Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att satsa rejält?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på (inför mitt kommande köp) om det är värt att satsa 20-25000 kr på en dator, jag tänker då på hur länge man kan ha den innan man behöver köpa nytt för att kunna uppgradera program mm.
Mac mini för 10-15000 eller em mac pro för 27000kr? (alt. Imac)
Jo jag vet att prestanda mässigt är det olika men om man ser till framtiden, kommer Mac pro datorn" att kunna "leva" längre?

Just nu har jag en macbook och den funkar ju men jag kan inte uppgradera den längre.

Krasst kan man säga att endast du kan svara på den frågan. Det beror ju helt på vad du planerar använda datorn till. Om du bara ska sitta och redigera textdokument är ju till exempel en MacPro en extremt onödig lyx.

Vad har du för Macbook idag och vad använder du den till?

Normalt sett ger en stationär dator mer pang för pengarna än en bärbar. Så om den bara skall stå på ditt skrivbord kan nog en iMac/MacPro "leva" längre än en MBP.

Ursprungligen av johan_tanying:

Normalt sett ger en stationär dator mer pang för pengarna än en bärbar...

Fast valet stod ju inte mellan stationär och bärbar. Valet som presenterades stod mellan Mac Mini och Mac Pro.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-15 13:26

I stort håller jag med dej, men den åsikten baseras ofta på att stationära är lättare att uppgradera. När det gäller Apple är det ju inte alltid så....

Tänkte att eftersom TS har en bärbar idag... Nåja.

Men vad gäller Mac Mini skall man ju absolut inte köpa en just nu då den _borde_ uppdateras vilken dag som helst nu. http://buyersguide.macrumors.com/

Wall Street Journal gör en Jämförelse mellan Mac Pro o bästa iMac'en

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-16 09:00
Ursprungligen av plenty69:

Funderar på (inför mitt kommande köp) om det är värt att satsa 20-25000 kr på en dator, jag tänker då på hur länge man kan ha den innan man behöver köpa nytt för att kunna uppgradera program mm.
Mac mini för 10-15000 eller em mac pro för 27000kr? (alt. Imac)
Jo jag vet att prestanda mässigt är det olika men om man ser till framtiden, kommer Mac pro datorn" att kunna "leva" längre?

Just nu har jag en macbook och den funkar ju men jag kan inte uppgradera den längre.

Även om du inte uppdaterar din Mac mini så lätt så kan du ju köpa två (tre om du väljer lättare konfiguration) för priset av en Mac Pro. Mao köper du en ny efter nåt år och har då (förhoppningsvis) två ganska väl fungerande datorer. Detta förutsätter dock att datorkraft inte det viktigaste för den typ av arbete du gör.

Jag redigerar bilder bl.a i Lightroom.
Tanken är att köpa en mac mini men tänkte att det kanske skulle vara dumsnålt att inte "dra på " lite. utvecklingen kommer ikapp såsmåningom och program skall uppdateras.
Nu har jag en macbook white med 4gb ram. den är väll Ca. 7 år gammal. Och jag måste bara säga hur impad jag blir att den hänger med hyfsat bra fortfarande...hade aldrig gått med en pc......

Ursprungligen av plenty69:

Jag redigerar bilder bl.a i Lightroom.
Tanken är att köpa en mac mini men tänkte att det kanske skulle vara dumsnålt att inte "dra på " lite. utvecklingen kommer ikapp såsmåningom och program skall uppdateras.
Nu har jag en macbook white med 4gb ram. den är väll Ca. 7 år gammal. Och jag måste bara säga hur impad jag blir att den hänger med hyfsat bra fortfarande...hade aldrig gått med en pc......

En Mac Mini med lite minne i och en SSD klarar du dig länge på. Känns grymt overkill med en Mac Pro.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Wall Street Journal gör en Jämförelse mellan Mac Pro o bästa iMac'en

Tack för länken. En sak ur värden känns det som.....

En Mini är sällan ett "bra" köp. Visst, instegskonfigurationen är billig, men man får en ganska dumsnålt specad maskin. Så fort man börjar slänga in SSD, anständigt med minne o.s.v. hamnar man på en prisnivå där man nog så gärna kan köpa en iMac. Det gäller alldeles särskilt nu när Mini släpar efter, men tittar man bakåt så har det i princip alltid varit så. I min värld är det mer en special-Mac för TV-bänken eller garderoben.

