dumpa DVD:n.

I alla fall, en SSD lönar sig alltid, men har man en äldre dator får man inte ut de lovade 500MB/s, utan snarare hälften. Gäller bara vissa datorer och i så fall på optiska SATA:n.

Citerar mig själv i guiden från inlägg #1 :

Ursprungligen av hansfilipelo:

Vissa, inte många, har problem med SATA3-enheter i MacBook Pro och då bägge
modellerna som lanserats 2011, se följande tråd (Bästa tänkbara SSD till MacBook Pro i7
(2011). Jag tycker inte att det ska hindra dig med MacBook Pro från 2011 att köpa en
SATA3-SSD - men för att vara på säkra sidan kan man vidta vissa säkerhetsåtgärder.

Har du en MacBook Pro (2011) och vill ha det absolut bästa rekommenderar jag att du
köper en SSD från en seriös internhandlare, t ex Dustin eller Inet, och behandlar
förpackningen med varsamhet. På så sätt kan du utnyttja ångerrätten (14 dagar) som finns
vid distansköp, om det visar sig att du får problem (som sagt ovanligt men det finns fall).

Har du problem med en SATA3-SSD i din MacBook Pro från 2011, eller vill du verkligen
inte krångla till det, kan du använda en SATA2 SSD.

Det kan röra sig om mer problem än lägre hastighet. Disken kan uppfattas som SATA3 (6 gbit/s) men istället orsaka frysningar. Problemet är däremot verkligen inget som finns på alla enheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-28 14:52

Enligt denna sida är det bara Intel som gäller:
http://lkcl.net/reports/ssd_analysis.html
Och för att ni inte ska behöva hacka på mej, så har jag ingen direkt åsikt i ämnet, bara en länk till en test

Samsung 840 EVO 1TB up and running. So far so good...

  • MBP 15" early 2011.

  • 8GB RAM.

  • 10.6.8 nyinstallerat från scratch när SSDn satt i externt kabinett.

  • Rubbet från gamla disken inkopierat via Flyttassistenten när SSDn monterats in i datorn.

Och nej, ingen optibay för min del.

Ursprungligen av kenjon:

Enligt denna sida är det bara Intel som gäller:
http://lkcl.net/reports/ssd_analysis.html
Och för att ni inte ska behöva hacka på mej, så har jag ingen direkt åsikt i ämnet, bara en länk till en test

Intel S3500 och S3700 är redigt bra enheter - men de riktar sig mot målgruppen "enterprise" och kostar därefter.

I min arbetsmiljö använder jag uteslutande Intel S3700 för SSD-skrivcache till ZFS-lagringen vi har för virtuella maskiner. I min hemmiljö har jag inte en enda Intel S3700 eftersom de inte direkt är förenliga med studentekonomi.

Min Samsung 830 Pro dog i min Macbook Pro early 2011 (i7) i julas. Fick till slut en 840 Evo på garantin, men har fått problem. Installerade min EVO och startade sen från extern hd. Formaterade EVO:n och började sen flytta tillbaka allt innehåll med SuperDuper. Detta avbröts pga skrivfel. Provade att formatera igen, men fick då meddelande om att detta inte gick att göra. Plockade in min gamla HD i datorn igen och då funkar allt som vanligt. Formaterade EVO:n i externt kabinett och installerade hela systemet etc på den. Men när jag sen satte in EVO:n internt i datorn så möts jag av följande meddelande: "Unapproved Caller SequrityAgent may only be invoked by Apple software".

Vad kan det bero på? Funkar inte Samsung 840 EVO på min early 2011 MBP? (Hade ju en 830 Pro förut som funkade.) Nån som vet vad jag kan göra?

Ursprungligen av Fredrik Lorenzoni:

Min Samsung 830 Pro dog i min Macbook Pro early 2011 (i7) i julas. Fick till slut en 840 Evo på garantin, men har fått problem. Installerade min EVO och startade sen från extern hd. Formaterade EVO:n och började sen flytta tillbaka allt innehåll med SuperDuper. Detta avbröts pga skrivfel. Provade att formatera igen, men fick då meddelande om att detta inte gick att göra. Plockade in min gamla HD i datorn igen och då funkar allt som vanligt. Formaterade EVO:n i externt kabinett och installerade hela systemet etc på den. Men när jag sen satte in EVO:n internt i datorn så möts jag av följande meddelande: "Unapproved Caller SequrityAgent may only be invoked by Apple software".

Vad kan det bero på? Funkar inte Samsung 840 EVO på min early 2011 MBP? (Hade ju en 830 Pro förut som funkade.) Nån som vet vad jag kan göra?

Disken är nog kass. Byt den.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Disken är nog kass. Byt den.

Jag ska försöka få ännu en ny. Men märkligt, det var ju en helt ny jag fick.

Ursprungligen av Fredrik Lorenzoni:

Men märkligt, det var ju en helt ny jag fick.

Bara för att den är ny från fabrik betyder det inte att den är felfri.

Jag har just en 840 Evo (1TB) i min 15" MBP early 2011. Installerade systemet (10.6) från scratch i externt kabinett och skruvade sedan in den i burken. Inga problem.

Jag kör två st 840 Pro (en 512 + en 256), båda har fungerat väldigt bra och är mycket snabba (500-550 i både läs och skriv). Det är nog lite tidigt att recencera dom då jag bara haft dom en månad eller så, men so far so good

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-30 11:42

Körde precis in en Samsung 840 EVO i min MBP 2011. Fungerar än så länge fint. Smidigt att man fick med en USB > SATA kabel i lådan så jag kunde klona den befintliga disken innan diskbyte. Bra prestanda: 500 MB/s läs, 400 MB/s skriv give or take. Vet inte hur pålitligt det är att köra HELIOS LanTest mot en lokal disk men gjorde det för skoj skull.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Uppdaterade första inlägget med nya länken.

