Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken skrivare?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-14 21:40

Jag skulle behöva en enkel men väl fungerande skrivare. Jag skriver ut extremt lite hemma, men ibland dyker behovet upp. Och då är det ofta akut och viktigt. Av det lilla jag skriver ut är det mesta worddokument(med enkla bilder då och så), ibland biljetter och ppt dokument.

Jag har tittat på de på apple.se och de har de här: http://store.apple.com/se/mac/mac-accessories... Någon som kan tipsa om vad som är bra och vad som är prisvärt?

Sitter bakom en MBA mid 2012 med OS X 10.9. iPhone och iPad finns i huset också.

Ursprungligen av xms67:

Jag skulle behöva en enkel men väl fungerande skrivare. Jag skriver ut extremt lite hemma, men ibland dyker behovet upp. Och då är det ofta akut och viktigt. Av det lilla jag skriver ut är det mesta worddokument(med enkla bilder då och så), ibland biljetter och ppt dokument.

Jag har tittat på de på apple.se och de har de här: http://store.apple.com/se/mac/mac-accessories... Någon som kan tipsa om vad som är bra och vad som är prisvärt?

Sitter bakom en MBA mid 2012 med OS X 10.9. iPhone och iPad finns i huset också.

Jag hade inte lagt några pengar på AirPrint, om man ändå bara skriver ut väldigt sällan. Jag har föregångaren till denna och är nöjd med den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=832520

Ett garantiärende har jag haft på den, då löstes det genom en lokal firma, trots att jag köpt den på nätet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-14 21:58

749:- för en skrivare med AirPrint. Vad är det att bråka om...köp

Ursprungligen av lappen71:

749:- för en skrivare med AirPrint. Vad är det att bråka om...köp

Vilken då? Länk?
Är det en "bläckpiss" hade inte jag köpt den om det är lång tid emellan användning. Min erfarenhet är att en laserskrivare funkar bättre än en bläckstråle om den har stått ett tag eftersom tonern inte torkar ut på samma sätt som bläckpatronerna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-14 23:22

Skriver du ut sällan så köp för allt i världen inte en bläckskrivare. De torkar igen och du får köpa nya patroner. Dessutom vet du inte när den har torkat igen.
Köp laser, de ligger bra i pris. S/v från 1000kr och med färg för 400kr till. Lista på mina kandidater. En laserskrivare kan stå oanvänd i månader utan problem. Visst, den skriver inte ut bilder i närheten så snyggt som en bläckis, men den slår bläckskrivaren i text.

Kör numera laser, och med fem bläckskrivare och ett antal patroner bakom mig så är jag färdig med inköp av patroner och bläckskrivare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-19 20:00
Ursprungligen av reboot81:

Skriver du ut sällan så köp för allt i världen inte en bläckskrivare. De torkar igen och du får köpa nya patroner. Dessutom vet du inte när den har torkat igen.
Köp laser, de ligger bra i pris. S/v från 1000kr och med färg för 400kr till. Lista på mina kandidater. En laserskrivare kan stå oanvänd i månader utan problem. Visst, den skriver inte ut bilder i närheten så snyggt som en bläckis, men den slår bläckskrivaren i text.

Kör numera laser, och med fem bläckskrivare och ett antal patroner bakom mig så är jag färdig med inköp av patroner och bläckskrivare!

Tack! Det känns sim ett bra råd. Ska kolla på laserskrivare. Vad är nackdelen med laserskrivare utöver det du nämner om utskrift av bilder?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-20 02:22

Nackdelar med laser kan tex vara att du behöver byta trumma efter ett par tusen utskrifter. Eller uppsamlingsbehållare. Laser kan ge ifrån sig en lite "bränd" doft vid utskrifter. (Personlig iaktagelse på min Samsung CLW-3185FW).
Men största nackdelen torde vara att man inte kan få utskrifter i klass med vad man får när man beställer pappersbilder.

Vill du ha en laserutskrift att kolla och klämma på så hör av dig via PM.

En del laserskrivare har trumman inbyggd i tonerkassetten, bl a min gamla HP 2600. Då är det en sak mindre att byta på sikt då man får en fräsch trumma varje gång man byter toner. Tonerkassetterna blir ju förstås inte billiga, men jag tycker mig ha sett att andra tillverkare/andra modeller kan ta ut minst lika mycket för kassetter _utan_ trumma.

I vilket fall som helst är det ganska dyrt, men man slipper å andra sidan byta ofta.

Sedan finns det ofta skrivarspecifika tips att googla efter - ibland kan man stänga av/lura räkneverk som stoppar utskrifterna när tonern _borde_ vara slut, inte när den faktiskt är det osv.

Det kan också vara värt att ställa ner tidsintervallerna för automatiska rengöringsprogram om man kör väldigt sällan. För det första för skrivaren oväsen - ibland mitt i natten, och för det andra går det åt lite toner varje gång. Detta pulver läggs ju då inte på ett utskriftspapper utan hamnar i en uppsamlingsbehållare. Som kan bli full. Detta hände mig för nämnda HP som bara användes för några enstaka utskrifter per år under utlandsboende i 6-7 år. Så utöver extremfall som detta är det ingen ko på isen!

