Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine - Byta plats på disk och fortsätta använda

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var lite misstänksam mot backupen som jag har på min Time Capsule. När jag uppgraderade till Mavericks så ville den köra ganska omfattande backup, men jag hade aldrig möjlighet att köra färdigt backupen då det skulle tagit flera dagar och min dator står aldrig på ett och samma ställe än ca 8 timmar. Jag avbröt sålunda backupen varje kväll när datorn skulle packas ner och tas med hem, varpå den fick starta igen följande morgon. Time Machine påstår att jag har fullständig backup men jag vågar inte riktigt lita på den.
Så, jag införskaffade en 1 TB USB3 disk. Satte denna i datorns USB-port och körde en backup. Nu har jag flyttat denna disk till USB-uttaget på min Time Capsule. Jag tänkte att om jag kör första backupen på drygt 500 GB direkt via datorns USB så går det hyfsat fort. Annars blir det ju återigen flera dagar när det ska över WiFi mot min Time Capsule.
Nu är bara problemet att när jag försöker använda min nya disk på detta viset så vill Time Machine köra om hela backupen. Kan man inte köra en backup med snabb anslutning och sen flytta disken till en mer bekväm plats för de inkrementella backuperna?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-13 14:04

Nej det går inte för vad jag förstår är det skillnad att göra backup genom wi-fi kontra USB.
Läste det någonstans men nu hittar jag inte länken typiskt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-13 16:00

Koppla in datorn till routern med Ethernetkabel på kvällen och starta backupen. Då är den klar på morgonen och du kan fortsätta att köra trådlöst.

Ursprungligen av kenjon:

Koppla in datorn till routern med Ethernetkabel på kvällen och starta backupen. Då är den klar på morgonen och du kan fortsätta att köra trådlöst.

Problemet är att datorn är hemma på kvällen. Då måste jag masa hem TimeCapsule och allt. Det går så klart men det vore fint om TM kände igen innehållet på disken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-13 22:08

Det räcker att göra det en gång, sedan sköter det sej själv.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-14 11:10

Är lite osäker på hastigheter över ethernet, men nog borde du hinna 500 GB på 8 timmar (dvs dagtid)?

Ursprungligen av andas:

Är lite osäker på hastigheter över ethernet, men nog borde du hinna 500 GB på 8 timmar (dvs dagtid)?

Time Machine är lite seg. Med direkt USB3-asnlutning tog det ca 9 timmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-16 13:26
Ursprungligen av kenjon:

Det räcker att göra det en gång, sedan sköter det sej själv.

Jag gissar att jag har samma problem som uppstått sedan jag uppgraderade till Mavericks. Provade att koppla min MBP direkt till TM över natten, men vet inte riktigt hur jag ska klura ut om det har fungerat eller inte. Tacksam för tips!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-16 21:42

Du kan ju se när sista backupen är gjord, under TMs ikon i Menyraden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-16 22:05
Ursprungligen av kenjon:

Du kan ju se när sista backupen är gjord, under TMs ikon i Menyraden.

Jo visst, förlåt om jag inte uttryckte mig begripligt. Jag kan se att backuperna utförs som sig bör varje timme, men jag är osäker på om Mavericks finns med eftersom jag avbröt backuperna i början efter uppgraderingen, varje kväll vid läggdags.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-16 22:26

Om TM inte lyckas med backupen kommer det ett felmeddelande. Så står det ett klockslag när senaste backup är gjord, ska det stämma.
Har du inte undantaget systemmappen, så finns Mavericks med där.

Ursprungligen av pmarriott:

Var lite misstänksam mot backupen som jag har på min Time Capsule. När jag uppgraderade till Mavericks så ville den köra ganska omfattande backup, men jag hade aldrig möjlighet att köra färdigt backupen då det skulle tagit flera dagar och min dator står aldrig på ett och samma ställe än ca 8 timmar. Jag avbröt sålunda backupen varje kväll när datorn skulle packas ner och tas med hem, varpå den fick starta igen följande morgon. Time Machine påstår att jag har fullständig backup men jag vågar inte riktigt lita på den.
Så, jag införskaffade en 1 TB USB3 disk. Satte denna i datorns USB-port och körde en backup. Nu har jag flyttat denna disk till USB-uttaget på min Time Capsule. Jag tänkte att om jag kör första backupen på drygt 500 GB direkt via datorns USB så går det hyfsat fort. Annars blir det ju återigen flera dagar när det ska över WiFi mot min Time Capsule.
Nu är bara problemet att när jag försöker använda min nya disk på detta viset så vill Time Machine köra om hela backupen. Kan man inte köra en backup med snabb anslutning och sen flytta disken till en mer bekväm plats för de inkrementella backuperna?

