Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MBP 13" Ljusa bildskärmskanter?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-01-17 21:24

Införskaffade idag en MBP 13" mid-2012. Ej Retina. Har lite frågor om denna.

Märker att när jag ser på film på exvis Youtube (eller liknande) och boostar upp ljuset på skärmen en del...det behövs inte så mycket, så märker jag att det ser ut som ljusa käglor nertill på bilden. Ungefär som spotlights + att även sidorna på skärmen ser mycket ljusare ut än mitten. Alltså, det ser ju inte bra ut direkt och saken blir inte bättre av att ljuset på sidorna "breddas" ju längre ner på skärmen man tittar. Är detta någon känd konstruktionsmiss? Ska det se ut så här? När jag körde Mac senast för några år sedan, så var det bra komponenter som satt i maskinerna.

Lustigt nog ser det inte fullt så hemskt ut när jag bara väljer svart bakgrundsbild och maxar ljuset (förstår inte skillnaden).

Köpte den i butik som tack och lov tar tillbaks den om man inte är nöjd. Funderar just på hur nöjd jag är när min plasthäck till pc-laptop av budgetsnitt har bättre skärm vad det gäller att inte ha ljusare partier.

Förlös mina frågetecken, någon...

Tack på förhand!

En bild på det hela skulle förenkla

  • Medlem
  • 2014-01-17 22:07

Jo, det skulle det ju onekligen.

MBP 13" non-ret

Ser riktigt dåligt ut tycker jag, gå tillbaka och få den utbytt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-17 23:00

Om jag sätter en helsvart bakgrundsbild har jag liiite av det nere i vänstra hörnet.
Något som jag aldrig sett under dom 2år jag haft datorn

  • Medlem
  • 2014-01-18 00:47

Hittade en forumtråd på annat håll där det just pratades om detta. Att det kan synas lite "blödning" ifrån kanterna, kan jag förstå - speciellt om man har max ljusstyrka (men inte ens då blöder min budget pc-laptop i och för sig).

Infon jag hittat...

Jag har detta typ...ja, ända tills jag drar ner reglaget på det mörkaste. Något måste ju vara tokfel, eller? Kan jag kräva att få den bytt...eller lagad - och kan jag då vara säker på att Apple byter till en skärm som verkligen inte har felet (dvs: kollar de den innan?). Vore ju surt om jag fick en skärm som exvis hade samma fel, eller som hade en massa döda pixlar.

Vad tror ni man får vänta om man vill ha den reparerad, alltså skärmen utbytt?

Fast butiken du köpte den i tar tillbaks den om du inte är nöjd? Så det är väl bara att lämna tillbaka den / alternativt byta om du får.

  • Medlem
  • 2014-01-18 10:12

Ja, vi får hoppas så - känns lite bökigt om jag skulle behöva lämna in den på rep för byte av skärmen.
Skulle så ändå bli fallet - hur lång tid tar en reparation hos Apple på ett ungefär?

Ursprungligen av Nifo:

Ja, vi får hoppas så - känns lite bökigt om jag skulle behöva lämna in den på rep för byte av skärmen.
Skulle så ändå bli fallet - hur lång tid tar en reparation hos Apple på ett ungefär?

Det är inte Apple som reparerar, detta görs hos auktoriserade serviceställen. Du bör kunna få veta hur lång tid det tar när du pratar med butiken om inte kan du kanske få veta från dem vem som reparerar o fråga dessa istället

  • Medlem
  • 2014-01-26 20:17

Hej igen!

Lämnade igen datorn och köpte dess storebroder, den med 15-non-retina skärm.
Blev väldigt förvånad när även DENNA hade samma fel. Vita "spotlights" som lyser upp underifrån, samt liknande sken från sidan (mer på vänstra, mindre på högra och knappt något upptill). Förvåningen baseras i att jag alltid ansetta att Apples datorer alltid hållit mycket hög klass (i vart fall i prosumer-segmentet), med bra färgåtergivning med mera...

Men hittade nu denna detta inklägg: Länk till Inlägget

Det finns även fler, liknande inlägg här: Fler liknande inlägg

Här ser man tydligt vad det är jag menar. Det finns en bild med. I mitt fall syns dessa "spotlights" mot svart bakgrund (exvis när man ser en film och det är svart upptill och nertill). Jag hör till detm som inte behöver ha särskilt hög ljusstyrka för att detta ska synas. Tycker dock inte att detta är okej, speciellt med tanke på pris och märke samt att det verkar variera beroende på exemplar.

