Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För liten bandbredd?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett enkelt i-landsproblem: Jag kan inte se streamat när min fru skypar. Frågan är var flaskhalsen sitter. Någon kan kanske svara på det direkt, annars får jag nöja mig med tips hur man skulle kunna tänka sig mäta det.

Jag har följande förutsättningar:
Imac 3.1 GHz Intel Core i5, 12 MB minne
10 Gb internet till en
Airport Extreme (jag tror det är femte generationen)
Apple TV (jag tror det är andra generationen)
iPad (andra generationen)

Frugan skypar på paddan och jag kan inte se på strömmad film varken via apple TV (och mobilen) eller på datorn. Då talar jag om youtube och svtplay.

Är det mitt lokala wifi som är för klent eller är det internetuppkopplingen?

Vad har du för internetuppkoppling? Leverantör och hastighet?

Ursprungligen av keptang:

Vad har du för internetuppkoppling? Leverantör och hastighet?

10 Gb från Bahnhof via Ethernet. Inget VPN på just nu. Tre mobiltelefoner och en skrivare på nätverket. Kanske tickar bandbredd även om de är inaktiva?

  • Medlem
  • 2014-01-13 18:52

Troligen ligger bristerna i ditt wifi-nät. Vad får du för hastighet om du ansluter din iMac med kabel direkt till routern?
Har du bytt operatör nyligen? Ibland lönar det sig att göra en reset av routern för att få den att fungera i "full speed mode" igen eller vad man ska säga...

  • Medlem
  • 2014-01-13 18:56

Kör du allt trådlöst? Använder du både 2,4 samt 5GHz-banden?

Ursprungligen av Dalle:

Troligen ligger bristerna i ditt wifi-nät. Vad får du för hastighet om du ansluter din iMac med kabel direkt till routern?
Har du bytt operatör nyligen? Ibland lönar det sig att göra en reset av routern för att få den att fungera i "full speed mode" igen eller vad man ska säga...

Nej det är ett bra tag sedan jag bytte leverantör, men Airport Extrem har startats om då och då, senast för en vecka sedan.

Ursprungligen av Dalle:

Kör du allt trådlöst? Använder du både 2,4 samt 5GHz-banden?

Allt går trådlöst. Nej jag använder inte båda banden, men jag använder möjligheten till gästnätverk för att slippa lämna ut lösenordet till en massa okända enheter som kan tänkas lämna det vidare till sin tillverkare. Sänker det prestanda mycket?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-01-13 19:06

Kör Airport-verktyg i Paddan och kolla hur nedladdningshastigheten ändrar sig (med Bredbandskollen) då du byter kanaler i din AP Extrem genom Airport-Verktyg (eller datorn), det brukar vara ett sätt få bästa hastighet, åtminstone här hemma.

Ursprungligen av Hjopek:

Kör Airport-verktyg i Paddan och kolla hur nedladdningshastigheten ändrar sig (med Bredbandskollen) då du byter kanaler i din AP Extrem genom Airport-Verktyg (eller datorn), det brukar vara ett sätt få bästa hastighet, åtminstone här hemma.

Med alla enheter i standby från jag 10,74 Mbit/s ner och 11,29 Mbit/s upp från Imacen via wifi. Jag tror inte jag kan begära mer av ett 10/10 abonnemang.

  • Medlem
  • 2014-01-13 20:26

Du kommer aldrig någonsin få 10Gbit/s trådlöst. Inte inom de närmaste åren iaf. Jag föreslår en återställning av routern samt att du aktiverar 5GHz-bandet. 5GHz ger högre hastigheter till kompatibla enheter men kortare räckvidd. Din iMac borde stödja 5GHz, men de andra enheterna får du köra på 2,4GHz.
Inga iPhones i hemmet? From iPhone 5 stöds 5GHz på dessa enheter om jag inte minns helt fel.
Smidigast är att ge nätverken 2 olika namn så du vet vilket nätverk du ansluter respektive enhet till.

Jag fick problem med mig TC av femte generationen. Det lagade våldsamt när jag körde trådlöst. Men efter återställning flöt det på fint.
Men generellt när det gäller trådlöst är det svårt att felsöka, för det finns så otroligt många parametrar som spelar in.
Tex väggars material och tjocklek, grannars trådlösa nätverk, routerna placering i hemmet mm mm mm.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-13 21:06
Ursprungligen av Sven Eriksson:

Med alla enheter i standby från jag 10,74 Mbit/s ner och 11,29 Mbit/s upp från Imacen via wifi. Jag tror inte jag kan begära mer av ett 10/10 abonnemang.

Du verkar ha blandat ihop enheterna rätt rejält. 10Gbit som du skrev först är extremt ovanligt.
(och 12GB ram, inte MB)
10Mbit som du skriver nu borde dock räcka till skype och youtube.
Är enheterna väldigt långt från routern?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-01-13 21:44
Ursprungligen av Sven Eriksson:

Med alla enheter i standby från jag 10,74 Mbit/s ner och 11,29 Mbit/s upp från Imacen via wifi. Jag tror inte jag kan begära mer av ett 10/10 abonnemang.