Ursprungligen av Samuel K:

En Mini är sällan ett "bra" köp. Visst, instegskonfigurationen är billig, men man får en ganska dumsnålt specad maskin. Så fort man börjar slänga in SSD, anständigt med minne o.s.v. hamnar man på en prisnivå där man nog så gärna kan köpa en iMac. Det gäller alldeles särskilt nu när Mini släpar efter, men tittar man bakåt så har det i princip alltid varit så. I min värld är det mer en special-Mac för TV-bänken eller garderoben.

Möjligen om man beställer SSD och minne från Apple men om man petar in det själv i efterhand blir det ganska prisvärt.

Ursprungligen av pmarriott:

Möjligen om man beställer SSD och minne från Apple men om man petar in det själv i efterhand blir det ganska prisvärt.

Då är man ju uppe och nosar kring 10 papp. Förutsatt att man inte utgår från den billigaste Minin, som alltid har varit nästan löjligt underutrustad på processorfronten. iMac börjar kring 12 tusen och då får man åtminstone en hyggligt framtidssäkrad quad i5 samt såklart ny skärm, tgb och mus. Kan eventuellt förklara varför Mini uppges sälja så dåligt.

Dessutom ganska begränsade besparingar med att skruva själv (vilket är en lite svettig operation på en Mini). Apple tar knappa 1800 spänn för en 256 GB SSD alt Fusion drive, på Dustin verkar motsv SSD kosta runt 1600. Ungefär liknande besparingar för RAM eftersom man måste ut med Apples 2 GB-stickor. Jag tycker inte det är värt besväret.

Ursprungligen av Samuel K:

En Mini är sällan ett "bra" köp. Visst, instegskonfigurationen är billig, men man får en ganska dumsnålt specad maskin. Så fort man börjar slänga in SSD, anständigt med minne o.s.v. hamnar man på en prisnivå där man nog så gärna kan köpa en iMac. Det gäller alldeles särskilt nu när Mini släpar efter, men tittar man bakåt så har det i princip alltid varit så. I min värld är det mer en special-Mac för TV-bänken eller garderoben.

Varför betala för en skärm när man ha en bra? Så är det i mitt fall, jag har en Extern skärm till min macbook..

Ursprungligen av plenty69:

Varför betala för en skärm när man ha en bra? Så är det i mitt fall, jag har en Extern skärm till min macbook..

Tänkte kanske mest att man inte vill ha en slö dator till överpris. Extraskärmen får man väl se som en bonus

Ursprungligen av Samuel K:

Tänkte kanske mest att man inte vill ha en slö dator till överpris. Extraskärmen får man väl se som en bonus

Men är den slö? Jag trodde den skulle vara snabb eftersom den har en I7 i den och ramminne kan man ju fylla på med ganska rejält och som tidigare näms en ssd disk..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-17 16:28
Ursprungligen av plenty69:

Men är den slö? Jag trodde den skulle vara snabb eftersom den har en I7 i den och ramminne kan man ju fylla på med ganska rejält och som tidigare näms en ssd disk..

Quad Core-modellen av Mac Mini har respektabel cpu-prestanda, men om man behöver snabb GPU är det bättre att snegla åt iMac.

Ursprungligen av Vassius:

Quad Core-modellen av Mac Mini har respektabel cpu-prestanda, men om man behöver snabb GPU är det bättre att snegla åt iMac.

" respektabel cpu prestanda" vad menas med det och hur stor är skillnaden?
Jag tittade först på macbook pro 13" men halkade in på mac mini...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-17 17:15
Ursprungligen av plenty69:

" respektabel cpu prestanda" vad menas med det och hur stor är skillnaden?
Jag tittade först på macbook pro 13" men halkade in på mac mini...

Geekbench är ett bra verktyg för att jämföra i första hand cpu-prestanda. Där får instegsmodellen av iMac 10310 poäng, kontra 11639 för Mac Mini med lägsta quad core-cpu:n. Trots att det sitter en "mobil" variant i Minin får den alltså högre poäng, tack vare att den har Hyper Threading vilket iMac saknar.

Kolla t.ex. http://everymac.com för att jämföra Geekbench-resultat för olika Mac-modeller.

Däremot vinner iMac i benchmarktester som utnyttjar GPU.

1
Bevaka tråden