Börjar fundera på om Elgiganten (som denna samt den förra köptes hos), har fått ett andrasortiment, om nu ett sådant säljs?

Ska man tolerera problemet? Jag plåtar en hel del, och har i dagsläget ingen annan skärm. Detta är ju sämre än alla de bärbara pc jag haft, samt även - de bärbara Appledatorer jag haft i min ägo genom åren.

Ursprungligen av Nifo:

...Börjar fundera på om Elgiganten (som denna samt den förra köptes hos), har fått ett andrasortiment, om nu ett sådant säljs?...

Den funderingen kan du släppa. Något sådant finns inte.

Ursprungligen av Nifo:

...Ska man tolerera problemet?...

Det kan bara du själv avgöra. Om du inte är nöjd, så är det väl bara att gå tillbaka och reklamera.

  • Medlem
  • 2014-01-26 22:27

Tjenare, Jesper!

Då släpper vi just DEN tanken för nu. Vet att Apple i, om det är USA, säljer s k "refurbished products" men det finns så vitt jag vet inte i Sverige, och i så fall så vet man ju om det innan köp. Nåväl... Vi släppte det, right?

Varför jag frågor om det ska vara såhär, är för att jag vill veta vad som är normalt. Att lämna tillbaks denna för att få en likadan eller värre gör mig inte mer nöjd. Kollade lite mer på nätet och det verkar finnas lika många variationer som det finns tillverkade datorer, eller snudd på. Men för grafisk arbete med foto så är det ju ingen höjdare, och inte heller för att exvis kolla på film, då ljusfälten stör rätt rejält. Hade det varit på max ljusstyrka så hade jag kunnat försonats med det, men det visar sig även tidigare än så.

Ska höra med mitt lokala serviceställe, och se vad de säger. Den kanske åker tillbaka, vad vet jag...

Ha en fin kväll!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-26 22:48
Ursprungligen av Nifo:

Varför jag frågor om det ska vara såhär, är för att jag vill veta vad som är normalt. Att lämna tillbaks denna för att få en likadan eller värre gör mig inte mer nöjd. Kollade lite mer på nätet och det verkar finnas lika många variationer som det finns tillverkade datorer, eller snudd på. Men för grafisk arbete med foto så är det ju ingen höjdare, och inte heller för att exvis kolla på film, då ljusfälten stör rätt rejält. Hade det varit på max ljusstyrka så hade jag kunnat försonats med det, men det visar sig även tidigare än så.

Ska höra med mitt lokala serviceställe, och se vad de säger. Den kanske åker tillbaka, vad vet jag...

Ha en fin kväll!

Jag kan utläsa mellan dina rader att du inte är nöjd, och du lär inte bli nöjdare med tiden, så tillbaks med datorn ögona böj !!
Det är ju därför man köper på Elgiganten dom är generösa med 30 dagars öppet köp.

Ta en titt på en MBP 15 tums Retina instegsmodellen Nifo och fundera på att lägga i mellan ytterligare en slant och kanske bli NÖJD till slut

Eller du kanske är en sådan person som aldrig blir nöjd då har vi ett större problem än enbart ett skärmproblem skojar bara ....

Vad vet jag , vad vet du ? Du måste veta . Lycka till.

  • Medlem
  • 2014-01-26 23:40

Elefant på köpet... ;-)

Dator 1 har problemet. Det stör användare 1.
Dator 2 har problemet. Det stör inte användare 2.

Eller...

Vi är alla olika. Sen beror det på vad man vill göra med datorn.

Jag köper en bil. Det blev en 2014 års 911 Turbo S Cab. (drömma kan man).
Den är skitsnygg, går bra, är snabb som tusan och lädret luktar suveränt.
Det är bara det att det konstant sitter en rosaprickig elefant i passagerarstolen. Han snacker dansk med. Man förstår ingenting. Han stör upplevelsen, kan man lugnt säga.

Vissa köpare av bilen stör sig, andra inte. Det händer tydligen mer eller mindre i alla biler av samma årgång och serie. Saken är bara den att jag hör till dem som stör mig på den rosa elefanten då det inte framgick att den skulle ingå i köpet.

Jodå. Jag blir nöjd. När saker jag pröjsat för funkar som det är tänkt. Därför drar jag till supporten i morgon.
Har kikat på Retina-varianterna med, men vi pratar en hisklig höjning av priset, då jag vill ha 16Gb och minst 512 SSD.

