Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD i macmini sen 2009

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min HD börjar gå trögt och badbollen snurrar ofta. Tacksam för råd.
Är det värt att kosta på en ny HD och då i så fall större än den 320 Gb som jag har nu. SSD??
Ram är i dag 2x2 Gb. Kan det räcka att öka till 2z4?
Har f ö separata HD där jag lagrar och gör backuper.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-16 15:56

ALLTID värt att uppgradera till SSD

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-18 14:24
Ursprungligen av lappen71:

ALLTID värt att uppgradera till SSD

Sant att det är värt att uppgradera och priserna rasar på SSD man får en 512 GB SSD disk för 2500 kr och uppåt. Samt Samsung har en 1 TB SSD disk för runt 4500 kr

Så behovet av en fusion drive disk har minskat senaste tiden.

Ursprungligen av lappen71:

ALLTID värt att uppgradera till SSD

Beror på vad användningsområdet är. För traditionell lagring är priserna på SSD fortfarande relativt höga. Du behöver komma upp i ganska mycket IO innan det börjar bli värt att titta på SSD för den typen av last.

Ursprungligen av cubeis:

Sant att det är värt att uppgradera och priserna rasar på SSD man får en 512 GB SSD disk för 2500 kr och uppåt. Samt Samsung har en 1 TB SSD disk för runt 4500 kr

Så behovet av en fusion drive disk har minskat senaste tiden.

Ursprungligen av John A:

Beror på vad användningsområdet är. För traditionell lagring är priserna på SSD fortfarande relativt höga. Du behöver komma upp i ganska mycket IO innan det börjar bli värt att titta på SSD för den typen av last.

Tack för tips. Jag slits mellan valen att renovera den gamla "minin" med ny HD -SSD för 2500-3000 plus montering ca 1000 mot att en ny för ca 6-8000 med 500 -1Tb vanlig HD. Även RAM bör upp till 8 GB för ca 1000, men det gäller ju både nytt och gammalt.
Är det värt att rusta upp den gamla? Nytt är ju alltid nytt. Man kan ju även bygga ut den nya med SSD, men då börjar man ju närma sig en iMac. Mitt behov är främst att hantera några bildbibliotek med åtskilliga tusen bilder, som i dag tar för lång tid att ladda upp (10-15 min)

iFixit har guider som tar dig genom alla steg så att du själv kan byta disk. En alternativ hårddisktyp kan vara en SSHD.

En SSHD är i princip en liten SSD, ofta runt 8GB, som sitter ihop med en vanlig HD. SSD-delen sköter cachefunktionerna vilket ger en snabbare åtkomst till det du använder ofta. Jämförelsevis är cache-storleken på en vanlig HD mellan 32 och 64MB.

Ursprungligen av Mymac4ever:

iFixit har guider som tar dig genom alla steg så att du själv kan byta disk. En alternativ hårddisktyp kan vara en SSHD.

En SSHD är i princip en liten SSD, ofta runt 8GB, som sitter ihop med en vanlig HD. SSD-delen sköter cachefunktionerna vilket ger en snabbare åtkomst till det du använder ofta. Jämförelsevis är cache-storleken på en vanlig HD mellan 32 och 64MB.

Tack för guidetipset. Imponerande tydlig beskrivning. Dock för riskfyllt för gubbe med dålig syn. Särskilt efter att ha läst kommentarer på sidan. Forskar vidare i SSHD-alternativet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 12:16

En annan lösning är en NAS, då är man inte så beroende av att byta dator. Och när man gör det finns bilderna där fortfarande.

Ursprungligen av kenjon:

En annan lösning är en NAS, då är man inte så beroende av att byta dator. Och när man gör det finns bilderna där fortfarande.

NAS som backupstation har jag känt en viss stabilitet och trygghet för, men aldrig unnat mig den satsningen i pengar.

Du menar alltså, att istället för att lägga pengar på en ny hd i gamla ”macminin” så är ett bra alternativ att lägga pengarna på en ny NAS?

Lägger man då hela ”datorn” där - program mm samt filerna? Annars står jag ju risken att den gamla ”macminin” med sin nära femåriga hårddisk och litet RAM ändå tar slut snart.

Har jag missförstått?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-19 15:02
Ursprungligen av aake39:

NAS som backupstation har jag känt en viss stabilitet och trygghet för, men aldrig unnat mig den satsningen i pengar.

Du menar alltså, att istället för att lägga pengar på en ny hd i gamla ”macminin” så är ett bra alternativ att lägga pengarna på en ny NAS?

Lägger man då hela ”datorn” där - program mm samt filerna? Annars står jag ju risken att den gamla ”macminin” med sin nära femåriga hårddisk och litet RAM ändå tar slut snart.

Har jag missförstått?

Ja du har missförstått.
En NAS är till för att lagra filer som man inte vill ha på datorn men är inte till för att lägga sitt operativsystem på den.
Läs här så ser du vad man kan göra med en NAS
http://www.synology.com/sv-se/dsm/for_home

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-21 08:50

Uppgradera min Mac Mini från 2010 med SSD. SSD är den största märkbara uppgraderingen du kan göra på en dator enligt mig. Kan inte säga att blev som ny men den räcker ett par år till.

Det du kan försöka tänka på är ju hur stor disk du behöver i den? Jag har själv 1 st 2 TB extern disk där allt ligger på förutom operativsystem, program mm. Då behöver man inte så stor disk. Har för mig jag satte i en 128 GB eller en 256 GB. Räcker långt för mig. 1000 kr för bytet och 1500 kr (om jag inte minns fel) för disken. Så en dator som kommer leva ett antal år till för 2500 kr är inte fel. Sen kan du ju alltid ta med dig den disken till ny dator i framtiden om du inte vill lägga pengar på en SSD då. Beror i och för sig på hur mycket det kostar med en ny dator inkl. SSD gentemot bytet av disk.

Ursprungligen av Kajan:

Uppgradera min Mac Mini från 2010 med SSD. SSD är den största märkbara uppgraderingen du kan göra på en dator enligt mig. Kan inte säga att blev som ny men den räcker ett par år till.

Det du kan försöka tänka på är ju hur stor disk du behöver i den? Jag har själv 1 st 2 TB extern disk där allt ligger på förutom operativsystem, program mm. Då behöver man inte så stor disk. Har för mig jag satte i en 128 GB eller en 256 GB. Räcker långt för mig. 1000 kr för bytet och 1500 kr (om jag inte minns fel) för disken. Så en dator som kommer leva ett antal år till för 2500 kr är inte fel. Sen kan du ju alltid ta med dig den disken till ny dator i framtiden om du inte vill lägga pengar på en SSD då. Beror i och för sig på hur mycket det kostar med en ny dator inkl. SSD gentemot bytet av disk.

Tack för ditt råd. Låter helt rätt för mig. Summorna stämmer ungefär med vad jag fått fram. Extern lagring har jag redan som din 2Tb. Forumet bra att ställa frågor i och kunna få del i andras erfarenheter. Tack.

1
Bevaka tråden