Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördröjt ljud i Airport Express

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder en Airport Express för att få trådlöst ljud. Till den har jag anslutet högtalare med inbygd förstärkare. Expressen används också som anslutnig till Internet.

När jag kör strömmad video till exempel SVT Play, Youtube etc. eller DVD från Macen blir det en fördröjning på 30-40 sekunder. Har upptäckt att det i VTC går att ställa in så att blden också är fördröjd, men vid strömmad media funkar ju inte det.

Trodde först att der berodde på Airporten. Det är ju inte så troligt eftersom det funkar utan ljudfördröjning när jag kör på ipad och iphone.

Någon som har tips på om det går att lösa problemet?

Du säger att du inte tror att det beror på Airporten. Ändå berättar du inte ett dugg om övrig utrustning.

Vilken datormodell?
Vilken version av OS X?
Vilken modell av Airport Express?
Vilka högtalare?

Du berättar att du skickar ljudet via en Airport Express - men vart skickas bilden, och hur?

Du får gärna också berätta lite mer om hur resten av ditt nätverk ser ut.

Och vad är VTC? Menar du VLC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-13 23:14
Ursprungligen av toastmaster:

Jag använder en Airport Express för att få trådlöst ljud. Till den har jag anslutet högtalare med inbygd förstärkare. Expressen används också som anslutnig till Internet.

När jag kör strömmad video till exempel SVT Play, Youtube etc. eller DVD från Macen blir det en fördröjning på 30-40 sekunder. Har upptäckt att det i VTC går att ställa in så att blden också är fördröjd, men vid strömmad media funkar ju inte det.

Trodde först att der berodde på Airporten. Det är ju inte så troligt eftersom det funkar utan ljudfördröjning när jag kör på ipad och iphone.

Någon som har tips på om det går att lösa problemet?

Det fungerar inte utan fördröjning när du spelar över AirPlay på iOS, men iOS kompenserar för tidfördörjningen genom speciella APIer. Du märker det när du hoppar i strömmar, då måste den buffra allt innan den fortsätter och du känner av den sanna fördröjningen. Det finns system för "ljudkorten" i systemet att meddela programmen vilken försening som råder, men jag antar att vanliga program på OS X (speciellt flash) inte kan ta hänsyn till den variabla försening som det medför att strömma i hög kvalitet över trådlöst. Det är stor skillnad i upplevd försening att köra direkt i iTunes (som kompenserar) jämfört med att köra med en AirPlay som "ljudkort".

[quote name="Jesper Ohlsson" postid="2185829"]Du säger att du inte tror att det beror på Airporten. Ändå berättar du inte ett dugg om övrig utrustning.

– Vilken datormodell?
Kör en MacBook Pro 13" tidig 2011 som "staionär" ansluten till skärm via Thunderbolt/HDMI-adapter och HDMI-kabel

– Vilken version av OS X?
Mavericks 10.9.1 och iOS 7.0.4

– Vilken modell av Airport Express (APE)?
Familj A1264, 2008, tillverkning december 2011, ver. 7.6.4

– Vilka högtalare?
Creative Inspire T10. Anslutna till 3,5 mm-utgången på APE.

– Du berättar att du skickar ljudet via en Airport Express - men vart skickas bilden, och hur?
Bilden tar jag ur Thunderbolt med adapter till HDMI-kabel till en LG-skärm.

– Du får gärna också berätta lite mer om hur resten av ditt nätverk ser ut.
Jag har Airport Express ansluten med kabel till ett "fellesnet". APE:n fungerar som WIFI-bas för internet. Ansluter några andra enheter till den då och då (MacBook Air, iPhone, iPad …), men det verkar inte påverka fördröjningen.

– Och vad är VTC? Menar du VLC?
Ja, VLC. Slant på knapparna

Senast redigerat 2014-01-14 09:01
Ursprungligen av toastmaster:

– Vilken version av OS X?
Senaste OS, Mavericks och iOS7

"Senaste" är inte ett adekvat svar. Om någon återkommer till den här tråden i framtiden med ett likartat problem så är det onödigt att tvingas snoka reda på vilken som är den senaste vid den aktuella tidpunkten. Skriv till exempel OS X 10.9.1, vilket är den senaste skarpa för tillfället. För iOS gäller 7.0.4.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-14 08:39

En fördröjning på några sekunder är inte ovanligt men 30-40s låter alldeles för otroligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-14 09:11
Ursprungligen av lappen71:

En fördröjning på några sekunder är inte ovanligt men 30-40s låter alldeles för otroligt.

Håller med, så stor fördröjning har jag aldrig varit med om.
Jag har iofs bara använt atv3 och airserver, inte airport express.

1
Bevaka tråden