Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ska jag ha .mac?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har inte så stor koll på tjänsten och undrar därför om någon kan förklara för mig varför det skulle vara värt att betala 1000 kr om året för att ha tillgång till den

måste säga att jag är student och fattig

  • Avstängd
  • 2003-08-02 13:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
har inte så stor koll på tjänsten och undrar därför om någon kan förklara för mig varför det skulle vara värt att betala 1000 kr om året för att ha tillgång till den

måste säga att jag är student och fattig

Om man vill lägga upp hemsidor , dela med sig av filer ,musik , bilder , QT film arbeta hemma lägga upp arbetete på en cyberhårddisk så är .mac ett bra alternativ. Enkelheten plus en mass gratisgrejor slår ut de flesta WEBhotell.

http://homepage.mac.com/piergoransson/Menu17.html

http://homepage.mac.com/piergoransson/skanetranas/Menu18.html

  • Oregistrerad
  • 2003-08-02 13:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
har inte så stor koll på tjänsten och undrar därför om någon kan förklara för mig varför det skulle vara värt att betala 1000 kr om året för att ha tillgång till den

måste säga att jag är student och fattig

1000:- kan vara billigt om din HD rasar!
Har du gjort en backup av dina viktigaste dokument till .mac så finns dom där och hämta sedan när du kommer tillbaka med en ny och fräsch HD!

Visst du kan bränna dom till en CD eller DVD, men här sker det med automatik!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-02 18:15

Jag undrar om man kan lägga upp en egen designad hemsida på .mac eller måste man använda deras mallar?

Senast redigerat 2003-08-02 18:48
  • Oregistrerad
  • 2003-08-02 18:34

Webbfiler som placeras i mappen sites på din idisk går sedan att titta på under

homepage.mac.com/user/minfil.html

om du skapar en mapp i "sites" så blir sökvägen naturligtvis därefter:

homepage.mac.com/user/minmapp/minfil.html

I "sites" ligger även filer till hemsidor skapade inne på .mac tjänsten.

  • Avstängd
  • 2003-08-02 18:40
  • Avstängd
  • 2003-08-02 18:43

Glöm inte att öppna mapparna

Under software finns en del gratis godis!

Hmm... det är väl 100 dollar... dvs. ca: 800 kronor med dagens dollarkurs... hur som så dras ju beloppet i dollar från ditt VISA-konto eller liknande konto.. Ett argumen att ha det kan ju vara att iChatAV enbart kommer att finnas för ".Mac" när det lämnar betastadiet.

  • Medlem
  • 2003-08-02 19:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Ett argumen att ha det kan ju vara att iChatAV enbart kommer att finnas för ".Mac"

Vad dillar du om?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-02 20:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Jag undrar om man kan lägga upp en egen designad hemsida på .mac eller måste man använda deras mallar?

Du ska kunna lägga upp en vafri sida,skapad i valfritt program.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-08-02 21:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Hmm... det är väl 100 dollar... dvs. ca: 800 kronor med dagens dollarkurs... hur som så dras ju beloppet i dollar från ditt VISA-konto eller liknande konto..

Dom har tydligen ändrat det nu så det dras i respektive valuta, för EU-land blir det 99Euro inkl. ev skatt(moms).

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Vad dillar du om?

Ok, jag har nog fel men ett köpeprogram blir det efter att den släpps som icke-beta... ja sedan så följer den med Panther.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Dom har tydligen ändrat det nu så det dras i respektive valuta, för EU-land blir det 99Euro inkl. ev skatt(moms).

Är du riktigt säker på detta ? Ser förvisso att dom i Sverige begär 995 kronor men det är lite orättvist. På deras amerikanska sida skriver dom .Mac gives you everything you need to extend your digital life for just US$99.95 a year—that's just US$8.33 a month. Click the button to join and start using these great services today. Kan inte fatta varför vanlig internetbetalning i Dollar kan gälla... tycker att dom utnyttjar oss och struntar i att dollarn inte är värd 10 dollar - 8 dollar är mer korekt. Tjänsten är ju amerikansk så varför inte priset...

Tog bort inlägg om dill och kräftor.

/c

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-08-03 14:54

Olle: skrolla ned en bit här så har du länk till internationell prissättning. Apple har klargjort att nästa debitering sker i respektive lands valuta. Intressant att icke-EU land pyntar c:a 80 Euro(men då utan ev skatt), jag sa ju att vi aldrig skulle ha gått med i EU

Zingoalla: Kolla om det inte finns någon studentrabatt via ditt Universitet eller via Applestore Education.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 01:16

Hur är det med att få sitt Email med sitt egna domän namn till .mac servern,, eller fixar man det med pekningar???...
Jag har som ni säkert märker ingen koll på sånt här och kommer inte ihåg hur jag gjorde sist... Som det är nu så har jag loopia som webbhotell och känner att man kanske ska lägga över allt till .mac istället och få med resten av .mac sköna funktioner..
eller är det en dum idé??

  • Medlem
  • 2003-08-04 16:00

Jaaa, 1000 kr för .mac är lite mycket tycker jag. Om man använder sig av allt lull som program, spel mm som finns länkat till din iDisk så är det väl värt en del, men det mesta är ju trots allt tillgängligt på annat håll. 100 Mb utrymme är fyllt på nolltid vad gäller Backup.. Köp hellre en liten FireWire-disk vid sidan om och gör regelbundna säk.-kopior :). Snabbare och smidigare tycker jag. Retrospect eller dylikt kostar inte särskilt mycket om man vill automatisera det etc. För att få en hemsida + e-post finns det ju ett myller av utbud på www Vill man ha mer + egen mail är det bara att regga en egen domän och hyra in sig på ett billigt webbhotel ex: http://www.cliche.se ( från 1 kr/månad, funkar bra för mig, upp och snurra på nolltid..) och vips har man "[email protected]" tex... med tillhörande hemsida..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 23:07

Kör själv .Mac och är nöjd med det. Kör backup och delar ut litet filer. Smidigt. Dock vet jag inte hur prisvärt det är. Kanske blir iDisken mer använd med Panther, då iDisken ligger på ens hårddisk också och automatiskt synkroniseras i bakgrunden.

Vänligen, Ylan

Jag måste bara säga att jag är himla nöjd med .mac. Använder inte iDisk så mycket men däremot laddar jag upp foton från iPhoto och använder Safaribokmärken och adressboken på mac.com.

Mest nytta har jag haft av Backup.app. Inför ominstallationer och liknande tar man enkelt backup på sina prefs, mail, foton osv och sen när man är klar så återskapar man snabbt allt helt automatiskt från skivan.

Jag vet att allt ovanstående går att lösa på andra förmodligen billigare sätt men jag kan inte tro att det blir enklare. Här har jag allt enkelt och snyggt paketerat till en vad jag anser rimlig kostnad.

  • Medlem
  • 2003-08-09 00:04

Har .mac p.g.a. dåligt samvete. Installerade en gång ett piratat system, så jag tycker jag borde stödja the Mothership. Lite fåraktigt, va?

Well, se först vad du skall ha det till.
.Mac är bra om du skall göra backuper, iPhoto, dela bokmärken o.s.v

Om du skall ha webbplats och mail. Så tycker jag nog att ett vanligt webbhotell är bättre. Speciellt då man kan använda PHP, MySql, CGI, göra mailaliases o.s.v

Det beroro vad du skall ha det till.

1
Bevaka tråden