Nya laserskrivare fixar f.ö. fotografier bra mycket bättre än förr. Fortfarande inte riktig bläckstråle- eller fotokvalitet (från fotolabbet), men helt ok för exempelvis julkort och liknande ändamål.

Jag köpte en HP LaserJet Pro P1102w. Den fungerar både för WiFi, AirPrint och via kabel. Det är nätt liten skrivare som fungerar hyfsat hemma hos mig med både Windows, iPhone och Mac. Kostade runt 900kr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-20 10:41

Folk säger att bläck torkar, men jag undrar om de verkligen gör det fortf.? Back in the days, absolut. Men nu byter jag patroner kanske 1-2 gång per år och det har aldrig torkat.

Jag har en HP Deskjet 3070 och är riktigt nöjd. Den kostar typ 500kr (tror t.om det finns en nyare modell av den för samma pris) och den kan både scanna, kopiera, den har AirPrint, ePrint (du kan maila dokument direkt till den externt) och kan skriva ut ramlöst.

Visst, den är ful och långsam, men för min del är det inga nackdelar som spelar så stor roll faktiskt. Den står ändå i ett skåp

Jag skriver ut fakturor, bokföringsunderlag, kuvert och annat som hör mitt lilla bolag till...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-05-20 13:07

Om du byter bläckpatron 1-2 gånger/år skulle inte jag kalla det för att skriva ut sällan. Jag har en liten fotoskrivare med bläck och den senaste patronen fick jag nog ur 10 utskrifter på. Sedan tänkte jag skriva ut något efter någon månad, men då klagade den redan.

@xms67 Fundera på vad, "inte så ofta" innebär för dig. Om du i slutändan använder den flera gånger i månaden är nog inte bläck ett jätteproblem.

Ursprungligen av kladda:

Folk säger att bläck torkar, men jag undrar om de verkligen gör det fortf.? Back in the days, absolut. Men nu byter jag patroner kanske 1-2 gång per år och det har aldrig torkat.

Jag har en HP Deskjet 3070 och är riktigt nöjd. Den kostar typ 500kr (tror t.om det finns en nyare modell av den för samma pris) och den kan både scanna, kopiera, den har AirPrint, ePrint (du kan maila dokument direkt till den externt) och kan skriva ut ramlöst.

Visst, den är ful och långsam, men för min del är det inga nackdelar som spelar så stor roll faktiskt. Den står ändå i ett skåp

Jag skriver ut fakturor, bokföringsunderlag, kuvert och annat som hör mitt lilla bolag till...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-20 13:32

Och ibland har någon tillverkare cash back-kampanj eller att en ÅF har gratis extra toner.

Ursprungligen av pmarriott:

Ingen som har några tips till mig? http://www.99mac.se/forum/p/2199209

Om du nu väljer HP så se till att den har stöd för AiO Remote funktionen (All-in-Remote). Jag har funnit den funktionen mycket användbar. Speciellt på en iPad då man kan sköta grymt mycket funktioner och utskrifter från denna. Integration med Dropbox, Google Drive etc.

Jag kör HP COLOR LASERJET PRO MFP M177FW. Kostar 2,100kr ex. moms.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-20 17:12
Ursprungligen av pmarriott:

Ingen som har några tips till mig? http://www.99mac.se/forum/p/2199209

Budget?

Ursprungligen av kladda:

Budget?

Max 4000:- plus moms. Helst kring 2000:-

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-21 07:52
Ursprungligen av pmarriott:

Max 4000:- plus moms. Helst kring 2000:-

Samsung har en riktigt fin som jag levererade för ett tag sedan. Färg-laser med airprint och hela paketet.
Ska kika va den heter när jag kommer till kontoret.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-22 09:32
Ursprungligen av kladda:

Samsung har en riktigt fin som jag levererade för ett tag sedan. Färg-laser med airprint och hela paketet.
Ska kika va den heter när jag kommer till kontoret.

Denna tror jag det var:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-och-scanner/SAMCLX3305/samsung-farg-laserskrivare-clx-3305

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-22 12:44

Inte någonstans, varken på Elgiganten (via din länk), på prisjakt eller tillverkarens egen sida hittar jag bekräftelse på att den stödjer AirPrint.

Har kommit in på spåret att dokumentmatare är viktigt. Viktigare än färg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-22 20:33
Ursprungligen av zinned:

Inte någonstans, varken på Elgiganten (via din länk), på prisjakt eller tillverkarens egen sida hittar jag bekräftelse på att den stödjer AirPrint.

Nej, jag vet. Hade samma problem... Det står dock på Apples lista över skrivare som har det.
http://support.apple.com/kb/HT4356?viewlocale...

Kanske har samsung medvetet valt att inte skylta med en Apple-teknik?
Märkligt ändå..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-22 20:37
Ursprungligen av pmarriott:

Har kommit in på spåret att dokumentmatare är viktigt. Viktigare än färg.