Ta bort TC'ns auto tuggning och gör om den till en HDD, mycket primitivt och smidigt.
Inga problem eller tjall, OCH du kan lita på den till 110 %.

Ursprungligen av ibra_apple:

Ta bort TC'ns auto tuggning och gör om den till en HDD...

Vad innebär det?

Föreslår du att man ska köra helt utan backup-automatik, och bara använda TC som en hårddisk, vilken som helst?

Eller föreslår du att man ska byta backup-rutin från Time Machine till något annat? Vilken lösning föreslår du i så fall?

Senast redigerat 2014-01-17 11:31
Ursprungligen av ibra_apple:

Ta bort TC'ns auto tuggning och gör om den till en HDD, mycket primitivt och smidigt.
Inga problem eller tjall, OCH du kan lita på den till 110 %.

Med tanke på vad som skrivits i en annan tråd om backup där du varit inblandad, och mitt hårdnackade motstånd mot det som du föreslog där så hoppas jag du förstår om jag inte följer ditt råd. TM och TC funkar ypperligt för mig, jag vill bara ha ett par extrahängslen utöver det bälte och de hängslen jag redan har.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-17 11:46
Ursprungligen av lappen71:

Nej det går inte för vad jag förstår är det skillnad att göra backup genom wi-fi kontra USB.
Läste det någonstans men nu hittar jag inte länken typiskt.

Kör du över USB så får du en Backups.backupdb-mapp och om du kör över nätverket (typ Time Capsule etc) så får du en Sparse Disk Image Bundle som det i sin tur ligger en Backups.backupdb-mapp i.

Ursprungligen av frazze:

Kör du över USB så får du en Backups.backupdb-mapp och om du kör över nätverket (typ Time Capsule etc) så får du en Sparse Disk Image Bundle som det i sin tur ligger en Backups.backupdb-mapp i.

Aha. Finns det månntro något sätt att lura TM?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-17 12:00
Ursprungligen av pmarriott:

Aha. Finns det månntro något sätt att lura TM?

Ja, på något sätt gör ju det. Om du söker på att flytta backuper från wifi till usb och vise versa så kommer du att hitta en antal guider som beskriver hur man gör. Jag hittade dom när jag skulle flytta en usb till (ny) usb.
Dock är det inte helt bugfritt från Apples sida, trots att dom har en egen artikel i sin KB på sina supportsidor. Det jag råkade ut för var att kopieringen avbröts pga att Finder fick för sig att försöka konvertera en gammal Pages-fil från '09 till nya formatet. Men det skulle väl ändå bara vara det enda. Lycka till!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-17 13:14
Ursprungligen av frazze:

Kör du över USB så får du en Backups.backupdb-mapp och om du kör över nätverket (typ Time Capsule etc) så får du en Sparse Disk Image Bundle som det i sin tur ligger en Backups.backupdb-mapp i.

Då förstår jag skillnaden och varför det inte såg lika ut när jag gav råd till en annan person

Ursprungligen av ibra_apple:

Ta bort TC'ns auto tuggning och gör om den till en HDD, mycket primitivt och smidigt.
Inga problem eller tjall, OCH du kan lita på den till 110 %.

jag kan bara hålla med Pmarriot och ignorera detta totalt.

Ditt förslag till lösning fungerar inte speciellt bra för exempelvis hantering av foton eller överhuvudtaget som en vettig lösning för backuper.

Ursprungligen av BlackSmp:

jag kan bara hålla med Pmarriot och ignorera detta totalt.

Ditt förslag till lösning fungerar inte speciellt bra för exempelvis hantering av foton eller överhuvudtaget som en vettig lösning för backuper.

För övrigt är den hårddisk som jag litar på till mer än 25% ännu inte uppfunnen.

Ursprungligen av BlackSmp:

jag kan bara hålla med Pmarriot och ignorera detta totalt.

Ditt förslag till lösning fungerar inte speciellt bra för exempelvis hantering av foton eller överhuvudtaget som en vettig lösning för backuper.

Det fungerar alldeles utmärkt annars skulle jag lägga upp en tråd här och grina ut om det vilket jag ej gjort

// gör om gör rätt så blir det lätt

Ursprungligen av pmarriott:

Med tanke på vad som skrivits i en annan tråd om backup där du varit inblandad, och mitt hårdnackade motstånd mot det som du föreslog där så hoppas jag du förstår om jag inte följer ditt råd. TM och TC funkar ypperligt för mig, jag vill bara ha ett par extrahängslen utöver det bälte och de hängslen jag redan har.

