Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes Match släpps i Sverige

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-12-18 01:49
Ursprungligen av lappen71:

Nu blir jag faktiskt lite osäker på hur det fungerar exakt ?
Testade just att spela ett album som jag vet är på 130MB och tittar jag under användning är det bara 40MB som sparats under musik
Och skulle låtarna sparats ner under spelning borde molnen i spelaren försvunnit men det har dom inte gjort.
Så frågan är hur mycket som sparas egentligen.

Kan det vara så att om minne finns sparas låten, annars inte. Jag har testat på min iPhone och iPad nu. På iPaden som har 5 GB ledigt sparas låtarna. På iPhonen som har 2 MB ledigt sparas inga, men musiken spelar.

//NUmB

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 09:52
Ursprungligen av NUmB:

Kan det vara så att om minne finns sparas låten, annars inte. Jag har testat på min iPhone och iPad nu. På iPaden som har 5 GB ledigt sparas låtarna. På iPhonen som har 2 MB ledigt sparas inga, men musiken spelar.

//NUmB

Ja så kanske det fungerar ?

Då slår jag hål i er teori.

Min iphone har nu nästan 50GB ledigt och sparar knappast all musik jag lyssnar på på väg till jobb.

Ursprungligen av NUmB:

Kan det vara så att om minne finns sparas låten, annars inte. Jag har testat på min iPhone och iPad nu. På iPaden som har 5 GB ledigt sparas låtarna. På iPhonen som har 2 MB ledigt sparas inga, men musiken spelar.

//NUmB

Hoppas du ser till att ha mer än 2MB ledigt på din iPhone, annars kommer du få problem vid uppdateringar av appar/iOS.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 21:17
Ursprungligen av Borttaget:

Då slår jag hål i er teori.

Min iphone har nu nästan 50GB ledigt och sparar knappast all musik jag lyssnar på på väg till jobb.

Vilken teori då?

Senast redigerat 2018-07-23 10:02
Ursprungligen av lappen71:

Vilken teori då?

Att om man har mycket utrymme sparar den låtar.

Jag har 27MB musik på telefonen som kommit via itunes match och det sedan dagen "match" släpptes.
Telefonen har gått varm som vanligt med musiklyssnande.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 21:44
Ursprungligen av Borttaget:

Att om man har mycket utrymme sparar den låtar.

Jag har 27MB musik på telefonen som kommit via itunes match och det sedan dagen "match" släpptes.
Telefonen har gått varm som vanligt med musiklyssnande.

Det står klart och tydligt att när man spelar (streamar) musiken laddas den också ner till iOS enheten.

Citat:

iOS devices will start playing tracks from iCloud as they download and will store them so that you can listen to them later even if you don’t have a network connection

Står under FAQ
http://www.apple.com/itunes/itunes-match/

Men jag upplever heller inte att musiken laddas ner för då skulle jag ha fyllt min telefon för länge sen.
Konstigt är det alla fall.

Senast redigerat 2018-07-23 10:03

Kan ju vara som så, att det finns en maxgräns för hur många som laddas ner vid lyssning
Du kan ju se vilka som är nerladdade eller inte om där finns ett moln och pil eller inte när du lyssnat på låten.
Annars är det bara att gå in i Itunes och stänga av mobilnerladdning och Wifi om du har det i närheten.
Kvar finns då bara de låtar som är nerladdade

En helt annan sak.
Om jag har ett album som är remastered och iTunes store har samma unremastered, så blir det det som finns på iTunes och inte mitt eget som finns på Match. Går inte att komma runt, verkar det som.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-22 22:15

En sak som jag inte fått kläm på är hur duplicates fungerar.
Om en låt finns på flera album tex ett samlings album matchas eller laddas inte alla låtar upp utan dom markeras som dublett.
Det innebär att om jag ska spela samlings albumet fattas det låtar eftersom dom inte synkas mot iTunes Match.

Går jag in i iTunes och tar fram iCloud status för att se vilka som är dubletter och trycker på molnet.
Får jag frågan ifall jag vill ta bort dubletten,väljer jag nej så har jag inte löst något utan låten syns inte,väljer jag ja så kommer frågan ifall jag vill slänga filen eller behålla den.
Så jag testade att ta bort dubletten men behålla filen och vips så försvann dublett varningen.
Problemet då är att låten försvinner också från ett av albumen så det blir en låt för lite.
Filen finns fysiskt kvar på datorn men albumet är inte komplett i Tunes så det ser inte klokt ut.
Så än hur jag gör fattas det låtar.
Någon som fått kläm på det?

Måste bara säga att jag är grymt imponerad över ljudkvalitén som jag får via iTunes Match. Bra mycket bättre än t.ex. Spotify.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-16 09:17
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Måste bara säga att jag är grymt imponerad över ljudkvalitén som jag får via iTunes Match. Bra mycket bättre än t.ex. Spotify.

Ändå så fungerar det när jag tappar 3G mottagningen och har bara Edge.

Bevaka tråden