Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tony Fadells Nest uppköpt av Google för 20 miljarder

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google köper upp Nest, företaget som startades för några år sedan av den tidigare Apple-chefen och Ipod-skaparen Tony Fadell. Nest affärsidé är att förbättra produkter i hemmet, de har hittills lanserat en termostat och en brandvarnare.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

trådlös, "smart" och uppkopplad termostat

blir väl lite syftningsfel där. Thermostaten är inte trådlös, men den är trådlöst uppkopplad. jag hade 7 cablar att ansluta till den till exempel. Häftig product, men sisseslöst pris, 20 miljarder kr. verkar vara värt produktpriset i mitt hem för smidigheten och energibesparingen, speciellt när så mycket av elektriciteten är fulel i usa.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-14 22:40

Högt pris för ett "getingbo i taket" och en termostat. Eller är det leksakerna som följde med en intressant patentportfölj måntro?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-14 22:47

Någon här som har köpt brandvarnaren och kan tycka lite om den? Kanske i en egen tråd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-14 23:36

Nu när Google har köpt upp Nest så är deras produkter borträknade från mina tänkbara köp.

Sponsrar Google så lite som det bara är möjligt.

Ursprungligen av Andreas Enqvist:

blir väl lite syftningsfel där. Thermostaten är inte trådlös, men den är trådlöst uppkopplad. jag hade 7 cablar att ansluta till den till exempel.

Ja, jag använde "trådlöst" i bemärkelsen "wifi-ansluten" i detta fall, se det som en fri tolkning snarare än ordagrant korrekt

Ursprungligen av zinned:

Sponsrar Google så lite som det bara är möjligt.

Söker bara med Bing, gör du?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-15 08:46
Ursprungligen av Adrian B:

Söker bara med Bing, gör du?

Nope, yahoo

Lämnade webcrawler efter att de presenterade resultat via Google.

Kommentarerna här koncentrerar sig främst på de existerande produkterna, priset på brandvarnaren osv. Men den stora grejen är ju att Google satsar på att bli bra på hårdvara också, något som fungerat bra för Apple tidigare.

Och på tal om Apple, och varför den här nyheten alls är relevant på 99mac, så var enligt uppgifter hela två tredjedelar av Nests anställda tidigare Apple-anställda. Quartz listar till exempel 100 pers som tidigare jobbade för Apple och nu jobbar för Nest.

Ursprungligen av zinned:

Nope, yahoo

Lämnade webcrawler efter att de presenterade resultat via Google.

Well, om du lever som du lär så all respekt. I praktiken finner jag det svårt att klaga på Google när jag drar nytta av så många av företagets tjänster dagligen, samtliga utan att betala något. Vore naivt av mig att tro att de inte försöker tjäna pengar på mig samtidigt. Men de kunde förstås gärna vara lite mindre creepy generellt sett. Jag är mycket lägre förtroende för Google än för Apple till exempel (förutom när det gäller att hitta rätt med hjälp av respektive företags kartor ).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-15 08:58
Ursprungligen av Adrian B:

Well, om du lever som du lär så all respekt. I praktiken finner jag det svårt att klaga på Google när jag drar nytta av så många av företagets tjänster dagligen, samtliga utan att betala något. Vore naivt av mig att tro att de inte försöker tjäna pengar på mig samtidigt. Men de kunde förstås gärna vara lite mindre creepy generellt sett. Jag är mycket lägre förtroende för Google än för Apple till exempel (förutom när det gäller att hitta rätt med hjälp av respektive företags kartor ).

Jag försöker.

Jag kan klaga på Google hur mycket jag vill då för jag har avsagt mig alla deras tjänster, har ingen koppling till dem längre

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-15 09:43
Ursprungligen av zinned:

Jag försöker.

Jag kan klaga på Google hur mycket jag vill då för jag har avsagt mig alla deras tjänster, har ingen koppling till dem längre

Det är nästan värt en tråd i sig själv. "Hur jag klara mig på nätet utan Google"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-15 10:13
Ursprungligen av andas:

Det är nästan värt en tråd i sig själv. "Hur jag klara mig på nätet utan Google"

Det tycker jag absolut!

Synd att Apple inte köpte företaget Nest och drev det som eget företag likt Apple gör med FileMaker, inc. Prislappen var lite väl högt tycker jag.
Nest kommer säker att vidareutveckla fler befintliga produkter och integrera dem med iOS/Android via WiFi.