Vilket är helt onödigt, gör som jag så blir du glad

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-18 18:16
Ursprungligen av ibra_apple:

Vilket är helt onödigt, gör som jag så blir du glad

När ska du fatta att ingen tycker att ditt råd är bra!!
Göt precis som du vill men vi andra vill att det ska gå per automatik.

Ursprungligen av ibra_apple:

...gör om gör rätt...

Jag har läst lite i den där andra tråden. Jag har förstått att din metod innebär att manuellt kopiera filer till en annan disk.

Och det funkar väl bra ett tag. Tills din dator kraschar innan du har hunnit kopiera allt.

Det funkar kanske för dig - men det är absolut inte en metod som ska framhållas och marknadsföras som att vara "rätt"!

Ursprungligen av lappen71:

När ska du fatta att ingen tycker att ditt råd är bra!!
Göt precis som du vill men vi andra vill att det ska gå per automatik.

Är som sagt ett forum folk frågar om hjälp och tips, och då delar jag med mig av sånt som fungerar bäst för mig, sedan är det upp till mottagaren att göra som den vill.

Vad ni övriga Socialdemokrater tycker bryr jag mig inte om, och för att ni inte håller med så håll det för er själv isåfall

puss

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har läst lite i den där andra tråden. Jag har förstått att din metod innebär att manuellt kopiera filer till en annan disk.

Och det funkar väl bra ett tag. Tills din dator kraschar innan du har hunnit kopiera allt.

Det funkar kanske för dig - men det är absolut inte en metod som ska framhållas och marknadsföras som att vara "rätt"!

Jag har allt där och så fort jag arbetar med något som jag är rädd om åker det ditt dirr, inga problem.

På det sätt jag gör fungerar det utan problem för mig och jag slipper alla buggar då man ska ladda en kopiering, men smaken är som baken och vill man slippa problem så rekommendera jag göra som jag gör.

För vad jag kan se så finns det ingen tråd i detta forum som handlar om problem enligt min metod men däremot bugningar i tuggnings kopieringen ;);););)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-18 20:38
Ursprungligen av ibra_apple:

Är som sagt ett forum folk frågar om hjälp och tips, och då delar jag med mig av sånt som fungerar bäst för mig, sedan är det upp till mottagaren att göra som den vill.

Vad ni övriga Socialdemokrater tycker bryr jag mig inte om, och för att ni inte håller med så håll det för er själv isåfall

puss

Problemet är att du säger att det är bäst för ALLA och att ALLA borde göra som du.

Jaha så vi ska hålla tyst om vad vi tycker men du ska för säga vad du vill.
Trevlig inställning men då vet vi vem vi inte ska hjälpa i framtiden.
För hjälp kommer du garanterat att behöva.
Lycka till i framtiden.

Ursprungligen av ibra_apple:

Jag har allt där och så fort jag arbetar med något som jag är rädd om åker det ditt dirr, inga problem...

Nackdelar med din metod:
1. Du måste själv komma ihåg att kopiera filerna.
2. Du måste lägga tid på att kopiera filerna.
3. Du har bara backup på de dokument du kopierar - inte på program och inställningar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nackdelar med din metod:
1. Du måste själv komma ihåg att kopiera filerna.
2. Du måste lägga tid på att kopiera filerna.
3. Du har bara backup på de dokument du kopierar - inte på program och inställningar.

Lösning på dina problem.

1. Det gör man automatiskt har hela mitt liv på den är inne på TC 5 x om dagen både med mina mobiler och MBP.
2.Tar c:a 5-10 sek.
3.Precis och det är bara det JAG är rädd om :), alla program dom få man har finns redan i hemmet.

Ursprungligen av lappen71:

Problemet är att du säger att det är bäst för ALLA och att ALLA borde göra som du.

Jaha så vi ska hålla tyst om vad vi tycker men du ska för säga vad du vill.
Trevlig inställning men då vet vi vem vi inte ska hjälpa i framtiden.
För hjälp kommer du garanterat att behöva.
Lycka till i framtiden.

Absolut inte, men ni sågar en metod som fungerar klockers och som MOTVERKAR alla bugningar som folk grinar om i trådarna.

Senast redigerat 2014-01-19 14:46
Bevaka tråden