Har du alla dina enheter på en plats?
Har du provat alla kanaler och sett hur hastigheten ändras beroende på var enheterna är?
Jag har också 10/10 och minst 4 datorer, 4 telefoner, 2 ATV samt tonårsbarn som kommer och säger till om inte streamingen funkar t ex.
De få gånger det hänt har jag ändrat kanaler i APE:n och luskat omkring lite, då kan det bli störningar.

Testa hastigheterna från respektive enhet, kör t.ex. Bredbandskollen och se vad du får för hastighet.

Datorer kan du testa på http://www.bredbandskollen.se/
iOS-enheter, http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.wo...
Android-enheter, http://market.android.com/details?id=se.iis.b...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-13 23:06
Ursprungligen av Sven Eriksson:

…jag använder möjligheten till gästnätverk för att slippa lämna ut lösenordet till en massa okända enheter som kan tänkas lämna det vidare till sin tillverkare. Sänker det prestanda mycket?

Garanterat om du har studenter och ungdomar som grannar. Provat att köra utan?

10/10 borde räcka till det mesta som inte innefattar multipla HD-streamar och nedladdning av stora filer.

Kör du digital-TV över bredbandet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-14 06:48
Ursprungligen av reboot81:

Garanterat om du har studenter och ungdomar som grannar. Provat att köra utan?

10/10 borde räcka till det mesta som inte innefattar multipla HD-streamar och nedladdning av stora filer.

Kör du digital-TV över bredbandet?

Köper man en tjänst med bredband och tv genom bredbandet så är tv'n inte inräknat i hastigheten på internet.
Så fungerar det på Telia i alla fall.

  • Medlem
  • Värmland
  • 2014-01-14 09:48
Ursprungligen av lappen71:

Köper man en tjänst med bredband och tv genom bredbandet så är tv'n inte inräknat i hastigheten på internet.
Så fungerar det på Telia i alla fall.

Gäller väl bara Telias 8 Mbit abonnemang, med dom högre hastigheterna blir 12 Mbit dedikerat till TV. Så med deras 30 Mbit får man ut max 18.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-14 11:46
Ursprungligen av Ed Ward:

Gäller väl bara Telias 8 Mbit abonnemang, med dom högre hastigheterna blir 12 Mbit dedikerat till TV. Så med deras 30 Mbit får man ut max 18.

Så är det inte för mig med fiber indraget.
Jag har 100/10 och spelar ingen roll om jag tittar på tv eller inte så får jag detta resultat.

  • Medlem
  • Värmland
  • 2014-01-14 12:02
Ursprungligen av lappen71:

Så är det inte för mig med fiber indraget.
Jag har 100/10 och spelar ingen roll om jag tittar på tv eller inte så får jag detta resultat.

Jag hade ADSL i tankarna, tänkte att det nog var lika med fiber.

Ursprungligen av Json_81:

Du verkar ha blandat ihop enheterna rätt rejält. 10Gbit som du skrev först är extremt ovanligt.
(och 12GB ram, inte MB)
10Mbit som du skriver nu borde dock räcka till skype och youtube.
Är enheterna väldigt långt från routern?

Ja du har rätt, jag har virrat till det med enheterna.

10 Mbit/sek internet
12 GB minne

Jag har gått igenom kanalerna och försökt välja den som grannarna inte hade, bytte senare till Airportens automatiska funktion. Gästnätverket har lösenord så tjuvsurfare tror jag inte jag har. Ska testa 5GHz och se vad det ger.

Ikväll får jag följande resultat medan frun skypar. Obetydligt lägre än när allt stod stilla. Är det något fel på apple-TV?

  • Medlem
  • 2014-01-14 19:34

Inse att problemet till 97% säkerhet ligger i ditt nätverk. Prova byt kanal, aktivera 5GHz. Om inte det hjälper, gör en reset av routern.
Du borde kunna komma upp i strax över 100Mb/s trådlöst på 5GHz-bandet.
Jag har en likadan TC och en 1 Gb-lina. Jag får runt 160 Mb/s trådlöst och runt 600 trådat.

Vad händer om du streamar en film från din iMac till din ATV? En film som du har sparad på hårddisken alltså, inte över internet. Har du problem att streama denna film ligger ju problemet i ditt interna nätverk.

Ursprungligen av Dalle:

Inse att problemet till 97% säkerhet ligger i ditt nätverk. Prova byt kanal, aktivera 5GHz. Om inte det hjälper, gör en reset av routern.
Du borde kunna komma upp i strax över 100Mb/s trådlöst på 5GHz-bandet.
Jag har en likadan TC och en 1 Gb-lina. Jag får runt 160 Mb/s trådlöst och runt 600 trådat.