Vad är dokumentmatare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-22 21:50
Ursprungligen av kladda:

Nej, jag vet. Hade samma problem... Det står dock på Apples lista över skrivare som har det.
http://support.apple.com/kb/HT4356?viewlocale...

Kanske har samsung medvetet valt att inte skylta med en Apple-teknik?
Märkligt ändå..

Ja, märkligt är det.

Dock känns den HP-skrivaren som Apple själv säljer i sitt sortiment lite mer prisvärd, eller vad säger du?

http://store.apple.com/se/product/HB239ZM/A/h...

Ursprungligen av kladda:

Vad är dokumentmatare?

En såndäringa mackapär som man kan lägga ett flertal ark på och sen trycka "scanna" eller nåt, så matas alla arken in ett efter ett. Dvs, man slipper lägga arken ett och ett för att kopiera/scanna/faxa. Hoolians nimmt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-22 22:37
Ursprungligen av zinned:

Inte någonstans, varken på Elgiganten (via din länk), på prisjakt eller tillverkarens egen sida hittar jag bekräftelse på att den stödjer AirPrint.

Jag sitter ca 2,5m från en just nu. Den skriver ut problemfritt via AirPrint och scannar lika enkelt via Samsungs program. Och så stödjer den Google Cloud Print.

jag är också på jakt efter en skrivare....Det ska vara en multifunktion/färglaser/med wifi. Vad mer rekommenderas förutom "airprint" och dokumentmatare? Vilka av de skrivare som rekommenderas på tråden har alla dessa egenskaper?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-23 00:09
Ursprungligen av zinned:

Ja, märkligt är det.

Dock känns den HP-skrivaren som Apple själv säljer i sitt sortiment lite mer prisvärd, eller vad säger du?

http://store.apple.com/se/product/HB239ZM/A/h...

Jo absolut. Säger inte att just den Samsung-skrivaren är kattens potatis. Mest bara att det va en bra skrivare och att kunden blev riktigt nöjd
Läste någonstans att den fick ut mycket utskrifter från en omgång toner också, men men

Ursprungligen av pmarriott:

En såndäringa mackapär som man kan lägga ett flertal ark på och sen trycka "scanna" eller nåt, så matas alla arken in ett efter ett. Dvs, man slipper lägga arken ett och ett för att kopiera/scanna/faxa. Hoolians nimmt.

Aha! Som dom riktigt stora maskinerna har alltså? Dom är faktiskt grymt bra

Ursprungligen av calinou:

jag är också på jakt efter en skrivare....Det ska vara en multifunktion/färglaser/med wifi. Vad mer rekommenderas förutom "airprint" och dokumentmatare? Vilka av de skrivare som rekommenderas på tråden har alla dessa egenskaper?

Det är svårt att rekommendera en skrivare om man inte vet hur du ska jobba med den. Själv är jag mycket på språng och det blir därför att jag ibland får 10 minuter dötid. Då passar jag på att fakturera eller skriver ihop lite listor. Dom skickar jag sedan via mail och ePrint till min skrivare här hemma. Så för mig är ePrint riktigt bra t.ex.

Är du mest på samma ställe så är ju eg. vilken färglaser-multiskrivare med AirPrint som helst duglig. Det estetiska kanske kan väga över på vissa håll iof..

Ursprungligen av zinned:

Ja, märkligt är det.

Dock känns den HP-skrivaren som Apple själv säljer i sitt sortiment lite mer prisvärd, eller vad säger du?

http://store.apple.com/se/product/HB239ZM/A/h...

Den är inte en multiskrivare.......

Jag har fått tips på dessa 2 multiskrivare med dokumentsmatare och sk "airprint". Man skulle kanske inte tro det men den stora förbrukar mindre än den som är mindre enligt säljaren. En del specifikationer vet jag inte riktigt vad som menas. De är lite stora med tanke på att jag ska ha min skrivare i ett skåp. Jag undrar om det finns mindre skrivare med samma egenskaper?

HP LASERJET PRO 300 COLOUR MFP M375NW
http://www.dustin.se/product/5010622959/hp-la...
HP COLOR LASERJET PRO MFP M177FW
http://www.dustin.se/product/5010780832/hp-co...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-24 16:33

Canon MF8580Cdw - aningen dyrare men med duplex samt dubbelsidig automatisk dokumentmatare.
Fler alternativ. (sökning på max 8000kr krav: airprint, duplex, dubbelsidig dokumentmatare)

Pssst... Säg inget till @Goflorp. Vi som varit med ett tag vet vad han anser om hur Canon och OSX funkar tillsammans!

Men annars så ser den ju mycket kompetent ut. Jag är också lite sugen på en scanner med domumentmatare nu när min gamla Epson lagt av för gott. Men då jag redan har färglaserskrivare känns det onödigt med en multifunktionsmaskin. Nackdelen är att en renodlad scanner med dokumentmatare kostar lika mycket om inte mer...

Bevaka tråden