Guiden börjar bli väldigt utdaterad men har tyvärr inte möjlighet att uppdatera den på ett tag nu.

Återskapa din gamla disk till din nya SSD:

Se till att du har din nya hårddisk kopplad med en usb-sata-kabel och igång.

Starta om datorn och håll inne CMD och R! Då kommer den här rutan upp.

Välj "Skivverktyg" och klicka på fortsätt

Här ser du en massa hårddiskar, det är min Mac Pro. Men du har här då bara två. En grå Macintosh-HD och en gul "Ny Volym"

Markera Macintosh HD så den syns till höger som här:

Klicka sen på den "ny Volym och dra den till rutan med "MÅL" och släpp
Så det ser ur så här:

Klicka sen på "Återskapa" och sen "Radera"

Låt datorn göra jobbet. Stäng sedan av när den är klar. Ta ur den gamla disken och montera in den nya hårddisken. KLART!

Det här blir en EXAKT kopia av din gamla hårddisk!
Jag har gjort det här flera gånger och det fungerar hur bra som helst.

Följer även recoverypartitionen med när du gör så här @KillwithSkill ???

Ursprungligen av Borttaget:

Följer även recoverypartitionen med när du gör så här @KillwithSkill ???

Ja det gör det. Nu när du ställer frågan så blev jag lite ställd. Men efter en del funderingar så är jag hundra på att det gör det.
Jag gjorde min "Återskapa" med Mavericks installerad. Och när jag bootar upp nu med nya SSD'n och håller inne ALT så finns recovery partitionen där. Så.. JA det det följer med!

Senast redigerat 2018-07-23 10:15

Sitter på en MacMini Server mitten 2011. Ena disken har rasat, tänkte byta ut båda mot en Samsung Evo SSD Basic.

Funderar på datakabel till disken, har den två anslutningsmöjligheter, eller är det två datakablar?
Vilken ska jag använda till min nya singel disk?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-02 09:35
Ursprungligen av andlin76:

Sitter på en MacMini Server mitten 2011. Ena disken har rasat, tänkte byta ut båda mot en Samsung Evo SSD Basic.

Funderar på datakabel till disken, har den två anslutningsmöjligheter, eller är det två datakablar?
Vilken ska jag använda till min nya singel disk?

De två diskarna i Mac Mini server har varsin SATA-kabel. De är i praktiken formade för att passa de respektive diskplatserna, så vilken du använder beror på var disken ska sitta. Risken finns dock att en ensam disk ligger och skvalpar om du tar bort den andra, så det kanske är bättre om den fungerande disken får sitta kvar?

Ursprungligen av Vassius:

De två diskarna i Mac Mini server har varsin SATA-kabel. De är i praktiken formade för att passa de respektive diskplatserna, så vilken du använder beror på var disken ska sitta. Risken finns dock att en ensam disk ligger och skvalpar om du tar bort den andra, så det kanske är bättre om den fungerande disken får sitta kvar?

Tack, det låter smart. Hur ser jag lättast i datorn vilken som är den trasiga disken?

I AHT är det den första disken, 0.0.

Ursprungligen av andlin76:

Tack, det låter smart. Hur ser jag lättast i datorn vilken som är den trasiga disken?

I AHT är det den första disken, 0.0.

när du öppnat den är första disken den du ser först. Disk nummer två ligger under (över beroende på hur man ser det).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-02 15:03
Ursprungligen av andlin76:

Tack, det låter smart. Hur ser jag lättast i datorn vilken som är den trasiga disken?

I AHT är det den första disken, 0.0.

När jag bytte systemdisk i min Mini så kollade jag upp serienumret i förväg under systeminfon och jämförde med de fysiska diskarna. Men illerG's metod funkar säkert också.

Ursprungligen av Vassius:

När jag bytte systemdisk i min Mini så kollade jag upp serienumret i förväg under systeminfon och jämförde med de fysiska diskarna. Men illerG's metod funkar säkert också.

Tack för tipsen!

Blir dock lite förvirrad med ordningen då minin är uppåner när man byter disk...

Serienumret, jag får inte igång osx så disken har rasat. Kan man se det ifrån en bootbar usb sticka med Mavericks setup?

Ursprungligen av andlin76:

Tack för tipsen!

Blir dock lite förvirrad med ordningen då minin är uppåner när man byter disk...

Serienumret, jag får inte igång osx så disken har rasat. Kan man se det ifrån en bootbar usb sticka med Mavericks setup?

Det kan man. Menyn Verktyg > Skivverktyg

Macbook 7,1

Hej har en MacBook 7,1 mid 2010 som skulle behövas piggas upp lite. Tänker mig en 128gb ssd (har 4gb ram i den). Vill ha en så billig men ändå pålitlig disk som möjligt. Vad jag förstår så finns bara sata 2 så det borde kunna få ner priset?

Tacksam för hjälp.

Ursprungligen av dadeinc:

Hej har en MacBook 7,1 mid 2010 som skulle behövas piggas upp lite. Tänker mig en 128gb ssd (har 4gb ram i den). Vill ha en så billig men ändå pålitlig disk som möjligt. Vad jag förstår så finns bara sata 2 så det borde kunna få ner priset?

Tacksam för hjälp.

Skall du ha en på 128GB tycker jag du skall ta denna Crucial MX100 128GB

Bevaka tråden