Tyckte att priset på denna var så himla bra (vilket det är). Kan även slänga in en SSD och mer minne längre fram.

...finns inte problemet på dessa, menar du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-26 23:51
Ursprungligen av Nifo:

Tyckte att priset på denna var så himla bra (vilket det är). Kan även slänga in en SSD och mer minne längre fram.

...finns inte problemet på dessa, menar du?

Finns ingen garanti för inget problem eller ett litet problem , du har väl öppet köp på en Retina också.

Du kan väl slänga in en större SSD och mer minne på en retina längre fram också eller ? Lite skruvar på undersidan av Retina burken kan jag tänka mig om inte Apple svetsat fast undersidan på retina modellerna
Jag har faktiskt inte kollat efter kanske någon här på forumet kan bekräfta det ena eller andra angående framtida små mekande och uppgradering av SSD och minnen på retina modellen .

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macboo...

16500 kr för MBP retina 15 tum hos netonnet. Du har betalat 14000 kr för den utgående gamla MBP 15 tum utan retina hos elgiganten ?

2500 kr i mellan då när du ändå lagt ut 14000 kr för den gamla modellen. För mellanskillnaden får du väl SSD disken 256 GB samt 8 GB minne samt nya iris grafiken , thunderbolt 2, Wifi 802.11ac, längre effektivare batteridrift ... mm mm mmmmmmmmmmm hos MBP Retina datorn

Hmmmm som sagt var ditt val jag vet vad jag skulle välja.

Du får så mycket mer för pengarna då pratar jag inte enbart skärmen, för att inte tala om vikten 6 hg lättare MBP 15 Retina 2 kg, mot närmare 2.6 kg för din gamla MBP 15 modell

Senast redigerat 2014-01-27 00:13
  • Medlem
  • 2014-01-27 00:01

Javisst skulle det funka. Det är bara det att jag ville ha ett lite kraftigare grafikkort + att jag vet att den SSD disken inte skulle räcka.
Men tack för tipset. Vad *jag* vet så kan man inte göra så mycket med Retina-macarna. Rätta mig GÄRNA, då det skulle innebära en lite annorlunda spelplan. Vill inte lägga vad en 15" Retina kostar med 16Gb och 512Gb SSD som du säkert förstår. Jag är dock väldigt nöjd med denna datorn - utöver just skärmens ljusare partier när den visar mörka bilder / filmer etc. Tror nämligen, efter att ha hoppat runt på nätet, att det inte ska behöva vara såhär.

Dags för lite sömn...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-27 00:16
Ursprungligen av Nifo:

Men tack för tipset. Vad *jag* vet så kan man inte göra så mycket med Retina-macarna.

Nej precis, man kan bara sitta och beundra den skarpa fina lysande Retina skärmen och dregla hela dagen lång, vad ska man med en Retina till egentligen

Ursprungligen av cubeis:

Nej precis, man kan bara sitta och beundra den skarpa fina lysande Retina skärmen och dregla hela dagen lång, vad ska man med en Retina till egentligen

Om man nu får en skärm som är problemfri.
http://www.99mac.se/forum/t/300841-macbook-pr...

Iofs kan man sitta och studera den då..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-27 00:24
Ursprungligen av keptang:

Om man nu får en skärm som är problemfri.
http://www.99mac.se/forum/t/300841-macbook-pr...

Iofs kan man sitta och studera den då..

Snacka om smolk i bägaren

Nu vågar man inte köpa nått längre TS darrar av beslutsångest efter detta, retina inbränningar långt ifrån mina hembränningar

Sömnlös hela natten hahaha... inte lätt att vara Apple ägare i dessa föränderliga tider.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-27 06:02
Ursprungligen av Nifo:

Vad *jag* vet så kan man inte göra så mycket med Retina-macarna. Rätta mig GÄRNA, då det skulle innebära en lite annorlunda spelplan. Vill inte lägga vad en 15" Retina kostar med 16Gb och 512Gb SSD

Nej, man kan inte uppgradera ramminnet på retina MBP, det är fastlött på moderkotet. SSD:n är inte en vanlig SATA-disk utan en egen formfaktor med PCIe anslutning, ej utbytbar enligt Apple. Men där kommer det nog småningom finnas utbytesmöjligheter på marknaden. Kostar idag $450 för 480 GB som passar till den förra rMBP

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Re...

1
Bevaka tråden