Vad händer om du streamar en film från din iMac till din ATV? En film som du har sparad på hårddisken alltså, inte över internet. Har du problem att streama denna film ligger ju problemet i ditt interna nätverk.

Vad är en reset av routern. Bara en vanlig omstart av airport extreme? Det har jag gjort massor med gånger redan.

  • Medlem
  • 2014-01-14 21:10

Du har ett litet hål på baksidan av routern. Tryck in knappen som finns där inne med en tandpetare eller motsvarande. Håll inne tills lampan på framsidan blinkar gult i snabb takt. Därefter släpper du knappen.
Nu är routern återställd till fabriksinställningarna. Öppna Airportverktyg på din iMac och ställ in din Extreme på nytt. Passa samtidigt på att aktivera 5GHz-nätet. Smidigast är att ge de bägge banden två olika namn så man vet vilket nät man ansluter sina prylar till. Glöm inte att ställa in WPA2 som kryptering. (Högre säkerhet än WEP och WPA)

Ursprungligen av Dalle:

Du har ett litet hål på baksidan av routern. Tryck in knappen som finns där inne med en tandpetare eller motsvarande. Håll inne tills lampan på framsidan blinkar gult i snabb takt. Därefter släpper du knappen.
Nu är routern återställd till fabriksinställningarna. Öppna Airportverktyg på din iMac och ställ in din Extreme på nytt. Passa samtidigt på att aktivera 5GHz-nätet. Smidigast är att ge de bägge banden två olika namn så man vet vilket nät man ansluter sina prylar till. Glöm inte att ställa in WPA2 som kryptering. (Högre säkerhet än WEP och WPA)

OK. Jag har gjort reset och kör med 5GHz från iPhonen till Apple TV. Mycket bättre, men då och då kommer små hugg eller avbrott.

  • Medlem
  • 2014-01-16 00:13

Hur ser huset ut? Långt mellan router och enheterna? Olika våningsplan? Tjocka väggar? Provar byta kanaler på routern?

Min AppleTV hackade lite nu och då också, då jag spelade filmer mm ungefär så här: Valfri enhet -> WiFi -> Router -> Wifi -> AppleTV (dvs spelade upp material från en annan dator via WiFi). Nu för tiden har jag dragit ethernetkabel runt hela huset och har aldrig haft problem sedan dess :).

En annan fråga, hur spelar du upp materalet? Via appar på AppleTV:n, eller från din dator? Jag körde själv film via skärmdelning i början, men det hackade i stort sett alltid, vilket kanske inte är så konstigt då den ska streama hela skärmen i realtid från din mac.. när man kör med inbyggda appar eller via Beamer från sin mac flyter det på extremt mycket bättre.

Ursprungligen av Kermit:

Min AppleTV hackade lite nu och då också, då jag spelade filmer mm ungefär så här: Valfri enhet -> WiFi -> Router -> Wifi -> AppleTV (dvs spelade upp material från en annan dator via WiFi). Nu för tiden har jag dragit ethernetkabel runt hela huset och har aldrig haft problem sedan dess :).

En annan fråga, hur spelar du upp materalet? Via appar på AppleTV:n, eller från din dator? Jag körde själv film via skärmdelning i början, men det hackade i stort sett alltid, vilket kanske inte är så konstigt då den ska streama hela skärmen i realtid från din mac.. när man kör med inbyggda appar eller via Beamer från sin mac flyter det på extremt mycket bättre.

Det rör sig om en 62 kvadratmeter stor lägenhet - så det är inga stora ytor. Dock med betongväggar, men det spelar inte någon roll i detta fall.

Film spelas från imacen med Serviio till TV:n som har nätverkskort. 1080p brukar gå bra, med det var några veckor sedan jag prövade. Det som är problem (men betydligt mindre nu) är att spela SVT play på en iphone 5s och skicka det till ATV via skärmdelning. I detta fall är Airport, TV, ATV och iphone i samma rum.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-16 21:58

Kabel, som @Kermit skriver, är det enda raka, där det går. T ex till din ATV.

Om det är svårt att dra kabel på ett snyggt sätt är homeplugs också ett alternativ, dvs nätverk över elnätet - jag provade det innan jag drog kabel, och det fungerade förvånansvärt bra faktiskt. Sätt en plugg vid routern och en vid appletv / dator / valfri utrustning, så är det klart, installationen tar 1 minut och betydligt snabbare och stabilare än wifi. Min funkade fint i 512Mbit, vilket duger alldeles utmärkt till det mesta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-17 08:05

Jag har inte testat detta, men det borde väl bara funka bra om uttagen är på samma fas?

Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte testat detta, men det borde väl bara funka bra om uttagen är på samma fas?

Det verkar som att signalen för sådana tar sig igenom det mesta, jag provade till och med sätta en vid routern inne i huset, och en i gårdshuset (ca 100 meter och tre elcentraler mellan), och även om det inte gick jättefort så funkade nätet i gårdshuset, jag fick ut ca 8 Mbit. Imponerande, tycker jag.

1
Bevaka tråden