Jag hoppas att Nest förlänger detta så styrningen och informationsflödet även kan gå till OS X/Windows/Linux

Senast redigerat 2014-01-15 14:07
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-15 11:01

Jag tycker ändå det känns konstigt att Google köpte upp det. Inte riktigt deras bransch... undrar vad/hur de tänker göra?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2014-01-15 13:05
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker ändå det känns konstigt att Google köpte upp det. Inte riktigt deras bransch... undrar vad/hur de tänker göra?

http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchi...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-16 12:39

Fast vad skulle Apple göra med detta företag? De är en sak att Google hugger efter allt Apple tittar på men inte behöver väl Apple göra likadant?

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker ändå det känns konstigt att Google köpte upp det. Inte riktigt deras bransch... undrar vad/hur de tänker göra?

Bli bättre på hårdvara.

Tyckte annars den här var rätt kul, om varför folk är rädda för att Google köper Nest:

Ursprungligen av acke:

Fast vad skulle Apple göra med detta företag? De är en sak att Google hugger efter allt Apple tittar på men inte behöver väl Apple göra likadant?

Apple vill ju integrera sina produkter i hemmet (ATV) och bilen (iOS in the Car). Nest produkter är ju ett steg närmare i integreringen av hemmet, så det hade passat bra. Min tanke är att Apple skulle köpa Nest med låta det fortfarande vara självständigt likt FileMaker.

Nest kunde fortsätta vidareutveckla befintliga produkter till nya nivåer, t.ex. integrationen med huslarm, moduler till vitvaror som vitvaruföretagen kunde installera, integration med FTX (ventilationssystemen), integration med strömmätning, styrning av ljus i hemmet och mycket, mycket mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-16 16:00
Ursprungligen av Adrian B:

Tyckte annars den här var rätt kul, om varför folk är rädda för att Google köper Nest:

https://pbs.twimg.com/media/Bd9T-27CEAAYNyD.jpg:large

Den är ju faktiskt helt klockren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-16 16:27
Ursprungligen av The Real Viking:

Apple vill ju integrera sina produkter i hemmet (ATV) och bilen (iOS in the Car). Nest produkter är ju ett steg närmare i integreringen av hemmet, så det hade passat bra. Min tanke är att Apple skulle köpa Nest med låta det fortfarande vara självständigt likt FileMaker.

Nest kunde fortsätta vidareutveckla befintliga produkter till nya nivåer, t.ex. integrationen med huslarm, moduler till vitvaror som vitvaruföretagen kunde installera, integration med FTX (ventilationssystemen), integration med strömmätning, styrning av ljus i hemmet och mycket, mycket mer.

Jag förstår och en del av min hjärna håller med. Men har ändå svårt att se Apple (och Google) utanför hemelektronikens ramar. Kan liksom inte se Apple göra entré på den här marknaden utan att bli ett för splittrat företag. Om Nest inte hade sett ut som något Apple kunde ha skapat, skulle du tycka att Apple skulle köpa upp företaget då med?

Har lättare att se Microsoft köpa upp och förstöra Nest.

Ursprungligen av acke:

Jag förstår och en del av min hjärna håller med. Men har ändå svårt att se Apple (och Google) utanför hemelektronikens ramar. Kan liksom inte se Apple göra entré på den här marknaden utan att bli ett för splittrat företag. Om Nest inte hade sett ut som något Apple kunde ha skapat, skulle du tycka att Apple skulle köpa upp företaget då med?

Har lättare att se Microsoft köpa upp och förstöra Nest.

Om Nest inte hade sett ut något som Apple hade kunnat skapa hade jag förmodligen inte tyckt likadant. Nu visste jag att Nest har ca 100 f.d. Apple anställda + Tony Fadell, så de bidrog nog till mitt tycke att Apple skulle ha tätt samarbete med dem eller äga Nest.

Annars tror jag mer på konceptet att Apple skall licensera ut mjukvaruteknologi, t.ex. protokoll och gränssnitt, som kan installeras i tredjepartens produkter (som Apple idag gör t.ex iOS in car, Bonjour, AirPlay etc.) så att dessa produkter kan prata med iOS och Mac OS X produkter.

Här hade jag gärna sett tätare integration mellan, t.ex. larm, värmesystem, FTX-system, kylskåp, frys, ugn, tvättmaskin, diskmaskin (bl.a. Gärna kunna rapportera innan felet uppstår).

Googles köp är mindre tydlig för de har tidigare ingen sådant mål uttalat (kanske internt). Skall bli intressant vad Google gör med Nest. Hoppas Nest får vara kvar som eget företag med nya ägare.

Senast redigerat 2014-01-17 12:14
1
Bevaka tråden