Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att tolka WiFi scanner

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft problem med en Netgear Router som plötsligt tappar internet med (o)jämna mellanrum.
Testade nu att byta kanal och köpte programmet WiFi scanner för att se om det blev ngn skillnad, och för att se vad grannarnas nätverk var inställda på. Men jag kan inte tolka siffrorna. Vissa skiljer sig rejält från de andra nätverkens, men är det bra eller dåligt? Vad kan jag justera för att få det att bli bättre? (Det är mitt nätverk som heter "Kina...")
/Kajsa

PS

Ursprungligen av Kajsali:

Har haft problem med en Netgear Router som plötsligt tappar internet med (o)jämna mellanrum.
Testade nu att byta kanal och köpte programmet WiFi scanner för att se om det blev ngn skillnad, och för att se vad grannarnas nätverk var inställda på. Men jag kan inte tolka siffrorna. Vissa skiljer sig rejält från de andra nätverkens, men är det bra eller dåligt? Vad kan jag justera för att få det att bli bättre? (Det är mitt nätverk som heter "Kina...")
/Kajsa

Har 24 mbit ADSL, Netgear Router WGR614

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-19 21:45

Man kan utläsa att du nu sedan du bytt till kanal 1 borde ha så störningsfritt frekvensområde som är möjligt då alla andra ligger vid kanal 6 eller 11. Det är bara den fjärde uppifrån med SSID Tele2... som teoretiskt kan interferera från kanal 6 då den använder ett bredare frekvensoråde.

Signalstyrkan på de flesta andra andra nät är knappt över bakgrundsbruset. Du mäter -51 dB från ditt eget nät, SSID Thom... med -78 dB (svagare än -51) är väl så starkt att du skulle kunna låna det om du hade lösenordet, men det ger inte några störningar från kanal 11 till ditt på kanal 1.
Så om dina tidigare problem berodde på störningar från omkringliggande nät borde det fungera bättre nu.
Hastigheten på uppkopplingen kan du inte utläsa, då kan du använda www.bredbandskollen.se för att se om du får vad som utlovas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-19 21:58

Program som WiFi-scanner är ju inte fel, men man kan få fram i stort sett samma info inbyggt i OSX. Klicka på Wifi-symbolen till höger i toppmenyn med alt- tangenten intryckt. Välj Öppna Trådlös diagnos. Använda inte assistenten för att skapa trådlös diagnosrapport, utan välj istället Fönster > Verktyg. Under fliken Wi-Fi-sökning ser man angränsande näts kanaler och styrka

Tilllägg:
Jag inser från din skärmdump att program som WiFi-scanner har en fördel, det loggar näten under en tid (kolumnen last seen). Det inbyggda Trådlös diagnos ger bara en ögonblicksbild när man använder Wifi-sökning, och det kan variera rejält vilka nät som är aktiva i sekunden och som hittas. Och logningsfunktionerna i Trådlös diagnos verkar vara otympliga att använda.

Senast redigerat 2014-01-19 22:14
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-20 10:10
Ursprungligen av Kajsali:

Har 24 mbit ADSL, Netgear Router WGR614

Den routern är känd för att ge precis de felen du upplever.
Du kan testa med inställningar men troligen är det byte av den som gäller.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-01-20 20:55
Ursprungligen av Json_81:

Den routern är känd för att ge precis de felen du upplever.
Du kan testa med inställningar men troligen är det byte av den som gäller.

Några källor till detta påstående?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-20 21:51
Ursprungligen av mattiL:

Några källor till detta påstående?

Håller med honom om det. Har alltid haft strul med Netgear

I princip alla trådlösa konsumentroutrar är väl att betrakta som förbrukningsvara med bara ett par tre års bäst-föredatum? Man har ju avverkat ett par stycken under årens lopp...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-21 16:11
Ursprungligen av mattiL:

Några källor till detta påstående?

Jag har stött på två stycken själv, båda hade precis det problemen.
Firmware-uppdateringar etc hjälpte inte, byte till vettig router så har båda de näten funkat perfekt.
Googlade lite på det då, var mängder med trådar med folk som hade samma problem (nog för att det är en vanlig router, men det var extremt mycket träffar.

https://www.google.se/search?q=WGR614+issues&...

Ursprungligen av lappen71:

Håller med honom om det. Har alltid haft strul med Netgear

Inget större fel på netgear, om man undviker deras budgetmodeller.
D-link däremot....

Ursprungligen av johan_tanying:

I princip alla trådlösa konsumentroutrar är väl att betrakta som förbrukningsvara med bara ett par tre års bäst-föredatum? Man har ju avverkat ett par stycken under årens lopp...

Nej, bara man undviker budgetmodellerna.
Hade en linksys (WRT-54G) som jag hade i ca 5 år tills jag fick fiber och den inte klarade hastigheten. Nu ytterliggare 5 år senare rullar den fortfarande på hos en kompis med adsl. Linksys E4200 har fungerat fint i drygt 4 år tills jag nyligen fick bra pris på en AC-router och blev sugen på att uppgradera.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-01-21 19:19

Jag hade en D-Link i nästan två år, frun ringde och meddelade att internet dött..
När jag kom hem efter några dagar så noterade jag att matningsdonet, eller plastkapslingen runt det, smält och deformerats.

D-Link hade en 2-årig garanti och skickade snabbt en ny router av samma sort, men jag hade redan köpt en WRT54-GS som jag körde i flera år (har den liggande i en låda nu, ersatt av en Asus Black Diamond).

Aldrig haft en Netgear dock.

1
Bevaka tråden